تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3732425
شناسه : 3732425
تاریخ :
به این دلیل هفته‌ای سه بار هویج بخورید اقتصاد ایران: مصرف زیاد سبزیجات بر سلامتی آثار مثبت زیادی دارد و خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. با خوردن سبزیجات می‌توان از بدن در مقابل بیماری‌های قلبی، برخی سرطان‌ها، دیابت و چاقی محافظت کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، هویج و سایر سبزیجات نارنجی مانند کدو تنبل و سیب‌زمینی شیرین سرشاراز بتاکاروتن‌اند.

سبزیجات نه تنها به دلیل انعطاف‌پذیری‌ و تنوع در مدل مصرفشان عالی‌اندــ آن‌ها را می‌توان هم خام و هم پخته، هم به صورت کامل یا خردشده خوردــ بلکه به دلیل مزیت‌هایی که برای سلامتی دارند، بسیار هم مهم‌اند اما شاید بسیاری از افرادی که به فکر گنجاندن سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی‌شان‌اند، از یکی از آن‌ها غافل بمانند؛ هویج.

به گزارش سی‌ان‌ان، طبق مطالعه جدید که در نشست سالانه انجمن تغذیه آمریکا در ۳۰ ژوئن ارائه شد، خوردن سه وعده هویج‌ اطلس (بچه هویج/Baby carrot) در هفته می‌تواند مواد مغذی مهمی را که در این خوراکی نارنجی‌رنگ وجود دارد، به بدن منتقل کند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در سال ۲۰۲۲ درباره مصرف سبزیجات در این کشور، بررسی‌های جداگانه در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ نشان دارد که تنها یک نفر از هر ۱۰ آمریکایی روزانه دو تا سه فنجان سبزیجات مصرف می‌کند. این آمار مری هارپر سیمونز، نویسنده اصلی این مطالعه، و همکارانش را بر آن داشت راه‌حل‌های ساده برای بهبود سلامت عمومی از طریق افزایش مصرف هفتگی سبزیجات را بررسی کنند.

سیمونز که فارغ‌التحصیل تغذیه از دانشگاه سمفورد آلاباما است، می‌گوید که هویج‌های کوچک با خوراکی‌هایی مانند هوموس یا حتی کره بادام زمینی بسیار خوشمزه‌اند و با این تغییرات کوچک و ساده واقعا می‌توان سلامتی را بهبود بخشید و به تغییر یک‌شبه و شدید هم نیازی نیست.

محققان در این مطالعه، یک وعده هویج اطلس را که معمولا در فروشگاه‌ها موجود و حدودا ۱۲ عدد است، معادل ۱۰۰ گرم یا نصف فنجان، در نظر گرفتند. در این مطالعه ۶۰ بزرگسال جوان به چهار گروه تقسیم شدند: افرادی که سه بار در هفته هویج خوردند، افرادی که هویج نمی‌خوردند و در عوض مکمل مولتی ویتامین مصرف کردند، افرادی که هم هویج می‌خوردند و هم مولتی‌ویتامین مصرف کردند، و افرادی که نه هویج خوردند و نه مکمل مصرف کردند (گروه کنترل).

محققان پس از چهار هفته دریافتند افرادی که هویج اطلس خوردند، میزان کاروتنوئید در پوستشان ۱۰.۸ درصد بیشتر شد و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی که فوایدی مانند جلوگیری از التهاب و تقویت سلامتی قلب دارند هم در بدنشان افزایش یافت. علاوه بر این، محققان دریافتند در سطح کاروتنوئید افرادی که فقط مولتی‌ویتامین حاوی همان کاروتنوئید موجود در هویج را مصرف کرده بودند، تغییری ایجاد نشد اما کسانی که هم هویج و هم مکمل مصرف کردند، بیشترین فواید را مشاهده کردند و کاروتنوئیدهای پوستشان ۲۱.۶ درصد افزایش یافت.

این نشان می‌دهد که تغذیه همیشه کارسازتر است و برای افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند مواد موردنیاز بدنشان را از غذا دریافت کنند یا محدودیت دارند، ترکیب مکمل و ماده غذایی تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت.

فواید مصرف هویج و سبزیجات دیگر

دکتر ساندر کرستان، دانشگاه کرنل، می‌گوید: «مصرف زیاد سبزیجات بر سلامتی آثار مثبت زیادی دارد و خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. با خوردن سبزیجات می‌توان از بدن در مقابل بیماری‌های قلبی، برخی سرطان‌ها، دیابت و چاقی محافظت کرد.»

با این حال کرستان تاکید می‌کند که هویج و سایر سبزیجات نارنجی‌رنگ مانند کدوتنبل و سیب‌زمینی شیرین از این نظر که سرشار از بتاکاروتن‌اند، منحصر به‌فردند. بتاکاروتن کاروتنوئیدی است که بدن آن را به ویتامین آ تبدیل می‌کند. سبزیجات برگ‌تیره مانند اسفناج و کلم کیل نیز سرشار از بتاکاروتن‌اند.

ویتامین آ برای حفظ سلامتی قلب، ریه‌ها، سایر اندام‌ها و همچنین پشتیبانی از عملکردهای مختلف بدن مهم است. بر همین اساس متخصصان بر افزایش مصرف سبزیجات به‌ویژه هویج تاکید می‌کنند.