تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3732556
شناسه : 3732556
تاریخ :
انتظار اتحادیه اروپا برای انتخابات آمریکا اقتصاد ایران: اروپا در حالی با هیجان منتظر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر است که در بسیاری زمینه‌ها برای پیروزی احتمالی "دونالد ترامپ"، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و عواقب آن برای این اتحادیه آمادگی ندارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "پاسایر نویه پرسه" در مطلبی نوشت: اروپا با هیجان منتظر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر است. در حال حاضر برنامه‌هایی برای دور دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ جمهوری‌خواه وجود دارد. با این حال، اروپایی‌ها در بسیاری از زمینه‌ها آمادگی ندارند.

در ادامه این مطلب آمده است: در طول مبارزات انتخاباتی، ترامپ اروپایی ها را تهدید کرد که اگر به اندازه کافی برای دفاع خود هزینه نکنند، پیمان کمک ناتو به پایان خواهد رسید. بدون تسلیحات هسته ای ایالات متحده آمریکا و تقریباً 100000 سرباز آمریکایی مستقر در اروپا، بسیاری بر این عقیده اند که اروپا از امنیت کافی برخوردار نیست.

از این رو از جمله دیوید مک آلیستر ، رئیس کمیته روابط خارجی در پارلمان اتحادیه اروپا، خواستار این است که اروپا "آماده دفاعی" شود. مک آلیستر در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: نه به این دلیل که اتحادیه اروپا باید وارد جنگ شود، بلکه برعکس برای جلوگیری از تهاجم احتمالی به ما این امر لازم است.

در این راستا کمیسیون اتحادیه اروپا تحت رهبری "اورسولا فون در لاین "هم پیشنهاد کرده است که کشورهای عضو تجهیزات نظامی بیشتری را با هم تهیه کنند. انتظار می رود این نرخ تا سال 2035 از 18 درصد به 60 درصد افزایش یابد. اگرچه اتحادیه اروپا در مجموع سه برابر روسیه در زمینه دفاعی سرمایه گذاری می کند اما بسیاری از سیستم ها را نمی توان با یکدیگر ترکیب کرد.

مک آلیستر هم خواستار تخصیص پول قابل توجهی بیشتر به دفاع در بودجه بلندمدت آینده اتحادیه اروپا از سال 2028 است. تاکنون 1.5 میلیارد یورو در این راستا در نظر گرفته شده است. سبزها و بسیاری از سوسیال دموکرات ها و لیبرال ها در پارلمان اتحادیه اروپا طرفدار یک صندوق میلیارد دلاری هستند که از طریق بدهی های مشترک جامعه تامین می شود. با این حال، اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان و احزاب متحد مسیحی و حزب لیبرال دموکرات این را رد می کند.

در این میان ترامپ تهدید کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات، کمک نظامی به اوکراین را قطع خواهد کرد. در این شرایط بسته کمکی به ارزش 50 میلیارد دلار در سطح هفت کشور بزرگ صنعتی (G7) آماده می شود. این سرمایه از سود دارایی های مسدود شده روسیه تامین می شود. برای اینکه این کمک‌ها با توجه به دیدگاه های ترامپ امن تلقی شود نوعی مجوز تعهد مورد بحث قرار می‌گیرد که از لحاظ نظری جمهوری‌خواهان را نیز مقید می‌کند.

در سطح اتحادیه اروپا هم دولت مجارستان طرفدار ترامپ در حال حاضر 6.5 میلیارد یورو کمک نظامی به کی یف را مسدود کرده است.

نویسنده در ادامه به تاثیرات روی کار آمدن ترامپ بر تجارت خارجی اتحادیه اروپا پرداخته و نوشت: ترامپ همچنین می تواند از نظر تجارت خارجی به اروپا ضربه سختی بزند، زیرا او از اصل "اول آمریکا" پیروی می کند.

هوبرتوس بارد، مدیر عامل مؤسسه اقتصادی آلمان (IW)،در این باره گفت: ترامپ تهدید کرده است که یک دیوار حفاظتی در اطراف ایالات متحده خواهد ساخت. این جمهوریخواه در اولین دوره ریاست جمهوری خود، تعرفه های تنبیهی بر فولاد و آلومینیوم از خارج و همچنین پنیر، شراب و کره از کشورهای اتحادیه اروپا اعمال کرده بود.

به اعتقاد بارد، اتحادیه اروپا باید مواضع متقابل روشنی را ایجاد کند تا بتواند به چنین تهدیدات تعرفه ای پاسخ دهد. اتحادیه اروپا و ایالات متحده بزرگترین شرکای تجاری یکدیگر هستند و حجم این تبادلات در سال 2022 تقریباً 870 میلیارد یورو بوده است.

ادامه این مطلب آمده است: تاکنون تنها "ویکتور اوربان"، نخست وزیر مجارستان تماس مستقیم با ترامپ داشته است. وی در اواسط ژوئیه با ترامپ در املاک مار-آ-لاگو در ایالت فلوریدا آمریکا ملاقات کرد و این را با آنچه که خودش "ماموریت صلح" در جنگ اوکراین خواند، توجیه کرد . وی پیش از آن در همین راستا به مسکو هم سفر کرده بود. همه شرکای اتحادیه اروپا به جز اسلواکی به شدت از این اقدام مجارستان انتقاد کردند.

در همین راستا از جمله مک آلیستر، اوربان را به تضعیف منافع و ارزش های اتحادیه اروپا متهم کرد. با این حال، او از نهادینه کردن روابط با بازیگران مختلف فراآتلانتیک حمایت می کند. سیاستمداران آلمان و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا البته در حال حاضر با جمهوری خواهان در کنگره و در برخی موارد با اتاق های فکر در محیط ترامپ تماس دارند.

دیپلمات های اتحادیه اروپا و ناتو به غیرقابل پیش بینی بودن رئیس جمهور سابق آمریکا اشاره می کنند. با این حال، تعداد کمی او را به عنوان یک "معامله ساز" می بینند و امیدوارند در صورت پیروزی در انتخابات بتوانند با وی تجارت سیاسی کنند.

در همین راستا فایننشال تایمز گزارش داد که بروکسل در حال آماده‌سازی استراتژی جایگزین برای تجارت با واشنگتن در صورت پیروزی نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آمریکاست. بر اساس اطلاعات این رسانه غربی این استراتژی دارای دو مرحله خواهد بود. اتحادیه اروپا قصد دارد خواسته‌های دولت جدید آمریکا را بپذیرد، اما آماده است در صورت ادامه افزایش تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای مختلف، رویکرد خود را تشدید کند.

به نوشته این روزنامه، اتحادیه اروپا بلافاصله پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر، در صورت پیروزی با تیم ترامپ تماس خواهد گرفت تا درباره مجموعه ای از کالاهای آمریکایی که این اتحادیه می‌تواند در حجم بیشتری خریداری کند و در نتیجه به تعادل در تراز تجاری بین دو طرف برسد، گفت‌و‌گو خواهد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: اگر ترامپ با این وجود تصمیم به افزایش تعرفه‌ها بگیرد، کمیسیون اروپا فهرستی از کالاهایی را در اختیار ایالات متحده قرار می‌دهد که اتحادیه ممکن است در پاسخ به آنها تعرفه‌ها را تا 50 درصد یا بیشتر افزایش دهد».

انتهای پیام/