تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3732347
شناسه : 3732347
تاریخ :
انتقاد "گابریل" از طرح استقرار تسلیحات دوربرد آمریکا اقتصاد ایران: وزیر امور خارجه سابق آلمان انتقاد شدیدی به تصمیم سریع و خودسرانه دولت آلمان برای استقرار تسلیحات دوربرد آمریکا در خاک این کشور وارد کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان تی وی"، ایالات متحده آمریکا می خواهد از سال 2026 دوباره سلاح های دوربرد خود را در آلمان مستقر کند.

"زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه سابق آلمان این اقدام را مورد انتقاد قرار داد. وی در این باره گفت که این نیت استقرار به خودی خود نیست که او را آزار می دهد، بلکه این واقعیت است که دولت به سادگی در این باره تصمیم می گیرد.

به این ترتیب زیگمار گابریل، معاون سابق صدراعظم و وزیر امور خارجه سابق و رئیس فعلی مناسبات دو سوی آتلانتیک آلمان از اینکه قبل از تصمیم گیری در مورد استقرار موشک های دوربرد آمریکا در آلمان بحثی وجود نداشت، ابراز ناراحتی کرده است.

این سیاستمدار بلند پایه حزب سوسیال دموکرات در این باره به "راینیشه پست" گفت: من قصد ندارم که خودم را ثابت کنم و در مسیر این استقرار اخلال ایجاد کنم بلکه ( ناراحتی من) از این واقعیت است که هیچ بحث عمومی در مورد آن در آلمان وجود ندارد و این مسئله به سادگی تصمیم گیری خواهد شد.

در حاشیه نشست سران ناتو در واشنگتن در 10 ژوئیه، ایالات متحده آمریکا و آلمان اعلام کردند که ارتش ایالات متحده پس از وقفه بیش از 20 سال، دوباره از سال 2026 تسلیحات دوربرد در آلمان مستقر خواهد کرد. این موشک‌ها همچنین شامل موشک‌های تاماهاوک هستند که می‌توانند اهدافی با برد بیش از 2000 کیلومتر را هدف قرار دهند، و همچنین سلاح‌های مافوق صوت که هنوز نیاز به توسعه بیشتر دارند.

این سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات همچنین گفت: افزایش توان دفاعی و بازدارندگی با چنین سیستم های تسلیحاتی همیشه به یک چیز نیاز دارد: درک دلایل چنین استقرار در میان جمعیت ما و اینکه حداقل اکثریت مردم با آن موافق باشند.

گابریل ادامه داد: ما برای سال‌ها اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 یک آزمایش بزرگ سیاست داخلی داشتیم که دقیقاً در مورد این نوع سلاح بود که همیشه می‌تواند به کلاهک هسته‌ای مجهز شود.

وزیر امور خارجه پیشین آلمان همچنین توضیح داد که این تصمیم برای آلمانی ها مسئله حساسی است. هدف از استقرار چنین سیستم های تسلیحاتی همیشه این است که هرگز مورد استفاده قرار نگیرند، زیرا قدرت مخالف می داند که در نهایت فقط در صورت وقوع این سناریو بازنده هایی وجود خواهد داشت.

گابریل در عین حال هشدار داد اما مشکل همه استراتژی های هسته ای در اروپا این است که در صورت وقوع اگر چنین شود که از چنین سلاح هایی بتوان استفاده کرد، اروپای مرکزی و بنابراین آلمان همیشه میدان جنگی خواهد بود که چنین تبادل ضرباتی در آن صورت می گیرد.

ایالات متحده آمریکا قرار است بار دیگر موشک های دوربرد خود را به آلمان منتقل می کند. برلین و واشنگتن در این مورد اخیرا توافق کرده‌اند.

به این ترتیب دولت فدرال آلمان اخیرا بار دیگر به ایالات متحده آمریکا اجازه داده است که موشک های دوربرد در آلمان مستقر کند. پیش از این اقدام مذاکرات طولانی انجام شد و انتقادات تندی به این اقدام به ویژه از سوی حزب افراطی "جایگزینی برای آلمان" و چپ صورت گرفت.

بر اساس اطلاعات هفته نامه "اشپیگل، واشنگتن و برلین در چند ماه گذشته به صورت کاملا محرمانه در مورد طرح هایی برای استقرار تسلیحات دوربرد آمریکا در آلمان مذاکره کرده بودند. موشک های کروز ذکر شده می توانند اهدافی را در فاصله 2500 کیلومتری مورد اصابت قرار دهند. با این قابلیت نظامی، ناتو قادر خواهد بود بسیاری از اهداف را در عمق روسیه هدف قرار دهد.

این اقدام با انتقادهایی از طرف مقامات احزاب دولت ائتلافی آلمان هم روبرو شده است.

رالف موتزینیچ، رئیس فراکسیون پارلمانی حزب سوسیال دموکرات آلمان هم اخیرا نسبت به استقرار برنامه ریزی شده تسلیحات دوربرد آمریکا در آلمان ابراز نگرانی کرده است. وی در این باره گفت: ما باید با توجه به حمله روسیه به اوکراین، توانایی دفاعی خود را ارتقا دهیم، اما نباید خطرات این استقرار را نادیده بگیریم.

موتزنیچ در این باره گفته است که خطر تشدید ناخواسته نظامی در این طرح قابل توجه است.

مدت کوتاهی پس از اعلام این خبر، "اولاف شولتز"، صدراعظم آلمان هم نگرانی ها مبنی بر اینکه این استقرار برنامه ریزی شده می تواند منجر به تشدید روابط با روسیه شود را رد کرد. وی مدعی شد: این تسلیحات به عنوان یک عامل بازدارنده عمل می کردند و از همان ابتدا برای جلوگیری از حملات از یک "منطقه امن" طراحی شده بودند. شولتز گفت: «آنچه ما همیشه نگران آن هستیم جلوگیری از جنگ است.

در مسکو سخنان روشنی در مورد این استقرار برنامه ریزی شده وجود داشت. "سرگئی ریابکوف"، معاون وزیر امور خارجه روسیه در این باره گفت که امنیت روسیه توسط تسلیحات آمریکایی به خطر افتاده است. به گفته وی این یک حلقه در مسیر تشدید تنش ناتو و ایالات متحده آمریکا به سمت روسیه است.

"دیمیتری پسکوف"، سخنگوی کرملین هم در این باره گفته است: ما در راه جنگ سرد هستیم. همه اینها قبلاً اتفاق افتاده است. او آلمان، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و بریتانیا را متهم کرد که مستقیماً در درگیری بر سر اوکراین دخالت دارند. به گفته وی همه ویژگی‌های جنگ سرد با رویارویی مستقیم بین مخالفان در حال بازگشت است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم در سخنانی در مراسم رژه دریایی در سن پترزبورگ، به واشنگتن هشدار داد که در صورت استقرار موشک‌های دوربرد آمریکایی در خاک آلمان، مسکو دیگر به تعلیق یکجانبه در خصوص استقرار سلاح‌های میان‌برد و کوتاه‌برد پایبند نخواهد بود.

رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد که در صورت استقرار این نوع موشک‌ها، اهداف مهمی مانند مراکز دولتی و نظامی روسیه، مراکز صنعتی-اداری و زیرساخت‌های دفاعی این کشور در معرض تهدید واقعی قرار خواهند گرفت بود. به گفته وی، زمان پرواز این موشک‌ها، که در آینده می‌توانند به کلاهک‌های هسته‌ای نیز مجهز شوند، تا رسیدن به اهدافی در خاک روسیه حدود 10 دقیقه خواهد بود.

انتهای پیام/