تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3732220
شناسه : 3732220
تاریخ :
چین: طرح اشتراک گذاری هسته‌ای تهدیدی برای امنیت جهان است اقتصاد ایران: در حاشیه نشست‌های کنفرانس بازبینی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، نماینده چین نسبت به سیاست "اشتراک گذاری هسته‌ای ناتو" ابراز نگرانی کرده و از خطرات آن سخن گفت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، انجمن کنترل تسلیحات و خلع‌سلاح چین و مؤسسه تحقیقات و برنامه‌ریزی استراتژیک هسته‌ای چین به‌تازگی گزارشی پژوهشی مشترک را در ژنو منتشر کردند که در آن اشاره شده است، طرح "اشتراک‌گذاری هسته‌ای ناتو" در سال‌های اخیر به منطقه آسیا-اقیانوسیه گسترش یافته است. این موضوع نه ‌تنها به نظام بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که مبتنی بر "پیمان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای" (NPT) است، چالش جدی ایجاد کرده است، بلکه صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای را نیز به خطر می‌اندازد.

این دو اندیشکده چینی در جریان دومین نشست مقدماتی یازدهمین کنفرانس بازبینی NPT در کاخ ملل ژنو، طی یک نشست جانبی با عنوان "اشتراک‌گذاری هسته‌ای ناتو: چالشی برای NPT" ، با انتشار گزارشی انتقادی و از منظرعلمی به دفاع از سازوکار بین‌المللی عدم گسترش هسته‌ای پرداختند.

این گزارش به دقت مکانیزم‌های اشتراک‌گذاری هسته‌ای ناتو را بررسی و از منظر تاریخی و حقوقی دلایل ایالات متحده و هم ‌پیمانان ناتو برای این مکانیزم را رد می‌کند. در این گزارش همچنین تأکید شده است که این سازوکار با مفاد ماده اول و دوم NPT تضاد جدی دارد و در ماهیت خود نوعی خاص از گسترش هسته‌ای است. برای سال‌ها، جامعه بین‌المللی منتقد و مخالف این ساز و کار بوده و آن را تضعیف‌کننده نظام بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌داند.

سون شیاوبوآ، مدیرکل اداره کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه چین بیان داشت: این مکانیزم به‌عنوان محصولی از تفکر جنگ سرد و ابزاری برای تقابل با بلوک شرق، دیگر مناسب جهان امروز نیست و باید با پایان جنگ سرد از صحنه تاریخ خارج می‌شد. این گزارش از ایالات متحده و هم‌پیمانان ناتو می‌خواهد تا به‌طور کامل و جدی به تعهدات خود طبق NPT عمل کنند و هرچه زودتر سیاست اشتراک‌گذاری هسته‌ای را کنار بگذارند. جامعه بین‌المللی باید با هوشیاری بالا و مقاومت قاطع در برابر گسترش اشتراک‌گذاری هسته‌ای به دیگر مناطق، به‌ویژه منطقه آسیا-اقیانوسیه بایستد.

وی همچنین خطاب به کشورهای عضو NPT پیشنهاد داد که از دوره بازبینی کنونی NPT استفاده کنند و بر پایبندی همه کشورهای عضو به تمام مفاد NPT و الزام آور بودن مفاد  NPT در هر زمان و هر شرایطی تاکید کنند: این امر به حفظ اعتبار، جامعیت و کارآمدی نظام بین‌المللی عدم گسترش هسته‌ای به‌عنوان هسته اصلی کمک می‌کند و به دستیابی به هدف مشترک حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای و جلوگیری از گسترش بیشتر آن‌ها یاری می‌رساند.

سون شیاوبو، در آخر از همه طرف‌ها خواست تا از این فرصت  برای گفتگوی عمیق درباره مسائل "اشتراک‌گذاری هسته‌ای" و "بازدارندگی گسترده هسته‌ای" استفاده کنند و از کشورهای مربوطه خواست تا به هیچ وجه مکانیزم اشتراک‌گذاری هسته‌ای را در منطقه آسیا-اقیانوسیه تکرار نکنند.

گفتنی است که نمایندگان کشورهای روسیه، مصر، بلاروس، مکزیک و بیش از 100 نماینده از اندیشکده‌ها و رسانه‌های معتبر بین‌المللی در این نشست شرکت کردند.

انتهای پیام/