تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3732943
شناسه : 3732943
تاریخ :
کووید ۱۹ احتمال ابتلا به سندرم خستگی مزمن را افزایش نمی دهد اقتصاد ایران: یک مطالعه جدید نشان می دهد که کووید۱۹ خطر ابتلا به سندرم خستگی مزمن را بیش از هر بیماری عفونی دیگری افزایش نمی دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان گزارش دادند که میزان سندرم خستگی مزمن در بین افرادی که به کووید مبتلا شده‌اند و افرادی که به برخی بیماری‌های دیگر مبتلا شده‌اند یکسان است.

نتایج نشان می‌دهد حدود ۳ تا ۴ درصد از افرادی که به کووید مبتلا می‌شوند به سندرم خستگی مزمن مبتلا می‌شوند.

به گفته محققان، این بیماری که به طور رسمی به عنوان آنسفالومیلیت میالژیک/سندرم خستگی مزمن (ME/CFS) شناخته می‌شود، یک بیماری طولانی‌مدت است که با خستگی شدید، مشکل در تفکر و سایر علائمی که تأثیر منفی عمیقی بر زندگی روزمره دارد، مشخص می‌شود.

دکتر «جوآن المور»، یکی از محققین ارشد و پروفسور پزشکی در بخش تحقیقات پزشکی داخلی عمومی دانشگاه لس آنجلس، گفت: «احتمال بروز ME/CFS در افراد مبتلا به کووید ۱۹ بیشتر از افراد مبتلا به سایر بیماری‌های حاد نیست.»

المور در ادامه افزود: «با این حال، شیوع ۳ تا ۴ درصدی ME/CFS پس از یک بیماری حاد کووید ۱۹، بار بسیار بالایی را بر جامعه و سیستم مراقبت‌های بهداشتی تحمیل می‌کند.»

محققان خاطرنشان کردند که هیچ درمان شناخته شده یا دلیل قطعی برای سندرم خستگی مزمن وجود ندارد. با این حال، بسیاری از کارشناسان مشکوک هستند که این بیماری ممکن است با عفونت مرتبط باشد، زیرا بسیاری از آنها علائم ME/CFS را به دنبال یک بیماری کوتاه مدت ایجاد می‌کنند.

برای این مطالعه، محققان داده‌های ۴۷۰۰ نفر را که علائم شبه کووید را بین دسامبر ۲۰۲۰ و آگوست ۲۰۲۲ تجربه کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج نشان داد میانگین درصد بیمارانی که در طی سه ماه پس از بیماری خود دچار خستگی مزمن شدند، برای افرادی که آزمایش کووید آنها مثبت بود ۳.۴ درصد و برای افرادی که آزمایش آنها منفی بود، ۳.۷ درصد بود.