تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3732650
شناسه : 3732650
تاریخ :
اعتراض پکن به دخالت "کواد" در امور دریای شرقی و جنوبی چین اقتصاد ایران: وزرای خارجه آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند در روز دوشنبه طی بیانیه مشترکی اعلام کردند که نسبت به وضعیت در دریای شرقی و دریای جنوبی چین شدیداً نگران هستند؛ اقدامی که با واکنش شدید چین روبه‌رو شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "لین جیان"، سخنگوی وزارت خارجه چین، در نشست خبری روز دوشنبه این وزارت خانه در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر بیانه مشترک وزرای خارجه آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند درباره دریای شرقی و جنوبی چین اظهار داشت: چین همواره معتقد است که همکاری بین کشورها و ابتکارات منطقه‌ای باید به صلح، ثبات و شکوفایی منطقه کمک کند، نه اینکه با ایجاد حلقه‌های بسته و انحصاری، اعتماد و همکاری بین کشورهای منطقه را تضعیف کنند.

لین جیان ادامه داد: چهارچوب همکاری چهارگانه بین آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا با شعار ایجاد منطقه آزاد و باز در اقیانوس هند و آرام، در عمل منجربه تنش‌ شده و تحریک به تقابل و مخالفت و محدود کردن توسعه دیگر کشورها را در پی دارد که این کاملاً مخالف روند صلح، توسعه، همکاری و شکوفایی در منطقه آسیا و اقیانوسیه است و طبعاً مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: چین قاطعانه از حاکمیت سرزمینی و حقوق دریایی خود دفاع می‌کند و از طریق گفتگو و مشاوره با کشورهای مرتبط، مسائل دریایی دوجانبه را به‌طور مناسب حل و فصل می‌کند. کشورهای خارج از منطقه با اعزام مکرر هواپیماها و کشتی‌های جنگی پیشرفته به دریای جنوبی چین برای نمایش قدرت و ایجاد تنش و با تشکیل انواع حلقه‌های انحصاری و ایجاد تفرقه و تحریک به تقابل در منطقه، بزرگترین تهدید و چالش برای صلح و ثبات منطقه هستند.

لین جیان در آخر گفت: چین قاطعانه با این کشورها که به نام مقابله با اجبار، در عمل به دنبال تقابل گروهی هستند، مخالفت می‌کند. ما از کشورهای خارج از منطقه می‌خواهیم که تلاش‌های کشورهای منطقه برای حفظ صلح و ثبات در منطقه را به طور جدی محترم بشمارند و از تشدید وضعیت منطقه خودداری کنند.

انتهای پیام/