تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3732326
شناسه : 3732326
تاریخ :
سفیر چین در آمریکا: خصومت منجر به باخت دو طرف می‌شود اقتصاد ایران: سفیر چین در ایالات متحده به صورت ویدئو کنفرانس به مناسبت بزرگداشت ۴۵ مین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک چین و ایالات متحده در منطقه خلیج سان فرانسیسکو سخنرانی کرد .

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اخیرا سمیناری به مناسبت بزرگداشت 45 مین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک چین و ایالات متحده توسط جامعه چینی‌های منطقه خلیج سان فرانسیسکو برگزار شد. شیه فنگ، سفیر چین در آمریکا در این سمینار شرکت و بیان داشت: برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و ایالات متحده یک نقطه عطف در تاریخ روابط چین و ایالات متحده و تاریخ روابط بین‌الملل است و رویدادی بزرگ برای انتفاع مردم دو کشور و ترویج صلح و شکوفایی جهانی به شمار می‌آید. در 45 سال گذشته، روابط چین و ایالات متحده به دستاوردهای بزرگی دست یافته و به یکی از عمیق‌ترین، گسترده‌ترین روابط دوجانبه با بیشترین منافع مشترک تبدیل شده است.

شیه فنگ اظهار داشت: تاریخ و واقعیت روابط چین و ایالات متحده سه نکته مهم را به ما می‌آموزد؛ نخست، خصومت منجر به باخت دو طرف می‌شود و شراکت تنها موضع صحیح برای چین و ایالات متحده است. در سال‌های اخیر، روابط چین و ایالات متحده دچار فراز و نشیب‌های بسیاری شده است، علت اصلی این است که ایالات متحده چین را به عنوان مهم‌ترین رقیب خود تلقی کرده و حتی فراتر از آن چین را به عنوان یک "تهدید وجودی" به تصویر می‌کشد و سعی در فشار آوردن به چین و محدود کردن آن دارد.

وی افزود: بسیاری از کارشناسان اظهار داشته‌اند که تلاش برای محدود کردن چین و تغییر حاکمیت آن، رویکردی ناپخته و خطرناک است و نباید با زبان مک‌ کارتیسم نفرت و خصومت را تحریک کرد. تلقی چین به عنوان "دشمن خیالی" یک اشتباه استراتژیک جدی است و منابع استراتژیک ایالات متحده را به سمت اشتباهی سوق می‌دهد. چین هیچ قصدی برای ایجاد چالش برای ایالات متحده و یا کنار زدن آن را ندارد و ایالات متحده نیز نباید قصد فشار و محدود کردن چین را داشته باشد.

سفیر چین ادامه داد: چین هرگز در انتخابات و امور داخلی ایالات متحده دخالت نکرده و نخواهد کرد و ایالات متحده نیز باید از مداخله بی‌جا در امور داخلی چین خودداری کند و در سال انتخابات، از بازی کردن با "کارت چین" دست بردارد. اگر دو طرف یکدیگر را به عنوان شریک تلقی کنند، روابط چین و ایالات متحده به تدریج بهبود خواهد یافت.

وی ادامه داد: دومین نکته این است که اختلافات ترسناک نیستند و گفت‌وگو تنها راه حل مشکلات است. چین و ایالات متحده در برخی مسائل اختلاف نظر دارند، اما این نمی‌تواند مانع از توسعه روابط دوجانبه و تعمیق همکاری‌های متقابل مبتنی بر منافع مشترک شود. کلید اصلی مدیریت صحیح اختلافات است و نباید اجازه داد که اختلافات روابط دو کشور را تحت تأثیر قرار دهد. اتکا به "فشار حداکثری" برای تحمیل خواسته‌های خود به طرف مقابل غیرعملی بوده و تنها از طریق گفت‌وگو و مذاکره می‌توان مشکلات را حل کرد.

شیه فنگ با بیان اینکه قطع ارتباط بی فایده و همکاری تنها انتخاب صحیح  است، افزود:  برای دستیابی به منافع مشترک است. توسعه چین و همکاری چین و ایالات متحده به اقتصاد ایالات متحده نیروی رشد پایدار ارائه داده، بازار وسیعی برای شرکت‌های آمریکایی فراهم کرده و محصولات با کیفیت و قیمت مناسب را برای مردم ایالات متحده به ارمغان آورده است.

وی در آخر گفت: بیش از 70 هزار شرکت آمریکایی از رشد چین بهره‌مند شده‌اند و صادرات به چین از 930 هزار شغل در ایالات متحده حمایت کرده است. جنگ تجاری، صنعتی و فناوری هیچ برنده‌ای نخواهد داشت و قطع ارتباط  تنها منجر به دور شدن از راه‌حل می‌شود. موفقیت چین و ایالات متحده فرصتی برای یکدیگراست ، و دو طرف باید مکمل یکدیگر بوده و از آسیب زدن به یکدیگر خود داری کنند.

انتهای پیام/