تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3732382
شناسه : 3732382
تاریخ :
وضعیت نامناسب برخی جاده های خراسان جنوبی/۷ نقطه حادثه خیز رفع شد اقتصاد ایران: بیرجند-مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی بااشاره به اینکه برخی از جاده‌های استان وضعیت مناسبی ندارند، گفت: ۱۰ نقطه حادثه خیز مصوب در استان داشتیم که سال گذشته ۷ مورد آن رفع شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اسداله جلال‌زاده، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اگر راه و شهرسازی را به دو قسمت تقسیم کنیم قسمت شهرسازی آن بیشتر بحث‌های شهرسازی را در بر می‌گیرد که مربوط به اداره کل راه و شهرسازی بوده و در قسمت راه، راه و شهرسازی وظیفه‌ای که بر عهده دارد ساخت و توسعه راه‌های اصلی می‌باشد.

وی تصریح کرد: نگهداری راه‌ها بر عهده راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌باشد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی گفت: این اداره کار مستمری مبنی بر راهداری بر عهده دارد اما طرح‌های متفاوت در این بین و در ایام مختلف اجرا می‌گردد مانند سفرهای نوروزی که در ایام نوروز اجرا می‌شود.

آمادگی راهداری در پیک سفرهای تابستانی

جلال‌زاده با اشاره به اینکه طرح سفرهای تابستانی یکی دیگر از طرح‌هایی بوده که از ابتدای تیر ماه آغاز می‌شود و تقریباً تا پانزدهم مهرماه ادامه دارد، یادآور شد: این طرح‌ها یک سری مقدمات و یک سری اقدامات در حین انجام طرح دارد مقدمات طرح بحث‌های روکش، خط کشی جاده‌ها و غیره را در بر می‌گیرد که اکثراً به صورت مستمر انجام می‌شود و وابسته به طرح نبوده مگر در موارد خیلی خاص این اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه در بحث حمل و نقل مسئله متفاوت بوده چون تاریخ‌هایی وجود دارد که پیک سفرها معرفی می‌شوند، بیان کرد: تابستان یکی از زمان‌های پیک سفر در کشور بوده که بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته پیک‌های سفرهای تابستانی شامل ایام عاشورا و تاسوعای حسینی و بعد از آن سفرهای برگشت افراد به شهرستان‌های مبدا، اول شهریور ماه که مصادف با ایام اربعین، دهه پایانی ماه صفر که اکثراً افراد برای زیارت به مشهد مقدس مشرف می‌شوند و آخر شهریور ماه پایان سفرهای تفریحی است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی ادامه داد: در این ایام راهداران اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در حالت آماده باش بوده و به صورت شبانه روز دستگاه‌ها رصد شده و گشت‌های راهداری در سطح جاده‌های استان مستقر هستند.

جلال‌زاده بیان کرد: در عین حال بخش حمل و نقل بر بحث حمل و نقل عمومی جاده‌ای در این ایام نظارت دارد.

وی با اشاره به سامانه ۱۴۱ اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: این سامانه هم تلفن گویا و هم به صورت پیامکی و هم به صورت اپلیکیشن بوده و هم کشوری و هم استانی می‌باشد یعنی هم کارشناسان کشوری و هم کارشناسان استانی می‌توانند به مردم مشاوره ارائه دهند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی افزود: مردم می‌توانند از طریق این سامانه با اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در تماس بوده و مشکلات را گزارش دهند تا اسرع وقت این مشکلات مرتفع شود.

جلال‌زاده ادامه داد: این سامانه قابلیت‌های بسیار خوبی دارد و یکی از مواردی که از طریق این سامانه به راحتی مردم می‌توانند از آن اطلاع یابند دیدن دوربین‌های جاده‌ای سراسر کشور از طریق این اپلیکیشن است.

تا رسیدن به حد مطلوب در جاده‌های استان فاصله زیادی داریم

وی با اشاره به محور خور تا سه راهی راهداران که برخی از جاده‌ها وضعیت مناسبی ندارند، اضافه کرد: طول جاده‌های استان بسیار زیاد بوده به طوری که ۱۷۸۰۰ کیلومتر محور مواصلاتی در استان داریم که نزدیک ۱۱ هزار کیلومتر آن آسفالت است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی ادامه داد: هزینه نگهداری از جاده‌های استان بسیار زیاد است و اعتبار خاص می‌خواهد بنابراین این قابلیت وجود ندارد که بتوان همه جاده‌ها را در حد مطلوب پوشش داد لذا به نسبت کار انجام می‌شود.

جلال‌زاده افزود: تا رسیدن به حد مطلوب در جاده‌های استان فاصله زیادی داریم اما به نسبت وسع استان و اعتبارات تخصیص یافته کار صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه محور خور تا سه راهی راهداران در سال ۱۴۰۳ میزان ۱۵ کیلومتر روکش آسفالت شده است، تصریح کرد: بقیه این محور در برنامه قرار دارد و به صورت سالانه انجام می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی به نقاط خیز استان اشاره کرد و گفت: ۱۰ نقطه حادثه خیز مصوب در استان وجود داشته که سال گذشته ۷ مورد آن به طور کامل رفع شد و سه نقطه دیگر در دست اقدام بوده که امیدواریم اگر تخصیص آن صورت گیرد تا پایان سال آنها را نیز رفع کنیم.

جلال‌زاده اضافه کرد: به جز این نقاط ۲۷ نقطه حادثه خیز دیگر در استان بر اساس برآورد اولیه‌ای که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تشخیص داده سال گذشته رفع اثر شده است.

وی ادامه داد: همان ابتدا در این ۱۰ نقطه مصوب حادثه خیز در استان آشکارسازی آن انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی به محور فردوس_ دیهوک و طبس اشاره داشت و افزود: در این محور حدود ۲۵ کیلومتر روکش آسفالت شده است.

جلال‌زاده با بیان اینکه در قالب بحث راهداری گشت‌های راهداری در محورهای استان حضور دارند و اگر کسی با مشکلی برخورد کرد می‌توانند مشکلات جاده‌ای را رفع کنند، یادآور شد: در بحث راهداری راهدارخانه‌ها در سطح استان آماده هستند که هر موقع لازم باشد خدمات لازم را ارائه دهند.

وی افزود: در مجتمع‌های خدماتی رفاهی که نظارت آن با اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بوده اگر مشکلی در این خصوص باشد مردم می‌توانند این مشکلات را از طریق سامانه ۱۴۱ آن را گزارش کرده تا پیگیری شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی از مردم استان خواست با توجه به اینکه امسال سال گرمی را پیش رو داریم و الگوی سفر عوض و به آخر شب موکول شده بنابراین رانندگان باید دقت فراوانی داشته تا با مشکلی در جاده‌ها مواجه نشوند و مسائل ایمنی را رعایت کنند.