تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3732034
شناسه : 3732034
تاریخ :
راه‌های پیدا کردن و انتخاب کتاب مخصوص خردسالان اقتصاد ایران: زرینا وحیددستجردی می‌گوید راه‌های زیادی برای پیدا کردن و انتخاب کتاب مناسب مخصوصاً برای خردسالان وجود دارد و اولین راه کمک گرفتن از متخصصان است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

زریناز وحیددستجردی معلم فارسی و نگارش در مقطع دبستان و مربی مطالعه گروه سنی خردسالان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان و تجربه‌های کار با کودکان گفت: راه‌های زیادی برای پیدا کردن و انتخاب کتاب مناسب مخصوصاً برای خردسالان وجود دارد. اولین راه کمک گرفتن از متخصصان است. افراد زیادی تخصصشان را از طریق صفحات فضای مجازی به دیگران انتقال می‌دهند. مجلات معتبری هم برای معرفی کتاب وجود دارند.

وی افزود: دومین راه آشنا شدن با الفبای موضوع است که با کمی زمان گذراندن با کتاب‌های کودک میسر می‌شود. ابتدا باید گروه بندی سنی کتاب‌ها را بشناسیم. هنگام انتخاب کتاب‌ها هم باید به دایره واژگانی آن‌ها توجه کنیم. افزایش دایره واژگان کودکان از اهداف اولیه کتاب‌هاست. تقویت کنجکاوی کودک ویژگی خوب دیگری است که در یک کتاب باید به دنبالش بگردیم. سومین و مهم‌ترین و مطمئن‌ترین گزینه برای انتخاب کتاب، دو فهرست شورای کتاب کودک و لاک‌پشت پرنده هستند که سالانه فهرستی از کتاب‌های برگزیده هرسال بیرون می‌دهند.

این مربی مطالعه خردسالان درباره ایده‌های خود برای ترویج مطالعه میان خردسالان گفت: یکی از ایده‌های من تبدیل تجربه کتابخوانی گروهی به نمایش خلاق بود. گرایش خردسالان هنگام کتابخوانی به تبدیل تجربه بلندخوانی به کارهای نمایشی بسیار زیاد است. یکی از دلایل آن نداشتن سواد است. من از این طریق کتاب خواندن را تبدیل به تجربه‌ای چند بعدی می‌کردم و پیش بردن داستان را به بچه‌ها می‌سپردم، به این ترتیب خلاقیت هم در میان آنان پرورش می‌یافت. درگیر کردن کودکان در پیشبرد داستان بسیار مهم است. کودکان بارها و بارها به تکرار این تجربه تمایل نشان می‌دادند و داستان را به خاطر می‌سپردند.

وحید دستجردی درباره ایجاد انگیزه کتابخوانی میان نوجوانان نیز چنین گفت: آنچه در میان نوجوانان بیشترین کاربرد را دارد ایجاد مباحثه بعد از مطالعه است. نوجوانان علاقه زیادی به اشتراک ایده‌ها و افکار خود و شنیدن نظرات دیگران دارند. این گفت و شنودها بهانه‌ایست برای ایجاد عادت مطالعه.

وی در پایان گفت: با توجه به پربار بودن بازار کتاب کودک و نوجوان وجود چنین جشنواره‌ای برای بررسی محتوای تولیدی هرسال لازم است. از طرفی جشنواره می‌تواند مشوق تولید آثار بهتر یا بهبود آثار تولیدی شود. به نظرم فهرست‌های شورای کتاب کودک و لاک‌پشت پرنده برای بررسی کتاب‌های کودک و نوجوان کافی نیستند و جشنواره کتاب کودک و نوجوان باید به سمت ارائه فهرست کتاب‌های برتر و برگزیده برود.