تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3732597
شناسه : 3732597
تاریخ :
ساخت ۴۱۰ باب استخر ذخیره آب در همدان اقتصاد ایران: همدان-مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: ۴۱۰ باب استخر ذخیره آب با حجم ۶۵ هزار مترمکعب در همدان ساخته شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، رحمان ایرانپور با تاکید بر ساخت استخرهای ذخیره آب اظهار کرد: ۴۱۰ باب استخر ذخیره آب با حجم ۶۵ هزار مترمکعب در همدان ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت استخر نیاز به مجوز دارد که این مجوز از سوی جهاد کشاورزی صادر می‌شود افزود: ۱۵ باب استخر ذخیره آب در همدان طی سال ۱۴۰۲ با حجم یک‌هزار و ۷۰۰ مترمکعب ساخته شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان در ادامه با اشاره به ضرورت فنس‌کشی و نصب تابلوهای هشدار دهنده در اطراف استخرهای کشاورزی یادآور شد: برای هر استخر باید فنس‌کشی به ارتفاع ۲ متر و نصب تابلوهای هشدار دهنده در هر چهار سمت رعایت شود.

وی با بیان اینکه برخی استخرهای ذخیره آب کشاورزی غیر مجاز ساخته می‌شوند تصریح کرد: برخی افراد بدون رعایت هیچ گونه استانداردی اقدام به ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی می‌کنند که در چنین وضعیتی مالکان استخرها در صورت غرق شدن افراد مقصر محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

ایرانپور با تاکید بر اینکه ساخت استخرهای ذخیره آب در ابتدای مسیر خروج آب قنوات، چشمه‌ها و چاه‌ها، اقدام مؤثری در جمع آوری آب است افزود: این مهم کاهش مدت زمان و مدیریت آبیاری و میزان هدر رفت آب را به حداقل می‌رساند.

وی در ادامه آب را یک منبع حیاتی برای کشاورزی دانست و گفت: خشکسالی‌ها و تغییرات آب و هوایی دسترسی به آب را محدود کرده از همین رو استخرهای ذخیره آب کشاورزی، به کشاورزان کمک می‌کند تا در برابر این چالش‌ها مقاوم باشند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان همچنین اظهار کرد: اگرچه استخرهای ذخیره آب با توجه به بحران کم آبی در همدان، مدیریت توزیع و مصرف آب در سطح باغات و مزارع و جلوگیری از هدر رفت در مسیرهای انتقال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

وی در پایان استفاده بهینه منابع آبی و مدیریت مصرف آن، امکان اجرای سامانه‌های آبیاری تحت فشار برای بهره‌برداران با حقابه‌های مختلف، توسعه پایدار کشاورزی، ارتقای ضریب امنیت غذایی، افزایش عملکرد محصولات با تأمین حجم آب مورد نیاز گیاه در شرایط بحرانی را از مهمترین اهداف ساخت استخرهای ذخیره آب عنوان کرد.