تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3733055
شناسه : 3733055
تاریخ :
تحلیل رسانه عبری زبان از تهدید نظامی اردوغان علیه اسرائیل اقتصاد ایران: یک رسانه عبری زبان در تحلیل اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد امکان تهاجم نظامی ترکیه به ما وجود ندارد اما ممکن است اردوغان کار دیگری در این زمینه انجام دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، روزنامه یدیعوت آحارانوت در تحلیلی در این رابطه نوشت: رئیس جمهور ترکیه دیروز اسرائیل را به تهاجم نظامی تهدید کرد اما منابع اگاه اسرائیلی اعلام کردند این سخنان بیشتر برای مصرف داخلی بوده گرچه نشات گرفته از احساس مسئولیتی است که وی نسبت به غزه احساس می‌کند.

کارشناسان روابط اسرائیل و ترکیه در این رابطه با آحارانوت گفتند: با وجود آنکه احتمال انجام این تهاجم بسیار ناچیز است ولی این نگرانی وجود دارد که به جای آن، آنکارا اقدام به کمک تسلیحاتی و مالی از طرف‌‌هایی کند که به دنبال جنگ با اسرائیل باشند.

ایتمار ایشنر خبرنگار مسایل سیاسی روزنامه یدیعوت آحارانوت به نقل از کارشناسان امور ترکیه که روز دوشنبه با این روزنامه گفتگو کرده‌اند، افزود: این تهدید اردوغان نباید چندان جدی گرفته شود، امکان ندارد که اردوغان به ارتش ترکیه دستور اقدام علیه اسرائیل را بدهد، اما به رغم آن این نگرانی در اسرائیل در رابطه با افزایش رویکرد افراطی گری در اظهارات مسئولین آنکارا وجود دارد، در کنار آن نباید به احتمال تحرکات اردوغان در سطح سیاسی و دیگر ابعاد هم غافل ماند.

وینی اویوی سفیر سابق اسرائیل در ترکیه در این رابطه به یدیعوت آحارانوت گفت: تصور نمی‌کنم اردوغان تصمیم به اعزام ارتش برای جنگ علیه ما بگیرد، اما این امکان وجود دارد که از طریق تسخیر ظرفیت‌های ترکیه به ما آسیب برساند، به طور مثال از ظرفیتی که در سازمان ملل و صحنه بین المللی یا پیمان ناتو دارد برای این کار استفاده کند.

ما باید نسبت به این رویکرد نسبت ترکیه احساس نگرانی کنیم، چون به هر شکل ترکیه یکی از اعضای بارز پیمان ناتو است و اردوغان اعلام کرده است که اجازه همکاری با اسرائیل را نخواهد داد

ترکیه همچنین می‌تواند با آفریقای جنوبی در رابطه با مسئله دادگاه لاهه و دیگر صحنه‌های بین المللی همکاری داشته باشد.

سفیر سابق اسرائیل در ترکیه در پایان گفت: نگرانی من بیش از آنکه در بعد نظامی باشد، در بعد سیاسی است زیرا ترکیه ظرفیت‌های قدرتمندی در این زمینه در اختیار دارد.

الون لیل دیپلمات سابق اسرائیل در آنکارا هم در این رابطه گفت، باید اظهارات اردوغان را جدی گرفت، هرگز نباید این سخنان و مواضع را کوچک و ناچیز شمرد، اما این امر آنگونه که تصور می‌کنید نیست، او اقدام به اعزام نیرو به (فلسطین اشغالی) نخواهد کرد، بلکه تصور می‌کنم تلاش خواهد کرد تا به کسانی که با ما در جنگ هستند کمک کند و حتی آنها را مسلح کند.

ترکیه هواپیماهای بدون سرنشین به شدت پیشرفته‌ای در اختیار دارد که نقش مهمی در جنگ اوکراین ایفا می‌کنند، آنها در این کار بسیار پیشرفت کرده و کارخانه‌های مختلفی برای تولید آن در اختیار دارند.

انتهای پیام/