تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3731942
شناسه : 3731942
تاریخ :
آتش زدن کاه و کلش سبب تخریب خاک می شود اقتصاد ایران: ساری - مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان این که خاک های ما به اندازه کافی فقیر هستند، آتش زدن کاه و کلش را سبب تخریب خاک و از بین رفتن مواد عالی دانست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

عطاالله کاویان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص آتش زدن کاه و کلش در مزارع کشاورزی، اظهار داشت: بخش اجرایی قانون حفاظت خاک با مجموعه جهاد کشاورزی استان است، سه هفته از آخرین جلسه کارگروه پسماند در حوزه پسماند کشاورزی گذشت و الزامات زیست محیطی اعلام شد.

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی مکلف است در حوزه اراضی کشاورزی نسبت به آتش‌زدن کاه و کلش که یک پسماند و ماده عالی با ارزش محسوب می‌شود، تمهیدات لازم را ببیند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: در سال‌های گذشته تلاش‌هایی با وجود شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای اینکه بتواند به‌صورت کاه خوردکن‌هایی که در پشت کمباین‌های نصب می‌شود، انجام شد تا کاه به اندازه حداقل ۵ سانتی‌متر خورد و قطعات به سطح اراضی برگردد.

کاویان خاطرنشان کرد: در حوزه محیط زیست آتش زدن کاه و کلش منتج به تخریب خاک و از بین رفتن مواد عالی خاک می‌شود، میکرواورگانیسم‌های خاک درجه حرارت بالا تحت تأثیر قرار داده و به لحاظ زیست محیطی آسیب جدی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه خاک‌های ما به اندازه کافی فقیر هستند، گفت: بالا رفتن حرارت زمین، خاک را فقیر می‌کند و همچنین آتش باعث ایجاد آلودگی هوا در مسیر و جاده می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در پایان یادآور شد: چندین کارگاه آموزشی در تمامی شهرها از جمله شهرستان محمودآباد، آمل، نور و فریدونکنار که شهرهای هدف هستند، برگزار شد تا در این راستا به جمع‌بندی برسیم.