تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3732557
شناسه : 3732557
تاریخ :
انتقاد مخالفین اردوغان از حضور نظامی ترکیه در آفریقا اقتصاد ایران: مخالفین حزب حاکم می‌گویند: در اثنای فراگیر شدن بحران اقتصادی، دولت حق ندارد به جای حل مشکل معیشتی مردم، ماجراجویی‌های برونمرزی را دنبال کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزاش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، این روزها در ترکیه یک بار دیگر مساله دلیل حضور نظامی ارتش ترکیه در مناطق مختلف جهان به موضوع محافل سیاسی و رسانه‌ای تبدیل شده است. چرا که اروغان خواستار صدور مجوز پارلمان، برای حضور سربازان ارتش ترکیه در سومالی شد.

حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اروغان موفق شد تعداد رای لازم برای موافقت با ماموریت دو ساله نظامیان ترکیه را در پارلمان به دست بیاورد. اما اظهارات مخالفین و انتقادات آنان از سیاست نظامی گرانه برونمرزی دولت، موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

مخالفین حزب حاکم می‌گویند، در اثنای فراگیر شدن بحران اقتصادی، دولت حق ندارد به جای حل مشکل معیشتی مردم، ماجراجویی‌های برونمرزی را دنبال کند.

کشور ترکیه , کشور سودان ,

سربازان ما را به جهنم نفرستید

یکی از مهمترین مخالفین اعزام سربازان ترکیه به سومالی، نامق‌تان از سران حزب جمهوری خلق بود که در پارلمان سخنرانی آتشینی ارائه داد و اقدامات دولت اردوغان و حزب عدالت و توسعه را به عنوان مصادیق روشن مداخله گرایی و ماجراجویی به چالش کشید.

نامق‌تان که به عنوان یکی از دیپلمات‌های قدیمی ترکیه، قبلاً سفیر این کشور نزد رژیم صهیونیستی بوده و به مدت 8 سال نیز به عنوان رایزن و سپس سفیر در واشنگتن حضور داشته، یکی از دیپلمات‌های مشهوری است که در چند سال گذشته به حزب جمهوری خلق پیوسته است.

او در سخنان خود گفت: «روال قانونی برای بررسی مجوز اعزام نیورهایمان به کشورها و مناطق دیگر، این است که رئیس جمهور، سند واضح و روشنی برای کمیسیون سیاست خارجی پارلمان می‌فرستد تا اعضای کمیسیون، تصور دقیقی در مورد اهداف کشور داشته باشند و بدانیم که چرا باید سربازانمان را اعزام کنیم. ولی هیچ اطلاعاتی به ما ندادند و هنوز هم نمی‌دانیم که قرار است برای دفاع از کدام آرمان ملی و کدام ماموریت حساس، نیروهایمان را به قلب جهنم بفرستیم».

کشور ترکیه , کشور سودان ,

تان در ادامه افزود: «هیچکدام از اهداف دولت اردوغان برای حضور نظامی در لیبی، سودان، سومالی و مناطق دیگر روشن نیست. متاسفانه از اشتباهات خود درس نمی‌گیرند و نیروهای نظامی را به ابزاری تبدیل کرده‌اند تا در کشورهای آفریقایی پروژه بگیرند! آیا اینها پروژه‌هایی برای خزانه کشور است؟ خیر. اینها همگی بهانه‌ای واهی است که بر اساس آن، پیمانکاران وابسته به حزب عدالت و توسعه، به ثروت کلان می‌رسند و رانت‌های ویژه دریافت می‌کنند. سومالی، هیچ گونه ثبات سیاسی و اقتصادی خاصی ندارد و نه تنها اعزام نیرو، بلکه احداث هر نوع پروژه عمرانی در آنجا، دور از عقل و منطق است. ولی مساله اینجاست که دولت اردوغان، عادت کرده که شکست اقتصادی و ناکارآمدی سیاسی خود را با نمایش نظامی بپوشاند. قبلاً می‌خواستند اقتدار دوران عثمانی را زنده کنند، ولی نتوانستند. حالا دوباره می‌خواهند به شکلی دیگر همان نمایش را بر صحنه ببرند».

نامق‌تان همچنین اهداف سیاست خارجی دولت اردوغان در حوزه دریای مدیترانه را به چالش کشید و آن را یک سیاست ماجراجویانه، شکست خورده و بدون دستاورد دانست و اعلام کرد که قدرت نمایی ده‌ها ناو و قایق جنگی ترکیه در مدیترانه، حاصلی جز ولخرجی‌های بی‌دلیل و بی‌فایده ندارد.

