تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3732960
شناسه : 3732960
تاریخ :
قدم های اصفهک برای جهانی شدن شتاب می گیرد اقتصاد ایران: بیرجند- رییس میراث فرهنگی طبس گفت: با اختصاص برخی اعتبارها قدم های اصفهک برای جهانی شدن شتاب می گیرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، محمد عرب صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران از کمک ۵۰۰ میلیونی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به دهیاری ۸ روستای منتخب برنامه بهترین دهکده‌های جهانی گردشگری از جمله اصفهک برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز و آماده سازی روستاهای مذکور خبر داد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس گفت: به همراه اعضای شورای اسلامی، دهیار و نماینده فعالین گردشگری و صنایع دستی از بافت روستای هدف گردشگری اصفهک بازدید کرده ایم و ضمن بررسی نواقص، زیرساخت‌های مورد نیاز و شاخص‌های ثبت جهانی در سومین جلسه شورای راهبری این روستا، از بین ۱۱ عنوان برنامه اعلامی از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اولویت‌های مهم را مشخص کردیم.

وی ادامه داد: در ابتدا باید از اعضای شورای اسلامی، دهیار، فعالین گردشگری و همه کسانی که در راه تکمیل پرونده و تهیه اطلاعات و مدارک مورد نیاز کمک و همراهی کردند تشکر و قدردانی داشته باشم.

عرب اظهار کرد: امیدوارم با اعلام ثبت جهانی اصفهک، شیرینی این رویداد برای مردم اصفهک و شهرستان طبس و استان خراسان جنوبی دو چندان گردد.

به گفته عرب از بین عناوین مختلف برنامه‌ها، برنامه‌های ضروری نظیر نصب سردر ورودی، نصب تابلوهای دو زبانه، دوره‌های آموزشی، نصب دوربین، احداث پارکینگ، کف سازی معابر، دسترس کردن محیط روستا برای همه مراجعین و… اولویت‌های مهم و اساسی شامل ساخت ورودی مناسب، تهیه و نصب تابلوهای دو زبانه، پارکینگ مناسب، نصب دوربین و پایش تصویری، ارتقاء وب سایت روستا بصورت دو زبانه و بروز رسانی مداوم و کف سازی و جداره سازی معابر در قسمت دامداری‌ها، مشخص شد.

رییس میراث فرهنگی طبس گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته علاوه بر اعتبار ابلاغ شده به دهیاری، مبلغ ۳,۰۰۰ میلیون ریال از محل منابع ملی به این روستا اختصاص یافته که به محض شناسایی پیمانکار و انعقاد قرارداد، برای رفع کاستی‌های موجود و ارتقاء شاخص‌های ثبت جهانی هزینه خواهد شد.

عرب افزود: انتخاب بهترین دهکده گردشگری از سال ۲۰۲۱ توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) دنبال می‌شود و هدف از این اقدام تبدیل گردشگری به محرک توسعه روستایی و رفاه روستاییان است.

وی اظهار کرد: سازمان جهانی گردشگری ۹ شاخصه از جمله دارا بودن منابع فرهنگی، ترویج و حفاظت از آن، پایداری اقتصادی، محیطی، اجتماعی، پتانسیل گردشگری و توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری و نیز امور بهداشت، ایمنی و امنیت را به عنوان معیارهای انتخاب روستاهای جهانی اعلام کرده است.

به گفته وی فرصت جهانی شدن روستاها، نیازمند عزم ملی، همکاری و تلاش همه سازمان‌ها برای رفع کاستی‌های توسعه روستا (از زیرساخت راه و آب و برق گرفته تا راه اندازی شبکه کسب و کارهای خرد و متوسط، تامین اینترنت پایدار، دسترس‌پذیر کردن روستا برای افراد ناتوان و…) است و در واقع جهانی شدن، نیازمند ارائه خدمات در مقیاس و مطابق با استانداردهای بین المللی است.

عرب یادآور شد: ثبت جهانی ابتدای راه است و برای حفظ این جایگاه جهانی باید برنامه ریزی و اقدامات عملی انجام داد.

رییس میراث فرهنگی طبس بیان کرد: اتصال به شبکه رزرواسیون اقامت بین المللی، فراهم کردن امکان تبادل ارز خارجی، دارا بودن راهنمای گردشگری مسلط به زبان‌های خارجی، افزایش کیفیت خدمات اقامتی و پذیرایی به گردشگران، ارتباط گیری با شبکه روستاهای جهانی، تولید محتوا و معرفی روستا در شبکه‌های مجازی بین المللی، آموزش جامعه محلی و… از مهمترین نیازمندی‌ها پس از ثبت جهانی شدن است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عرب گفت: حضور روستای اصفهک در بین روستاهای منتخب گردشگری، بازنمای داشته‌های غنی ما در ابعاد جهانی است و قطعاً شهرستان طبس با داشته‌ها و ظرفیت‌های غنی می‌تواند چند اثر ثبت جهانی دیگر داشته باشد که البته پیگیر این موضوع نیز هستیم.