تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3732989
شناسه : 3732989
تاریخ :
کرمان میزبان پیرغلامان حسینی/ آغاز اجلاس از کنار مزار شهدا اقتصاد ایران: کرمان- رئیس بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی گفت: اجلاسیه پیرغلامان حسینی با حضور میهمانان داخلی و خارجی در مجاور مزار شهید سلیمانی آغاز می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، جواد رمضان نژاد شامگاه دوشنبه در برنامه سلوک عشق سیمای مرکز کرمان، اظهار کرد: افتخاری است که این روزها در خدمت مردم مهمان نواز و اصیل کرمان هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ دوره از اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی در کشور برگزار شده است، افزود: تنها طی دو سال به دلیل ویروس کرونا در برگزاری این اجلاسیه وقفه افتاد و بقیه سال‌ها به صورت مداوم برگزار شده است.

رمضان نژاد هدف از برگزاری این اجلاسیه را تکریم نوکران امام حسین علیه السلام عنوان و تصریح کرد: این رویداد به جهت تجلیل از افرادی است که سال‌های طولانی در خدمت اهل بیت علیهم السلام، واقعه عاشورا و به طور ویژه سیدالشهدا علیه السلام بوده‌اند.

طراحی اجلاسیه پیرغلامان به منظور پویاتر ماندن خادمی اهل بیت بود

رئیس مرکز بسیج صدا و سیمای کشور گفت: تجلیل از پیرغلامان و بیان اهمیت این موضوع، بدین جهت است که نوکری اهل بیت علیه السلام نسل به نسل در بین ایرانیان وجود داشته و درواقع طراحی اجلاسیه برای پویاتر ماندن این ویژگی است.

وی با بیان اینکه جلوه‌های مختلفی از ارادت به اهل بیت علیه السلام وجود دارد، تاکید کرد: این جلوه‌ها به صورت دائم در ایام مختلف سال در استان‌های سراسر کشور مشاهده می‌شود.

رمضان نژاد یادآور شد: برخی از جلوه‌های یاد شده، تبدیل به آئین‌های دیداری می‌شود و برخی در آثار مکتوب ما مشهود است.

رئیس بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در کرمان گفت: مقوله شعر به عنوان استوانه اصلی فرهنگ و ظریف بینی ایرانیان، به صورت ویژه به موضوعات و وقایع تاریخی می‌پردازد.

رمضان نژاد با اشاره به اینکه اساساً شعر در انتقال مفاهیم و معانی بسیار مهم است، تاکید کرد: وجود شعر به خاطر نگاه و فرهنگ کهن ما است و میراث داری فرهنگ عاشورا از این طریق، نسل به نسل در این قطعه بهشتی از جهان، جریان داشته و دارد.

اجلاسیه پیرغلامان ادای دین به میراث شفاهی عشق به امام حسین است

وی خاطرنشان کرد: اجلاسیه بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی، ادای دین و تلاش کوچکی است برای اینکه به گوشه‌ای از میراث شفاهی عشق به امام حسین علیه السلام توجه کنیم.

رمضان نژاد در خصوص انتخاب کرمان جهت میزبانی بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی، گفت: یکی از دلایل انتخاب کرمان، بُعد تاریخی این خطه و عقبه ارادت به امام حسین علیه السلام در این استان است.

رئیس بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در کرمان تصریح کرد: گونه‌های مختلفی از ارادت به امام حسین علیه السلام در استان‌های کشور وجود دارد و یکی از غنی‌ترین استان‌ها، کرمان است.

رمضان نژاد سپس گفت: شکل‌گیری محور مقاومت و تمام مفاهیمی که ذیل آن وجود دارد مانند شرایط مقاومت در غزه، نشأت گرفته از فرهنگ عاشورا است.

وی تاکید کرد: پرچمدار و طراح فرهنگ مقاومت در عصر ما و کسی که در میدان به آن شکل داده است، سیدالشهدای مقاومت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بود.

باید پاسداشت فرهنگ مقاومت انجام شود

رمضان نژاد یادآور شد: وقایع ۱۰ ماه اخیر و التهاب در منطقه، کودک کشی و جنایات رژیم صهیونیستی و بلوک غرب تائیدیه ای بر این است که باید پاسداشت فرهنگ مقاومت انجام شود.

رئیس مرکز بسیج صدا و سیمای کشور تاکید کرد: بنابراین کرمان به عنوان محل رشد و بالندگی حاج قاسم سلیمانی و محور این فرهنگ، گزینه مناسبی جهت میزبانی بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی انتخاب شده است.

وی افزود: امسال بیشترین میهمانان از کشورهای مقاومت از جمله سوریه، به طور خاص عراق، لبنان و یمن هستند و میزبان میهمانانی از سایر کشورها مانند هند، پاکستان، کلمبیا و … نیز خواهیم بود.

رمضان نژاد گفت: در کشورهای منطقه روحیه ظلم ستیزی دیده می‌شود و پیوند دادن موضوع عزاداری سیدالشهدا علیه السلام با مسائل روز، یکی از اقدامات قابل توجه است.

یادبود ابومهدی مهندس یار شهید سلیمانی برگزار می‌شود

وی یادآور شد: در بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در کرمان، یادبود شهید ابومهدی مهندس یار شهید سلیمانی را نیز خواهیم داشت.

