تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3732311
شناسه : 3732311
تاریخ :
درختان منطقه «پوشَن» کوار در فهرست آثار ملی قرار گرفت اقتصاد ایران: شیراز-مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از ثبت ۷۰ درخت کهن‌سال منطقه پوشَن کوار در فهرست آثار ملی خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ثابت اقلیدی بابیان اینکه کوار، یکی از شهرستان‌های استان فارس است که دارای آثار متعددی از دوره‌های مختلف تاریخی شامل پل، بند، حمام، بقاع متبرکه، قلعه است اظهارداشت: شهرستان کوار از جاذبه‌های طبیعی بسیاری بهره‌مند است که می‌توان به باغ‌های تاریخی، چشمه، غارهای طبیعی، درختان سرو قدیمی اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: در حال حاضر ۷۳ درخت کهن‌سال با قدمت ۲۰۰ تا ۶۵۰ سال در شهرستان کوار در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

ثابت اقلیدی بابیان اینکه از معیارهای انتخاب درختان قدمت آنهاست، گفت: درختان کهن‌سال اقلیم‌های متعددی را پشت سر گذاشتند و می‌توان از آنها به‌عنوان ذخیره‌گاه استفاده و بانک ژن تهیه و تکثیر کرد.

وی افزود: در حال حاضر درختان باغ قوام روستای مظفری شهرستان کوار در فهرست ملی به ثبت رسیده‌اند که قدمت این باغ به دوره قاجار برمی‌گردد و درمجموع ۷۰ درخت در این منطقه ثبت‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با اشاره به اینکه ۳ درخت سرو هم با قدمت بالای ۵۰۰ سال در روستای کوار کهنه این شهرستان ملی شدند گفت: هم‌اکنون چند پرونده میراث طبیعی شهرستان کوار در دست تهیه است که می‌توان به درختان منطقه موردستان، سرو قدیمی روستای دشتک با قدمت ۷۰۰ سال و درخت سرو روستای نوروزان با بیش از ۵۰۰ سال قدمت اشاره کرد.

ثابت اقلیدی بابیان اینکه تاکنون ۹۰ پرونده میراث طبیعی استان فارس در فهرست آثار ملی ثبت‌شده است، گفت: از این تعداد ۲۷ پرونده میراث طبیعی استان در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی تاریخی، طبیعی و حرایم آثار تاریخی کشور که اسفندماه سال گذشته در شیراز برگزار شد.