تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3732135
شناسه : 3732135
تاریخ :
۳۰۰ رای جایگزین حبس تا پایان سال در استان کرمان صادر می شود اقتصاد ایران: کرمان- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: تا پایان سال حداقل ۱۰۰ رای در کرمان و ۳۰۰ رای جایگزین حبس در کل استان کرمان صادر می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، سید مهدی قویدل صبح دوشنبه در نشست برنامه ریزی تحقق اهداف کارگروه طرح ویژه استفاده از نهادهای ارفاقی جهت صدور احکام مجازات جایگزین حبس، اظهار کرد: دستگاه قضائی استان کرمان برای صدور احکام جایگزین حبس آمادگی دارد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های عملیاتی که معاونت راهبردی قوه قضائیه ابلاغ کرده است، تأسیسات و نهادهای ارفاقی قانونی است.

قویدل ادامه داد: این طرح در کرمان در راستای حبس زدایی، بهسازی، توانمند سازی و مشاوره‌ای حاشیه شهر اجرا می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: طبق پیش بینی‌ها در هر شهرستان یک قاضی بعنوان پیگیری کننده آرا جایگزین حبس تعیین می‌شود.

وی تصریح کرد: با روال فوق بایستی تا پایان سال حداقل ۱۰۰ رأی در کرمان و در کل استان ۳۰۰ رأی جایگزین حبس صادر شود.

قویدل سپس تاکید کرد: بایستی به نیازهای اجتماعی، بهداشتی، رفاهی و تفریحی مناطق حاشیه‌ای شهر کرمان اهمیت بیشتری داده شود که پیرو آن جرم و جنایت نیز در این مناطق کاهش پیدا خواهد کرد.

وی یادآور شد: وظایف تمامی دستگاه‌ها جهت ساماندهی مناطق حاشیه شهر در قانون پیش بینی شده است.

قویدل گفت: متأسفانه برخی از دستگاه‌های متولی توجهی به قشرهای آسیب پذیر ندارند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تاکید کرد: در ساخت و ساز مراکز آموزشی و فرهنگی و مشاوره‌ای حاشیه شهر از ظرفیت آرا جایگزین حبس استفاده خواهد شد.

وی گفت: همچنین شیوه نامه همکاری با نهادهای پذیرنده خدمات محکومین منعقد و از ظرفیت سایر دستگاه‌ها نیز استفاده خواهد شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان از برگزاری نشست‌های تخصصی این حوزه در سال جاری خبر داد.

قویدل تصریح کرد: طبق دستورالعمل معاونت راهبردی قوه قضائیه، قضات کرمانی از ظرفیت منابع طبیعی، هلال احمر، محیط زیست، تبلیغات اسلامی و سایر سازمان‌های داوطلب در احکام جایگزین حبس استفاده خواهند کرد.

وی ادامه داد: برخی از حوزه‌های قضائی از جمله کهنوج عملکرد مناسبی در صدور احکام جایگزین حبس داشته‌اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در ادامه بیان کرد: حوزه قضائی کهنوج طی تفاهم نامه‌ای که با منابع طبیعی داشته توانسته است با استفاده از آرا جایگزین حبس، نسبت به ترویج بیابان زدایی همکاری کند.

قویدل گفت: این حوزه قضائی با تفاهم نامه فوق توانسته از طرح‌های جلوگیری از تخریب اراضی ملی و درختکاری در مناطق کویری حمایت کند.

وی تاکید کرد: لازم است برنامه‌های آموزشی ترویج آرا جایگزین حبس به همکاران قضائی به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در پایان اظهار کرد: بایستی شعبات ویژه برای اجرای آرا جایگزین حبس در اجرای احکام ایجاد شود.

یادآوری می‌شود: نشست برنامه ریزی تحقق اهداف کارگروه طرح ویژه استفاده از نهادهای ارفاقی در خصوص صدور احکام مجازات جایگزین حبس، با حضور جمعی از معاونین دادگستری، رؤسای دادگستری، دادستان و قضات شهرستان‌ها به صورت وبینار برگزار شد.