تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3732441
شناسه : 3732441
تاریخ :
کارگاه کاربست چت جی‌پی‌تی در تدوین مقالات برگزار می‌شود اقتصاد ایران: کارگاه کاربست ChatGPT در تدوین مقالات در تاریخ نهم و دهم مردادماه در ایرانداک برگزار می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، هوش مصنوعی از نخستین اقدام‌ها تاکنون به‌ دنبال شبیه‌سازی عملکرد هوش انسانی توسط ماشین بوده است. در این راستا، مسیرها و فناوری‌های مختلفی توسط دانشمندان این حوزه استفاده شده که هر کدام توانسته در توسعه این فناوری مؤثر باشد.

یکی از نوآورانه‌ترین ابزارهای هوش مصنوعی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد دستیارهای شخصی هوشمند و در دسترس در گوشی‌های هوشمند تلفن همراه هستند. نسل جدیدی از این فناوری که بیشتر از آن استفاده شده چت‌بات‌ها هستند که با رونمایی و ارائه خدمت چت جی‌پی‌تی/ Chat GPT در انتهای سال ۲۰۲۲ آغاز شده است.

چت جی.پی.تی نخستین سرویسی است که توانست با استفاده از مدل ترنسفورمر به‌جای آران‌ان (RNN) تحول بزرگی را در این حوزه به‌وجود آورد. پس از آن، سرویس‌های متعدد دیگری در سطح جهانی و ملی مطرح شد که امروزه در حال استفاده است و مهم‌ترین آنها که به‌عنوان رقیب چت جی.پی.تی مطرح شده سرویس جمینای است که توسط شرکت گوگل ارائه شده است. چت جی.پی.تی که محصول شرکت اوپن‌ای‌آی است توسط شرکت ماکروسافت خریداری و سرویسی منتج از آن با عنوان Copilot یک هوش مصنوعی ارائه شده که سازگاری بیشتری با مرورگر اج شرکت ماکروسافت دارد.

چت‌بات‌ها برای ارائه خدمات از دانش‌ها و تخصص‌های متعددی مانند پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشینی، یادگیری عمیق، شبکه‌های عصبی، رایانش شناختی و بینایی ماشین استفاده می‌کند. این تخصص‌ها کمک می‌کنند تا چت‌بات‌ها بتوانند عملکرد بهتری در پردازش متن، تصویر و صوت داشته باشند. در کل چت‌بات‌ها از دو بازوی داده و قوانین بهره می‌گیرند که هر چه این دو بازو غنی‌تر باشند می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند. از طرفی نیز چت‌بات‌ها امروزه در حوزه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که یکی از کاربردی‌ترین آنها، استفاده در تدوین مقالات به‌عنوان دستیار است.

کارگاه آموزشی کاربست چت جی.پی.تی در تدوین مقالات در این راستا طراحی و توسط مهدی علیپور حافظی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، ارائه می‌شود تا بتواند رهنمودها و ابزارهای کاربردی را در این زمینه به مخاطبان ارائه کند تا به شیوه‌ای درست و کارآمد بتوانند از آنها در تدوین مقالات علمی خود استفاده کنند. مخاطبان این دوره‌ها پژوهشگران در مقاطع مختلف و اعضای هیئت علمی هستند. این کارگاه آموزشی در ۱۲ ساعت کلاس حضوری و مجازی و چهار ساعت انجام طرح غیر حضوری، در مجموع ۱۶ ساعت توسط آموزش پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در تابستان ۱۴۰۳، (سوم، نهم و دهم مردادماه ۱۴۰۳) در حال ارائه است.

کارگاه کاربست چت جی‌پی‌تی در تدوین مقالات برگزار می‌شود

این کارگاه آموزشی در چهار محور؛ آشنایی کلی با عملکرد چت‌بات‌ها و معرفی و ثبت‌نام چت جی.پی.تی، مهندسی پرامپت، معرفی برخی از ابزارهای کاربردی در تدوین مقالات و ملاحظات اخلاقی وکاربردی استفاده از چت‌بات‌ها در تدوین مقالات ارائه می‌شود.

مخاطبان این دوره پس از گذراندین دوره می توانند با ابزارهای مناسب در این حوزه آشنایی عملی دست یابند و با مراعات شیوه درست استفاده از آنها، به شیوه مناسبی از آنها در تدوین مقالات خود استفاده کنند.

تدوین مقاله نیازمند توانایی علمی و تخصصی و اختصاص زمان زیاد است. چت‌بات‌ها در این مسیر می‌توانند کارهایی را که با اختصاص زمان زیاد و با محدودیت‌های متعددی می‌توان انجام داد را با اختصاص زمان کم و به‌شکل بهینه‌ای انجام دهند. بنابراین این ابزارها، دستیار مناسب و کارآمدی هستند که به ما از ابتدای کار (انتخاب مسأله پژوهشی) تا انتهای کار تدوین مقاله (تدوین فهرست منابع و چکیده) کمک کنند تا بتوان گزارش مناسب، کارآمد و متناسب با ساختار نشریات علمی، تهیه کرد. بنابراین مسیر تدوین مقالات با این ابزارها بسیار تسهیل می‌شود. از این منظر در این کارگاه آموزشی به‌صورت عملی با شیوه استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در کل این فرآیند آشنایی حاصل می‌شود.