تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راه و شهرسازی
لینک : econews.ir/5x3732521
شناسه : 3732521
تاریخ :
خانواده مهم‌ترین ظرفیت تمدن‌ساز در جهان آینده است اقتصاد ایران: مدیرکل امور زنان وخانواده شهرداری تهران گفت: خانواده مهم‌ترین ظرفیت تمدن ساز در جهان آینده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم اردبیلی، در وبینار بین ‎المللی «خانواده متعالی و چالش‌های مدرنیته» با حضور انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به حفظ و حمایت از چارچوب خانواده در شهر و جامعه گفت: هویت‌های چندگانه افراد اعم از جنسیت، ملیت، دین و…، برای استقرار و ثبات نسل‌های بعد، مستلزم شکل‌گیری هویت خانوادگی است.

مشاور شهردار تهران در امور زنان و خانواده با بیان اینکه خانواده یکی از آیات الهی و لنگرگاه سکون و آرامش آحاد بشر در جهان پرتلاطم و پرتنش است، ادامه داد: باید نگاه درستی به نسبت بین «خانواده و شهر»، «خانواده و جامعه» و «خانواده و حکمرانی» داشته باشیم.

وی افزود: برای اینکه مسکن یا محل سکونت خانواده بتواند برای افراد آرامش فراهم کند، نیازمند خانواده‌ای هستیم که بتواند در این شرایط، عاملیت و کارکرد خوب داشته باشد.

اردبیلی همچنین با بیان اینکه خانواده مهم‌ترین ظرفیت تمدن ساز در جهان آینده است، تصریح کرد: هویت دینی به شدت به هویت خانوادگی گره خورده است و تا هویت خانوادگی صدمه ندیده باشد به هویت دینی نیزصدمه‌ای نمی‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از نقاط دنیا نگاهی وجود دارد که گفته می‌شود به دنبال شهر دوستدار خانواده یا قوانین آن هستیم؛ این عبارت ارزشمندی است. در حکمرانی شهری، تمایل این است که خانواده در آن احساس بهتری داشته باشد، در این خصوص لازم است یکسری خدماتی تعریف و به خانواده شود. به عنوان مثال باید پیاده راه مناسب برای افراد تعریف شود که محل حرکت ویلچر سالمند، کالسکه کودک یا خانواده‌ای که از آن عبور می‌کنند باشد و افراد ضمن استفاده از این فضا، احساس خوبی داشته باشند.

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با اشاره به کارکرد خانواده در جامعه، گفت: در جامعه ما خانواده دارای کارکرد است. در سندهای توسعه از جمله برنامه هفتم توسعه که پرمحتواترین و دارای بیشترین ضمانت اجرایی در بین ادوار توسعه بوده به نگاه جامعی از خانواده پرداخته شده است.

اردبیلی با بیان اینکه مجموعه خدماتی که به خانواده ارائه می‌دهیم اتفاق خوبی است اما کفایت نمی‌کند، ادامه داد: لازم است بر اساس سیاست‌های کلی خانواده ابلاغیه سال ۱۳۹۵ مقام معظم رهبری، فضایی داشته باشیم که تمام سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات، دارای پیوست خانواده باشند که تحقق آن، ادراک، آگاهی و عزم همگانی را می‌طلبد.

وی اضافه کرد: باید خانواده را به عنوان محور حل مسائل جامعه، قدرت، عاملیت و توانمندی ایجاد کنیم. این عملکرد و این سطح از نگاه حکمرانی به خانواده فقط در شکل خانواده فطری و طبیعی قابلیت حصول و وصول دارد.

مشاور شهردار تهران در امور زنان و خانواده با بیان اینکه وجود خانواده در هر مکانی موجبات آرامش را فراهم می‌کند؛ گفت: هرجایی که خانواده حضور دارد افراد احساس آرامش می‌کنند. خانواده دارای کارکرد است اما سطح خانواده محوری و آنچه که در مدیریت شهر تهران به دنبال آن هستیم این است که «شهر خانواده محور» داشته باشیم، البته این اتفاق محقق نشده است اما در حال تلاش در مسیری هستیم که این اتفاق به تدریج رخ دهد.

اردبیلی با بیان اینکه اگر خانواده محوری محقق شود شهر دوستدار خانواده نیز تحقق خواهد یافت؛ تصریح کرد: ظرفیت بزرگی برای تحقق این اتفاق داریم، در همین پیمایش و ارزش‌های ایرانیان مشاهده کردیم که از جمله بزرگ‌ترین و قابل‌اتکاترین ارزش‌ها وجود «خانواده» است؛ هنوز ایرانیان خانواده دار هستند، خانواده را دوست دارند و در افق زندگی شأن خانواده را در نظر می‌گیرند.

مدیر کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با اشاره به شهر خانواده محور و توجه به ایده‌های مردم برای اجرای آن در شهر هم گفت: مردم به شدت از رویدادهای ایده پردازی استقبال کرده‌اند و چندین هزار ایده به دبیرخانه‌ها ارائه داده شد. اینکه چگونه «خانواده عامل تغییر در شهر باشد» و «خانواده امکان عاملیت در شهر را داشته باشد» تجاربی است که از این رویدادها داشته‌ایم و هم اینکه قابلیت به اشتراک گذاشتن با شهرها و کشورهای دیگر دنیا را در این باره داریم.

مشاور شهردار تهران افزود: اولین بار است که برای اداره «شهر خانواده» دبیرخانه‌ای ایجاد شده که نه در حوزه اجتماعی بلکه تمام حوزه‌های معاونت شهرداری موظف هستند این رویکرد را در مجموعه آن گسترش دهند و پروژه‌هایی با این رویکرد را به این سمت پیش ببرند.

اردبیلی با اشاره به برنامه توسعه هفتم و برجسته سازی خانواده محوری در این برنامه نیز یادآور شد: در برنامه توسعه هفتم عبارت «خانواده محوری» برای ما تکلیف آور است؛ لازم است بتوانیم رویکرد همه فعالیت‌ها در همه وزارتخانه‌ها و همه اجزا از جمله در مدیریت شهر تهران را به سمت خانواده محوری پیش ببریم. با توجه به این رویکرد، ایده‌های برگزیده رویدادهای ایده پردازی در سال گذشته به مرحله قرارداد رسیده‌اند و خانواده‌ها این پروژه‌ها را به عهده گرفته‎اند تا در پایتخت به سرانجام برسانند.