تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3732446
شناسه : 3732446
تاریخ :
برپا کردن بساط آش رشته در خانه نیما اقتصاد ایران: شراگیم یوشیج، تنها فرزند نیما یوشیج، از نحوه نگهداری خانه و آرامگاه نیما در یوش انتقاد و از انتقال پیکر او از تهران به زادگاهش ابراز پشیمانی کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شراگیم یوشیج، فرزند نیما یوشیج، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با انتشار یادداشتی از نحوه نگهداری خانه پدر شعر نو که مقبره او نیز هست، انتقاد کرده است. 

او در این یادداشت که با عنوان "امداد ای رفیقان با من" منتشر کرده، نوشته است که خانه پدرم بقالی و محل کسب درآمد شده. شراگیم یوشیج در ادامه ضمن انتقاد از میراث فرهنگی مازندران در نحوه نگهداری این بنای تاریخی که جزوی از هویت فرهنگی یوش نیز به شمار می‌آید، افزوده است که در باغ نیما آش می‌‌فروشند، دیوار باغ خراب شده، درخت‌ها قطع کرده‌اند و می‌فروشند. ...

تنها فرزند پدر شعر نو در ابتدای طرح این موضوع، یادداشتی از نیما را نیز منتشر کرده است که او در این نوشته از نگرانی‌های خود درباره سرنوشت این خانه در سال‌های پس از حیاتش گفته است. تاریخ این یادداشت که در کتاب "یادداشت‌های روزانه نیما یوشیج" آمده، تیرماه 1335 است. 

شراگیم همچنین از انتقال پیکر پدر از تهران به یوش ابراز پشیمانی کرده است. 

خانه نیما یوشیج در روستای یوش، بنایی است مربوط به دوره قاجار. این خانه به شماره 18020 از طرف سازمان میراث فرهنگی به عنوان اثر ملی ثبت شده‌ است. خانه نیما محل زندگی پدر و نیاکان نیما یوشیج بوده‌ است، این خانه در سال 1207 هجری قمری توسط ناظم الایاله در محله لالوی یوش ساخته شد. این بنا دارای سه ورودی، شاه‌نشین و اتاق‌های زیادی است.

 خانه نیما یوشیچ با داشتن آجرکاری و گچ‌کاری‌های زیبا از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران به شمار می‌آید. 

علاوه بر پیکر نیما، پیکر سیروس طاهباز، پژوهشگری که سال‌ها برای معرفی آثار نیما کوشید نیز در این خانه به خاک سپرده شده است. 

انتهای پیام/