تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد دانش بنیان
لینک : econews.ir/5x3732215
شناسه : 3732215
تاریخ :
کاهش هزینه تامین آب شرب مناطق محروم با سنتز مواد پیشرفته اقتصاد ایران: جمعی از فناوران دانشگاه صنعتی شریف موفق به سنتز مواد پیشرفته‌ای شدند که سبب کاهش هزینه تامین آب شرب برای مناطق محروم می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، دکتر نوید طاهری، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم وفناوری دانشگاه صنعتی شریف در این خصوص گفت: ما اولین و تنها مجموعه ارائه دهنده خدمات فرمولاسیون و انتقال دانش فنی به شرکت‌های عملیاتی در کشور هستیم و با توجه به اینکه ایران کشوری است که دارای ذخایر انرژی قوی و منابع آبی ضعیفی است، متخصصین حوزه آب و انرژی شرکت در تلاش هستند تا با مدیریت تجهیزات، فرآیندها و افزودنی‌های شیمیایی شرایط را برای استفاده هرچه بهتر از منابع موجود، فراهم کنند. ارائه خدمات فرمولاسیون و انتقال دانش فنی به شرکت‌های عملیاتی در این زمینه از فعالیت‌های تحقیقاتی شرکت رایان شیمی شریف به شمار می‌رود.

وی افزود: یکی از دستاوردهای شرکت، بومی‌سازی دانش در حوزه مهندسی معکوس فرمولاسیون است که به ما این امکان را می‌دهد تا هر محصولی را که در دنیا بر پایه تکنولوژی تولید شده است، مهندسی معکوس کرده و در داخل کشور پیاده‌سازی کنیم.

دکتر طاهری یادآور شد: در حوزه شناسایی و سنتز مواد آلی پیشرفته، متخصصان شرکت رایان شیمی با بهره‌گیری از دانش روز دنیا و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی، به دنبال شناسایی و سنتز مواد آلی جدید و کاربردی هستند این مواد می‌توانند در صنایع مختلف از جمله آب و انرژی، آرایشی و بهداشتی و … مورد استفاده قرار بگیرند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار داشت: یکی دیگر از دستاوردهای ما، تولید ماده اولیه نیتریلو تری استیک اسید (NTA) است. این ماده به عنوان پایدارساز، پراکنده‌ساز و ضد رسوب در صنایع مختلف به خصوص حوزه آب و انرژی کاربرد دارد. تولید این ماده در داخل کشور، وابستگی کشور به واردات را کاهش داده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کاربردهای مهم مواد آلی پیشرفته‌ای که در این شرکت سنتز و ارائه شده، در حوزه افزایش طول عمر ممبران‌های دستگاه‌های آب شیرین‌کن است. این مواد به طور مستقیم یا مشتقات آن، در دستگاه‌های آب شیرین‌کن‌هایی که در مناطق با کمبود آب یا مشکل کیفیت آب استفاده می‌شوند، به کار گرفته می‌شوند. همچنین استفاده از این مواد به طور قابل ‌توجهی طول عمر ممبران‌های دستگاه‌های آب شیرین‌کن را افزایش می‌دهد و از این طریق، هزینه‌های تعویض و نگهداری این دستگاه‌ها را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

به گفته وی؛ افزایش طول عمر ممبران‌ها، به طور مستقیم منجر به کاهش هزینه تولید آب می‌شود. این امر برای مناطق کم‌برخوردار که با مشکل تامین آب مواجه هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.