تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3732700
شناسه : 3732700
تاریخ :
پیش بینی سطح بالای اُزن و گرده در المپیک پاریس اقتصاد ایران: خبر بد برای المپیکی‌هایی که به پاریس می‌روند؛ به گفته محققان، اگر هوای گرم و آفتابی حاکم باشد، در طول بازی‌های آتی میزان احتمالا بالا آلودگی اُزن و گرده‌های چمن وجود دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های پایش کیفیت هوا در سال‌های اخیر، سطح اُزن در پاریس و اطراف آن معمولاً فراتر از آستانه توصیه شده سازمان جهانی بهداشت، حدود ۲۰ روز در ماه بین ژوئیه و سپتامبر است.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی «والری بوگو»، دانشیار دانشگاه کوت دازور در نیس فرانسه، می‌گوید: «کیفیت هوای پاریس در طول تابستان عمدتاً با سطوح بالای ازن در بعد از ظهر، به ویژه در روزهای آفتابی و گرم همراه است.»

هوا هم مملو از گرده‌های چمن بسیار آلرژی زا می‌شود، اگرچه محققان خاطرنشان کردند که این سطوح بین ژوئیه و سپتامبر کاهش می‌یابد.

محققان گفتند که آنها این مطالعه را انجام داده اند تا به ورزشکاران و تماشاگران المپیک کمک کنند تا برای بازی‌ها به بهترین شکل آماده شوند.

محققان نوشتند: «با مقایسه این سطوح کیفیت هوا با سطوح موجود در منطقه خود، ورزشکاران و تماشاگران می‌توانند ببینند که آیا باید اقداماتی برای جلوگیری یا کاهش قرار گرفتن در معرض آنها انجام دهند یا خیر. آن‌ها می‌توانند این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند و فعالیت‌های خود را برای جلوگیری از زمان‌ها و مکان‌هایی که بیشترین آلودگی را دارند، برنامه‌ریزی کنند.»

برای این مطالعه، محققان خوانش‌های آلودگی هوا از پاریس و حومه آن را بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ و همچنین تعداد گرده‌های جمع‌آوری‌شده بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ را تجزیه و تحلیل کردند.

به طور کلی، محققان دریافتند که میزان آلودگی ذرات و دی اکسید نیتروژن بین ژوئیه و سپتامبر کمتر از استانداردهای سازمان جهانی بهداشت بوده است.

این مطالعه خاطرنشان کرد که سطح دی اکسید نیتروژن از استانداردهای سازمان جهانی بهداشت در نزدیکی مناطق با ترافیک سنگین فراتر رفته است.

نتایج نشان می‌دهد آلودگی اُزن به طور مرتب از استانداردهای سازمان جهانی بهداشت در پاریس فراتر می‌رود و معمولاً حدود ساعت ۴ بعد از ظهر به اوج خود می‌رسد.

ازن می‌تواند باعث التهاب مجاری هوایی و به طور بالقوه باعث سفت شدن راه‌های هوایی شود. در نتیجه، ورزشکاران و تماشاگران ممکن است شروع به سرفه یا تنگی نفس کنند.

به گفته محققان، ورزشکاران مبتلا به آلرژی یا بیماری آسم نیز باید توجه داشته باشند که هوای پاریس با سطوح بالایی از گرده چمن همراه است، اگرچه سطح گرده عمومی در تابستان سه برابر کمتر از فصل بهار است.

محققان خاطرنشان کردند که میزان تأثیر آلاینده‌ها و آلرژن های هوا بر عملکرد ورزشی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس مشخص نیست، زیرا تحقیقات در این مورد محدود است.

محققان نوشتند: «بررسی سیستماتیک اخیر نشان داد که تنها شواهد علائم تنفسی و کاهش عملکرد ریه در جمعیت ورزشکار مربوط به ازن است.»