تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3732809
شناسه : 3732809
تاریخ :
احیای ۶۰۰۰ متر مربع خانه تاریخی در اردبیل اقتصاد ایران: اردبیل- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از احیای خانه‌های تاریخی به مساحت ۶ هزار متر مربع در سطح استان اردبیل خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حسن محمدی‌ادیب عصر دوشنبه در بازدید از احیای خانه‌های تاریخی در اردبیل، اظهار کرد: با پشتیبانی مؤثر دولت سیزدهم و حمایتی که صندوق احیا و مرمت بناهای تاریخی انجام دادند، سرمایه‌گذاران بیشتری را برای احیای خانه‌های تاریخی شاهد هستیم که به این امر اقبال نشان می‌دهند.

وی تصریح کرد: چهار خانه تاریخی در اردبیل شامل خانه تاریخی عاصف، شریعت، خادم‌باشی و وهاب‌زاده از طریق مزایده به سرمایه‌گذاران واگذار شده تا احیای این خانه‌های تاریخی را با ۷۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شاهد باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: امیدواریم با این سرمایه‌گذاری و احیای خانه‌های تاریخی بتوانیم این مجموعه‌ها را به چرخه اقتصادی روز بازگردانده و امکان تولید ثروت و ایجاد فرصت اشتغال بیشتر برای جوانان منطقه را فراهم کنیم.

محمدی‌ادیب افزود: از مجموع یک‌هزار اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی، ۲۵ خانه تاریخی از استان اردبیل به ثبت رسیده که عمده این خانه‌های تاریخی نیاز به مرمت، بازسازی و بهره‌برداری نوین دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر بحث مرمت خانه‌های تاریخی در دستور کار قرار گرفته که از بین آنها خانه تاریخی صادقی ۲ بار احیا شده و هم اکنون نیز به عنوان کاربری گردشگری برای اقامت و پذیرایی مسافران و گردشگران مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

محمدی‌ادیب اضافه کرد: با تولید ثروت در این بخش و ایجاد فرصت‌های اشتغال به راحتی می‌توانیم بستر مؤثری را در این بخش مهیا کرده و حرکت‌های تحولی را در حوزه صیانت و حفاظت از مواریث تاریخی گذشتگان انجام دهیم.

وی بیان کرد: این بناهای تاریخی هویت و اصالت استان اردبیل هستند و ما از سرمایه‌گذاران خواسته‌ایم تا در احیا و مرمت این بناها به مؤلفه‌های اصلی در حفظ هویت و اصالت اردبیل توجهی جدی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل پشتیبانی مالی از سرمایه‌گذاران و اجرای طرح‌های پیاده‌روسازی را در این زمینه بسیار مهم و اساسی عنوان کرد و ادامه داد: ۳۵ بنای تاریخی جدید نیز در اولویت احیا و طراحی برای بهسازی مدرن قرار گرفته که در این باب از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و همچنین صندوق احیا و مرمت استفاده خواهیم کرد.