تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3732434
شناسه : 3732434
تاریخ :
زلفی‌گل: اختراعات در سامانه «صدف‌ها» قابل خرید و فروش است اقتصاد ایران: وزیر علوم گفت: سامانه «صدف‌ها»؛ یکی از ابزار‌های تبدیل علوم به فناوری است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم امروز در مراسم رونمایی از سامانه صنعت دارایی‌های فکری هدفمند و ارزشمند (صدف‌ها) گفت: توجه و ثبت صنعت دارایی‌های فکری یکی از دغدغه هایی بود که اگر ایجاد نشود، به طور قطع دارایی های فکری ذبح می شد. به همین منظور در این مقطع تلاش شد تا سامانه ای برای ثبت دارایی های فکری ایجاد شود و سامانه صدف‌ها منظور راه اندازی شد. این سامانه انگیزه را برای علم و فناوری ایجاد می‌کند.

وی در این مراسم در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم درباره نام این سامانه گفت: درون صدف دُر گرانبهایی است که در دل همین اختراعات فکری تولیدات علمی ارزشمندی با خود همراه خواهد داشت. در علم مالکیت مطرح نیست اما در فناوری مالکیت مهم است؛ به همین دلیل این سامانه علوم‌ و دانشی را نمایه می‌کند که قابل خرید و فروش است و این سرمایه بزرگی است.

وزیر علوم این را هم‌ گفت که این سامانه می‌تواند نیازمحور هم باشد و انگیزه برای نوآوری هم‌ می‌شود.

وی افزود: صنعت دارایی های فکری مورد توجه ویژه است ودانشمندان ومخترعانی که خلاقیت به خرج می دهند ‌و فناوری ای را ایجاد می کنند که قابل خرید و فروش باشد در سامانه صدف ثبت می شود. با این نگاه در وزارت علوم تصمیم گرفته شد تا سامانه صدف ها تاسیس ‌و اختراعات در این سایت و در دسته بندی های مختلف نمایه شود.

وزیر علوم‌ گفت: ‌این سامانه یکی از ابزارهای تبدیل علم به فناوری است و وقتی دانشی ارزش تبدیل به فناوری را دارد قابل خرید و فروش است. هر چند در گذشته فقط ثبت اختراع می شد، اما قابل دسترسی نبود و امروز با راه اندازی سامانه صدف ها محصولات قابل دسترسی است.

چرا سامانه «صدف‌ها» راه‌اندازی شد؟

رئیس پارک علم و فناوری البرز در این مراسم رونمایی از سامانه صنعت دارایی‌های فکری هدفمند و ارزشمند (صدف‌ها) به 128 واحد فناور در پارک علم و فناوری البرز اشاره کرد و گفت که از این تعداد شرکت مستقر در این پارک 60 شرکت دانش بنیان در آن مستقر هستند.

مهدی‌ عباسی یکی از مهمترین دستاوردها در پارک علم و فناوری البرز را ورود بخش خصوصی به پارک عنوان کرد و گفت که تاکنون 450 میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در پارک انجام شده است.

عباسی درباره تشکیل صندوق پژوهش فناوری تاسیس‌شده در پارک نیز گفت: در این سه سال بیش از 16 میلیارد ریال ضمانت نامه به شرکت های فناور دانش بنیان در سطح استانی و ملی داده شده است.

وی درباره ضرورت راه‌اندازی سامانه صنعت دارایی‌های فکری هدفمند و ارزشمند توضیح داد: نقش کمرنگ دانشگاه ها ومراکز تحقیقاتی و فناوری در آمار اختراعات ثبت شده، تمدید نشدن بیش از 50 درصد گواهی های ثبت اختراع، تمایل نداشتن به استفاده از اختراعات و ثبت دستاورد بخش تحقیق و توسعه باعث شد چنین سامانه‌ای را طراحی و راه‌اندازی کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری البرز ثبت بیش از 85 هزار اختراع تاکنون، ارائه خدمات حمایتی دبیرخانه، استخراج اطلاعات آماری، درج اطلاعات تکمیلی اختراعات، امکان تماس با مخترع و اطلاع از جدیدترین اختراعات در حوزه مشخص را از امکانات سایت این سامانه برشمرد.

عباسی شناسایی اختراعات ثبت شده توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان و شرکت های مستقر در پارک هلی علم و فناوری را از دیگر امکانات قابل اضافه شدن به سامانه صدفها عنوان کرد.

در پایان این مراسم سامانه صدف‌ها به نشانی https://sadafha.msrt رونمایی شد.

انتهای پیام/