وی گفت: رفتار فعلی دولت اردوغان، یادآور آن ضرب المثلی قدیمی است که می‌گوید، در خانه دوغ ندارد بخورد، با کجاوه به مهمانی می‌رود. حالا حکایت ماست. در شرایطی که دولت در داخل، نتوانسته برای گذار از بحران اقتصادی کاری کند و مردم ما دچار فقر و گرسنگی شده‌اند، با صرف صدها میلیون دلار به این دریا و آن کشور می‌رویم که چه کنیم؟ این ولخرجی‌ها و نمایش‌های گرانقیمت چه سودی برای مردم دارد؟»

دَمپارتی: از جزئیات موضوع اطلاعی نداریم و مخالفیم

نماینده حزب برابری و دموکراسی موسوم به دَمپارتی، یکی دیگر از مخالفین طرح ماموریت نظامی ارتش ترکیه در سومالی است.

این حزب اعلام کرد: «هیچ نوع اطلاعات شفافی درباره ماموریت ارتش ترکیه در سومالی در اختیار نمایندگان نگذاشتند و با این اقدام مخالفیم».

با آن که دو حزب قدرتمند پارلمان ترکیه با ماموریت نظامیان این کشور در سومالی مخالفت کردند، اما حزب عدالت و توسعه توانست با حمایت دو حزب ملی گرا یعنی حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچلی و حزب خوب به رهبری مساوات درویش اوغلو، طرح را تصویب کند. چرا که بر اساس یک سنت قدیمی، جریانات سیاسی ملی گرای ترکیه، همواره با حضور نظامیان کشور در ماموریت‌های برونمرزی موافق هستند و آن را نمادی از به نمایش گذاشتن قدرت ملی کشورشان می‌دانند.

سخنان‌تان، حزب حاکم را برآشفته کرد

اعلام مخالفت نامق‌تان با ماموریت نظامیان ترکیه در سومالی و همچنین طرح این چالش که سیاست ترکیه در دریای مدیترانه موسوم به «وطن آبی»، موجب واکنش تند رفقای نزدیک اردوغان شد. سران حزب عدالت و توسعه، نامق‌تان را به خیانت متهم کرده و اظهارات او را نمادی از خیانت به آرمان‌های ملت ترک قلمداد کردند.

کشور ترکیه , کشور سودان ,

از آنجایی که در چند سال گذشته قدرت نمایی نیروی دریایی ترکیه در مدیترانه به عنوان «دکترین وطن آبی»، به یک نمایش سیاسی و نظامی مهم تبدیل شده، نامق‌تان به عنوان مخالف این سیاست دولت اردوغان، در رسانه‌های ملی گرا نیز به عنوان خائن قلمداد شد.

یکی از رسانه‌های تحت امر ملی گرایان راست افراطی ترکیه نوشته است: «حزب جمهوری خلق و نامق‌تان، اهمیت قدرت نمایی دریایی ترکیه را نمی‌فهمند. حضور ما در وطن آبی، بر اساس رهنمودهای علمی چند دریاسالار بزرگ ماست و اردوغان در شرایط فعلی، فراتر از همه ملاحظات سیاسی، قدرت ژئوپلیتیک ترکیه را در دریای سرخ، تنگه باب المندب و دریای مدیترانه به نمایش گذاشته است. اردوغان در حال بستن قراردادهای 10 ساله دفاع دریایی و اکتشاف گاز طبیعی با سومالیِ دوست و برادر است و شما اهمیت آن را نمی‌فهمید. نامق‌تان تکلیف خودش را روشن کند یا نماینده ترکیه است یا نماینده آمریکا و اروپا؟ اگر در مورد تحرکات ترکیه در دریای مدیترانه و وطن آبی چنین دیدگاه‌هایی دارد، لازم است به آتن برود و نماینده پارلمان یونان بشود. آیا او کور است و نمی‌تواند ببیند که رزمایش یکصد ناو و قایق جنگی ترکیه در شرق مدیترانه چه ابهتی دارد؟»

عمر چلیک، معاون اردوغان و سخنگوی حزب عدالت و توسعه نیز گفت: «به نظر می‌رسد حزب جمهوری خلق، اهمیت مفهوم وطن آبی را درک نکرده است. آنها آن قدر بی‌مسئولیت هستند که با اهداف مهم سیاست خارجی کشور ما مخالفت می‌کنند. حزب مزبور قطب‌نمای سیاسی خود را از دست داده و از تزهای یونان علیه سیاست ملی ترکیه حمایت می‌کند. میهن آبی ما بخشی جدایی‌ناپذیر از کشور ما است».

در پایان باید گفت، توسعه اهداف نظامی ترکیه در لیبی، سودان، سومالی، لیبی و فروش تسلیحات به چندین کشور در قاره آفریقا، از اهداف مهم دولت اردوغان و حزب عدالت و توسعه در چند سال اخیر بوده و به باور منتقدین، اردوغان آن قدر سرگرم قدرت نمایی نظامی شده که وظایف خود را برای حل بحران اقتصادی از یاد برده است.

انتهای پیام/