تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3732060
شناسه : 3732060
تاریخ :
تعرفه واردات کارکرده‌ها از خودروهای نو باید کمتر باشد اقتصاد ایران: چند سالی است قیمت‌گذاری خودرو با بلاتکلیفی همراه بوده است. خودروسازان کشور در این گیرودار و در میانه اختلاف‌نظر موافقان و مخالفان نحوه قیمت‌گذاری خودرو، مجبور به‌عرضه محصولاتی با ضرر و زیان هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

با گذشت ۱۴ ماه از فریز قیمتی و بلاتکلیف بودن قیمت‌گذاری محصولات جدید، خودروسازی کشور با کمبود نقدینگی مواجه است و این عامل، تولید و عرضه را تحت‌تاثیر خود قرار داده است. به‌ این ترتیب در روزی که وزیر صمت در اظهاراتی عنوان کرد مخالف قیمت‌گذاری دستوری خودرو است، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در نامه‌ای به‌اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی بورس کالا، قیمت جدید ۶ محصول این شرکت را اعلام کرد که طبق فهرست قیمتی مذکور، محصولات این شرکت در تیرماه، با افزایش قیمت همراه بوده‌اند.

این ابلاغیه از صدور مجوز افزایش قیمت ایران‌خودرو توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حکایت دارد.

در این لیست قیمتی که شامل محصولات پژو ۲۰۷، سورن و دنا پلاس است به‌طور میانگین قیمت‌ها ۴۰ درصد افزایش یافته است. اعلام قیمت‌های جدید ایران‌خودرو و قریب‌الوقوع بودن اعلام قیمت‌های جدید سایپا، این‌طور نشان می‌داد که اصلاح قیمت‌ها در دولت سیزدهم کلید خورده است.

اما روز پنج‌شنبه ورق برگشت و معاون وزیر صمت در گفت‌وگویی اعلام کرد اصلا مجوزی برای افزایش قیمت محصولات خودرویی صادر نشده است.

طبق گفته دست‌اندرکاران صنعت‌خودرو، خودروسازان درخواست قیمتی خود را به‌سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال کرده‌اند. از سوی دیگر شنیده‌ها حکایت از آن داشت که سازمان حمایت با وجود موافقت با قیمت‌های جدید، ارائه مجوز افزایش قیمت‌ها را امروز و فردا می‌کند. بنابراین انتشار لیست قیمتی ایران‌خودرو این اطمینان را به‌وجود آورد که سازمان حمایت با قیمت‌های جدید موافقت کرده است. با این شرایط اظهارات معاون وزیر صمت مبنی بر عدم ارائه مجوز قیمتی به ایران‌خودرو نشان داد این تصورات چندان هم درست نبوده است.

در سمت دیگر یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: «اگر تعرفه واردات خودروهای کارکرده مانند خودروهای نو باشد، قیمت خودرویی که به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد، باز هم گران است و در نتیجه این قانون تاثیری را که قانون‌گذار به‌دنبال آن بود بر بازار نمی‌گذارد.»

روح‌الله عباس‌پور با اشاره به ابهامات و ایرادات آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده گفت: «هرچند تصویب این آیین‌نامه اتفاق مبارکی است و در صورت اجرای درست می‌تواند بسیاری از مشکلات بازار خودرو و حتی صنعت را رفع کند، اما این آیین‌نامه دارای ابهامات و ایراداتی است که باید رفع شود تا بتواند اثرگذاری درستی بر این حوزه داشته باشد.»

نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «نکته مهم در حوزه خودروهای کارکرده توجه به‌ارائه خدمات پس از فروش این خودروهاست و این سوال مطرح می‌شود درصورتی که افراد بتوانند با کد ملی خود، خودرو وارد کنند، چه سازوکاری برای ارائه خدمات پس از فروش برای این خودروها پیش‌بینی شده است؟»

وی ادامه داد: «از دیگر نکات مربوط به‌تامین ارز مورد نیاز برای واردات است. باید به‌صورت شفاف اعلام شود که این ارز از چه مسیری و با چه مکانیسمی تامین می‌شود تا از یک سو مردم از این فرآیند آگاهی داشته باشند و از سوی دیگر به‌بازار ارز نیز فشاری برای تامین ارز تحمیل نشود.»

کاهش قیمت ۴۰۰ میلیون‌تومانی پورشه ماکان

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۲ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۹۱۲ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۹۰۵ میلیون‌تومان، رانا پلاس پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۶۷۷ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۷۴۴ میلیون‌تومان و سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۵ تا ۴۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که دانگ‌فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۳۳۵ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۱۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی X۵ (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۲۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، جتا VS۷ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان رسید.

در گروه خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افت بهای ۴۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش پورشه ماکان با ۴۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان رسید.