تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3732098
شناسه : 3732098
تاریخ :
پیش بینی بارش نرمال پاییزی در انتظار فارس اقتصاد ایران: شیراز-رئیس مرکز پژوهش‌های جوی واقیانوسی دانشگاه شیراز گفت:با توجه به دوره گذار از ال‌نینو به لانینا، وضعیت بارش های پاییزی امسال در فارس زیر نرمال پیش بینی می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

محمد جعفر ناظم السادات در گفتگو با مهر، ازعدم قطعیت در پیش‌بینی وضعیت بارندگی‌های پاییز در استان فارس خبر داد واظهار داشت: برخی از مدل‌های پیش‌بینی هواشناسی، شرایط را برای بارش‌های پاییزی مناسب ارزیابی می‌شود، اما تغییرات ناگهانی در الگوهای جوی پیش‌بینی دقیق را با چالش مواجه ساخته وبه نظر می‌رسد امسال بارش‌های پاییزی زیر نرمال باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با تأکید براهمیت مدیریت منابع آبی در شرایط کنونی، گفت: با توجه به نوسانات شدید آب و هوایی و کاهش بارندگی‌های سال‌های اخیر، مدیریت بهینه منابع آبی در استان فارس بیش از پیش ضروری است و کشاورزان باید با اتخاذ تدابیر لازم، خود را برای مقابله با خشکسالی‌های احتمالی آماده کنند.

ناظم السادات تاکید کرد: برای پیشگیری از زیان‌ها گسترده پدیده‌هایی همچون سیل، امواج گرما و سرما خشکسالی، توفان گرد و خاک ما نیازمند سرمایه گذاری بر دانش پیش بینی آب و هوایی هستیم.

وی با تأکید براهمیت مدیریت منابع آبی استان گفت: امروزه شاهد هستیم برای کشت برنج و تأمین منبع آب ازعمق چند صد متری زمین، آب پمپاژ می‌کنند که این اقدام غیرعلمی می‌تواند خشکسالی و نشست زمین را به همراه داشته باشد.

این استاد دانشگاه به نقش تغییرات اقلیمی در تشدید نوسانات آب و هوایی اشاره کرد و افزود: گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی، الگوهای بارندگی را در سراسر جهان تغییر داده است و استان فارس نیز از این تغییرات بی‌نصیب نمانده است.

ناظم السادات، بر ضرورت انجام مطالعات دقیق‌تر و استفاده از مدل‌های پیش‌بینی پیشرفته‌تر برای بهبود دقت پیش‌بینی‌های هواشناسی تأکید کرد و افزود: نیاز است بودجه مناسب برای این موضوع مهم درنظر گرفته شود تا بتوانیم با استفاده از دانش روز پیش بینی‌های دقیق‌تری ر ا انجام دهیم تا از خسارت‌ها در امان باشیم.