2060810.jpg

رئیس بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در کرمان به مهم‌ترین برنامه‌ها و رویکردها نیز اشاره و خاطرنشان کرد: مردم کرمان در قالب هیئت‌ها و گروه‌های مختلف عزاداری و پیرغلامان سراسر کشور در این رویداد بزرگ حضور خواهند داشت.

رمضان نژاد بیان کرد: در این اجلاسیه بیش از ۵۰۰ میهمان داخلی و میهمانان خارجی از ۱۳ کشور جهان حضور دارند و به نوعی در شکل کوچکی پراکندگی عاشقان امام حسین علیه السلام را از سراسر جهان خواهیم داشت.

وی حضور در منزل شهدا و سرکشی از روضه‌های خانگی کرمان را از دیگر برنامه‌های اجلاسیه عنوان و اظهار کرد: روضه‌های خانگی ریشه در فرهنگ ما ایرانیان دارد که بایستی به آنها توجه ویژه ای بشود.

رئیس بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در کرمان همچنین تصریح کرد: با حضور شعرای سراسر کشور برنامه شعرخوانی نیز برگزار می‌شود.

از مستند پیرغلامان و خادمان حسینی رونمایی می‌شود

رمضان نژاد افزود: رونمایی از مستندی که توسط صدا و سیمای مرکز کرمان ساخته شده است و همچنین رونمایی از مستند سال قبل اجلاسیه در گیلان نیز انجام خواهد شد.

وی بر توجه به حضور بانوان در عرصه ستایش گری و خدمت به اهل بیت علیه السلام تاکید و بیان کرد: بانوان برای سومین سال در اجلاسیه بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی حضور خواهند داشت.

رمضان نژاد با اشاره به اینکه جوش زنی از مناسک آئینی استان کرمان است، یادآور شد: تعزیه نیز در این استان به صورت جدی دنبال می‌شود و پرداختن به این مناسک از برنامه‌های اجلاسیه است.

رئیس بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در کرمان تاکید کرد: با حضور مردم این برنامه‌ها شور بیشتری خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه صدا و سیما مانند دوره‌های قبل اجلاسیه، پای کار است افزود: طبق هماهنگی‌های انجام شده، پرداختن به اجلاسیه از صبح سه‌شنبه در شبکه‌های تلویزیونی، رادیویی و برون مرزی انجام می‌شود.

رمضان نژاد بیان کرد: از جمله خبرگزاری ایران پرس که بخش برون مرزی سازمان صدا و سیما محسوب می‌شود، به صورت جدی اجلاسیه را پوشش خواهد داد.

برگزاری اجلاسیه پیرغلامان در مطلع اربعین را به فال نیک می‌گیریم

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه در مطلع اربعین قرار داریم، این اجلاسیه را به فال نیک گرفته و آن را مقدمه خوبی برای ادامه عزاداری‌ها و پوشش مراسم‌های معنوی-مذهبی در سراسر کشور می‌دانیم.

رئیس بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در کرمان، ضمن تقدیر از استاندار و مدیر کل صدا و سیمای مرکز کرمان گفت: با وجود اجرای دو انتخابات بعد از شهادت آیت الله رئیسی که کار بسیار دشواری بود، اما مجموعه استان پای برگزاری اجلاسیه ایستادند.

رمضان نژاد گفت: حتی قرار بود همایش ملی دیگری در کرمان برگزار شود اما اولویت و تاکید استاندار کرمان بر این بود که بایستی پرچم امام حسین علیه السلام برافراشته باشد.

1925490.jpg

وی در پایان اظهار کرد: پیشاپیش از تمام پیرغلامان حسینی و ارادتمندان به خاندان اهل بیت علیهم السلام بابت کاستی‌ها عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم دعا کنند تا این برنامه مورد تفقد ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف قرار گیرد.

پیرغلام کرمانی به عشق امام حسین (ع) قدم برمی‌دارد

در این برنامه همچنین حاج مجید میرحبیبی پیرغلام کرمانی که با وجود کسالت، به عشق اربابش امام حسین علیه السلام قدم برمی‌دارد و می‌خواند، بیان کرد: از بچگی خادم امام حسین علیه السلام بوده ام.

وی با اشاره به اینکه از ۲۲ سالگی وارد مسیر مداحی شده ام، گفت: خاطرم هست در سن ۲۲ سالگی و در مراسمی که زیارت عاشورا قرائت می‌شد، مداح حین خواندن گلویش خشک شد.

میرحبیبی یادآور شد: در این شرایط من می‌خواستم به وی کمک کنم که همین امر آغاز ورودم به عرصه نوکری امام حسین علیه السلام شد و ایشان عنایت کرده و تا امروز خادم درگاهش هستم.

این پیرغلام کرمانی با بیان اینکه بیشتر از سبک حاج حسن خلج استفاده می‌کنم، تصریح کرد: بیش از ۴۰ سال است که هر دوشنبه زیارت عاشورا در منزلمان خوانده می‌شود و در این مدت زندگی ما پر از برکت شده است.

میرحبیبی ضمن توصیه به مداحان جوان، تاکید کرد: غرور کاذب بزرگ‌ترین آفت و بیماری مداحی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من مطمئن هستم حرمتم به خاطر عشق و ارادت به امام حسین علیه السلام است و این نکته را هیچ گاه فراموش نمی‌کنم.