تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3732172
شناسه : 3732172
تاریخ :
مسکو از احتمال پیوستن السالوادور به بریکس خبر داد اقتصاد ایران: دیپلمات ارشد روس می‌گوید که کشور السالوادور احتمالا ظرف یک سال آینده درخواست عضویت در «بریکس» را ارائه خواهد داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، الکساندر ایلیوخین، دبیر اول سفارت روسیه در نیکاراگوئه و رئیس دفتر مسکو در السالوادور می‌گوید که این کشور احتمالاً ظرف یک یا دو سال آتی درخواست عضویت در بریکس را مطرح خواهد کرد.

ایلیوخین در پاسخ به این پرسش که آیا السالوادور نسبت به همکاری با روسیه از طریق بریکس، ابراز تمایل کرده است، گفت: قطعاً همینطور است. آنها خیلی علاقه‌مند هستند. بریکس برای آنها بسیار جذاب و این کشور در حال بررسی احتمال پیوستن به آن است. این احتمال وجود دارد که السالوادور ظرف یک یا دو سال دیگر، درخواست پیوستن به بریکس را ارائه کند.

به گفته وی، السالوادور نه‌تنها به توسعه روابط با روسیه بلکه به گسترش همکاری با چین و هند نیز علاقه‌مند است و این مساله را فرصتی برای تقویت اقتصاد و جهش پیشرفت خود می‌داند.

وی همچنین اضافه کرد که السالوادور به جذب سرمایه خارجی به ویژه از کشورهای بریکس نیز علاقه مند است. وی تاکید کرد: آنها درک می‌کنند که باید روابط اقتصادی خود را متنوع کنند و تنها بر آمریکا یا بانک جهانی متمرکز نباشند.

ایلیوخین در ادامه نیز گفت که السالوادور به اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز علاقه دارد اما در حال حاضر آماده پیوستن به این بلوک نیست هرچند احتمال چنین اقدامی را بررسی می‌کند.

بریکس که در ابتدا از کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین تشکیل شده بود، در سال ۲۰۰۹ به عنوان بستری برای همکاری اقتصادهای نوظهور تاسیس شد و آفریقای جنوبی یک سال بعد به این سازمان پیوست. این بلوک هم‌اکنون ایران، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی را نیز در خود جای داده است. بریکس هم‌اکنون یک‌چهارم اقتصاد، یک‌پنجم تجارت و حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد.