تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3732553
شناسه : 3732553
تاریخ :
لزوم برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تربیتی در طول مسابقات قرآن اقتصاد ایران: اصفهان - حافظ برتر قرآن کریم در سطح ملی گفت: با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تربیتی می‌توانیم جذابیت مسابقات قرآن را بالا ببریم تا مردم از حضور در فضای رقابت‌ها استقبال کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

مریم جان‌نثاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شرکت در مسابقات قرآن نیازمند برخی مقدمات است و مؤسسات فعال در حوزه قرآن، با برگزاری دوره‌ها و خدمات مختلف در ارائه این مقدمات به جامعه قرآنی موثرند؛ اینکه چه تعداد از افراد جذب این مؤسسات شوند و با چه کیفیتی آموزش ببیند به عملکرد این مراکز بستگی دارد.

وی افزود: هرچه افراد جذب شده به مؤسسات قرآنی بیشتر باشند و از خدمات با کیفیت‌تری استفاده کنند، تأثیر فعالیت آنها در جامعه بیشتر خواهد بود چراکه افراد حاضر در این مراکز خود عضوی از جامعه هستند.

حافظ برتر قرآن کریم در سطح ملی با بیان اینکه مسابقات قرآن یک رویداد بزرگ است که عوامل بسیاری در پشت آن حضور دارند، گفت: اگر مؤسسات قرآنی فعالیت مطلوبی داشته باشند، تعداد افراد جذب شده و به دنبال آن تعداد افراد شرکت‌کننده در مسابقات قرآن افزایش می‌یابد اما حضور عموم مردم در مسابقات به نحوه برنامه‌ریزی توسط نهاد برگزارکننده بستگی دارد.

وی با اشاره به عوامل تأثیرگذار بر افزایش حضور مردم در فضای مسابقات بیان کرد: در این راستا لازم است که اطلاع‌رسانی‌های درستی انجام شود و می‌توان از زمان آغاز ثبت‌نام برای مسابقات قرآن، زمان و مکان برگزاری را از طریق تبلیغات محیطی و فضای مجازی به اطلاع عموم مردم رساند.

جان‌نثاری افزود: همچنین لازم است که جذابیت رقابت‌ها را با استفاده از آیتم‌های مختلف افزایش داد به طوری که مردم از حضور در فضای مسابقات لذت ببرند؛ این موارد نیازمند طراحی و برنامه‌ریزی است.

وی ادامه داد: بسیاری از برنامه‌ها در سطح شهر با استقبال خوب مردم مواجه می‌شود و می‌توان در برگزاری مسابقات قرآن نیز از آنها الگوبرداری کرد تا شاهد حضور مردم در فضای مسابقات باشیم؛ علاوه‌بر آن می‌توان با در نظر گرفتن سهمیه برای مراکز قرآنی و جوایز معنوی مثل سفر زیارتی برای خانواده‌ها در افزایش اقبال آنها به محافل قرآنی مؤثر بود.

حافظ برتر قرآن کریم در سطح ملی با تاکید بر برگزاری برنامه‌های جنبی در طول مسابقات قرآن عنوان کرد: برگزاری فشرده مسابقات، آن را به یک فضای خشک تبدیل می‌کند که جذابیتی برای افراد بیینده حاضر در فضای رقابت‌ها ندارد؛ اگر می‌خواهیم مردم را به حضور در مسابقات دعوت کنیم، باید با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تربیتی جذابیت رقابت‌ها را بالا ببریم تا مردم برای مشارکت رغبت داشته باشند.

وی نقش نهادهای فرهنگی و قرآنی را در برگزاری بهتر مسابقات قرآن مؤثر دانست و گفت: سازمان اوقاف باید تعامل خوبی با مراکز و نهادهای مختلف قرآنی داشته باشد و همه در برگزاری مسابقات همکاری کنند اما این تعامل آنچنان که باید دیده نمی‌شود و دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی مشارکت چندانی ندارند.

جان‌نثاری افزود: ارتباط خوب نهادهای قرآنی علاوه‌بر آنکه برگزاری بهتر مسابقات را به دنبال دارد، موجب علاقه‌مندی مردم به حضور در فضای مسابقات نیز می‌شود؛ در حوزه قرآن باید متحد بود و برای اعتلای آن تلاش کرد.

وی با اشاره به کیفیت برگزاری این دوره از مسابقات قرآن شهرستان اصفهان بیان کرد: برگزاری دو مرحله‌ای مسابقات حفظ قرآن تغییر مثبتی بود که در این دوره رقم خورد؛ این کار باعث شد که افرادی که برای اولین بار شرکت کرده‌اند آرامش بیشتری داشته باشند و همچنین حافظان با دانستن نقاط ضعف خود با آمادگی بیشتری در مرحله نهایی حضور یابند.