تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3732279
شناسه : 3732279
تاریخ :
موهای کدام افراد در جوانی سفید می‌شود؟ اقتصاد ایران: سفیدی زودرس مو یکی از مشکلاتی است که بسیاری از جوان‌ها از آن رنج می‌برند و هروقت خود را در آیینه می‌بینند، می‌پرسند: «چرا؟»

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس: به متخصص پوست و مو مراجعه می‌کند و می‌گوید: «خانم دکتر من ۲۲ سالمه اما نصف موهام سفید شده؛ دیگه بدم میاد خودمو تو آینه نگاه کنم، چیکار کنم؟»سفیدی زودرس مو یکی از مشکلاتی است که بسیاری از جوان‌ها از آن رنج می‌برند و هروقت خود را در آیینه می‌بینند، می‌پرسند: «چرا؟»

علت سفیدی زودرس مو چیست؟

برای پاسخ به این چرایی باید گفت که سفیدی زودهنگام موها دلایل زیادی از جمله سن، اقلیم، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، نقایص ژنتیکی، هورمون‌ها، سموم و... دارد؛ اما عوامل محیطی دیگری مانند سبک زندگی، مصرف دخانیات، آلودگی هوا، استرس و... در ظاهر شدن تارهای سفید مو نقش دارند.

چه رویدادی در بدن باعث سفیدی مو می‌شود؟

موهای خاکستری زمانی نمایان می‌شوند که ملانین بدن کاهش پیدا می‌کند. ملانین رنگدانه‌ای است که به موها رنگ داده و رنگ چشم و پوست را تعیین می‌کند. دانشمندان بر این باورند که ممکن است سلول‌های بنیادی که برای تبدیل شدن به سلول‌های تولیدکننده ملانین بالغ می‌شوند، فرسوده شده و آسیب ببینند یا سیستم‌های حمایتی را که برای حفظ کارکرد آنها است از دست بدهند. سلول هایی که ملانین تولید می کنند ملانوسیت نامیده می شوند. ملانوسیت هایی که به موهای شما رنگ می دهند در فولیکول مو، جایی که یک رشته مو رشد می کند، یافت می شوند.با گذشت زمان، ملانوسیت‌ها کمتر و کمتر ملانین تولید می‌کنند و در نهایت تولید آن را به طور کامل متوقف می‌کنند. کمبود ملانین باعث از بین رفتن رنگ موهای شما می‌شود. موهای خاکستری ملانین را کاهش داده است، در حالی که موهای سفید کاملاً فاقد آن هستند.

هر قومی در چه سنی دچار سفیدی زودرس مو می‌شوند؟

همانطور که گفته شد نژاد و قومیت یکی از دلایل احتمالی برای سفیدی زودرس موهاست. براساس سن، سفید پوست‌ها «قبل از ۲۰ سالگی»، آسیایی‌ها «قبل از ۲۵ سالگی» و سیاه پوستان «قبل از ۳۰ سالگی» ممکن است به سفیدی زودرس دچار شوند.

از خاکستر سیگار تا موهای خاکستری

ممکن است سیگار کشیدن در سنین پایین باعث شود موهای خاکستری زودتر از آنچه انتظار داشتید ظاهر شوند. هر چه مدت طولانی‌تری سیگار بکشید، خطر سفید شدن زودرس مو بیشتر می‌شود.همچنین استرس یکی دیگر از دلایل احتمالی موهای خاکستری است. محققانی که موهای خاکستری را بررسی می‌کنند، معتقدند که مواد شیمیایی آسیب‌رسان ناشی از استرس، سیگار، التهاب یا قرار گرفتن در معرض تشعشع، می‌تواند مسئول تخریب سلول‌های بنیادی ملانوسیت تولید کننده رنگدانه باشند.گفتنی است در مواردی نادر، سفیدی زودرس می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل پزشکی مانند ویتیلیگو «شرایطی که باعث از بین رفتن رنگدانه‌های پوست«، کم‌خونی خطرناک «که در آن بدن در جذب ویتامین B12 مشکل دارد»، مشکلات مربوط به هیپوفیز یا غدد تیروئید و... باشد.همچنین برخی از بیماری‌های ژنتیکی مانند آلبینیسم، سندرم چدیاک – هیگاشی، سندرم واردنبرگ و... می‌تواند باعث از سفیدی مو و از بین بردن ملانین شوند.