تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3731905
شناسه : 3731905
تاریخ :
پویش ۱+۳۱۲ برای جوانی جمعیت اقتصاد ایران: دماوند- دبیر قرارگاه جوانی جمعیت شرق استان تهران جزئیات فعالیت پویش ۱+۳۱۲ را تشریح کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، لیلا زعفرانی یکشنبه شب در استمرار سلسله نشست‌های تخصصی «یکشنبه‌های الگونمایی» و در بیست و هفتمین نشست که با هدف فرزندآوری و جوانی برگزار شد، با اشاره به فعالیت پویش ۱+۳۱۲ برای جوانی جمعیت در مراسم مذهبی اربعین و دیگر مراسم شرق استان تهران گفت: این پویش در مراسم اربعین، جاماندگان اربعین و نیز روز عاشورا، روز زن و تمام برنامه‌های مناسبتی شرق استان تهران اجرا شد.

وی ادامه داد: برنامه دیگری نیز اجرا شد و طی آن به نیت مادران باردار شرق استان تهران که در ایام اربعین به دلیل بارداری امکان حضور در پیاده روی اربعین را نداشتند، کوله نوشته تهیه می‌شد و این کوله نوشته‌ها با اجازه افراد روی کوله پشتی زوجین جوان نصب می‌شد.

زعفرانی افزود: این اقدام انعکاس خوبی داشت، چرا که این زوجین با مادر باردار در ایران تماس گرفته و یا پیام می‌دادند و به نیت آنها زیارت می‌کردند و پیاده روی اربعین داشتند، بسیاری از مادران باردار تماس می‌گرفتند و از ما به خاطر این برنامه تشکر می‌کردند.

دبیر قرارگاه جوانی جمعیت شرق استان تهران با اشاره به اهمیت برنامه‌های مناسب در جوانی جمعیت گفت: م تلاش می‌کنیم، به اندازه حتی یک کد ملی برای رفع بحران جوانی جمعیت تلاش کنیم.

زعفرانی با اشاره به آموزش ۲۰۰ کنشگر در شرق استان تهران در خصوص این طرح بیان کرد: بسیاری از کنشگران ما به صورت ثابت با ما فعالیت می‌کردند و در کنار آن نیز در بحث کوله پشتی ۷۰۰ کوله پشتی برای کودکان عراقی یا ایرانی حاضر در اربعین تهیه شد

وی ادامه داد: دو سال پیش یک کامیون پوشک بچه توسط یک خیر تهیه شد، که در همه موکب‌های مادر و کودک توزیع شد.

حسینی با اشاره به فعالیت مجموعه «نفس» و نجات فرزندان سقط گفت: در این مجموعه ما در بحث فرزندان سقط جنین نیز کار می‌کردیم و در این مجموعه نیز در اربعین و دیگر مراسم مذهبی و مناسبتی برای جلوگیری از سقط جنین کار می‌کردیم.

وی ادامه داد: ما در ابتدا هیئت «اندیشه ورز جمعیت» را در شرق استان تهران راه اندازی کردیم، که بسیج جامعه زنان، جبهه فرهنگی، شبکه بهداشت و درمان، هلال احمر، فرمانداری و مجموعه‌های دوستدار مادر و کودک و کنشگران فعال در این مبحث در آن حضور داشتند، یعنی هم دولتی‌ها و حاکمیتی‌ها و هم مردم بودند.

دبیر قرارگاه جوانی جمعیت شرق استان تهران افزود: اما در مباحث مربوط به اربعین عمده کار توسط مردم انجام می‌شد، نذورات و کمک‌های مادران و کودکان بود، در پویش ۱+۳۱۲ هزینه ما توسط مادرانی که نیت کرده بودند و سال قبل در پویش شرکت کرده بودند تأمین می‌شد، البته حاکمیتی‌ها نیز کنار ما کار کردند، اما بیشتر هزینه‌ها توسط مردم تأمین می‌شد.

وی تاکید کرد: اگر امسال نیز این فعالیت را انجام دهیم، سال چهارم است و در پردیس، دماوند و فیروزکوه ۲۰۰ کنشگر داریم، که هرکدام از این افراد با خلاقیت خاص خود به این پویش کمک می‌کند، مثلاً یکی از کنشگران ما نذر کالسکه را برای افرادی که علاقمند به حضور در سفر اربعین بودند، فرزند کوچک داشتند، اما شرایط تهیه کالسکه را نداشتند و سال گذشته یکی از گروه‌های مردمی ما پنج کالسکه اهدا کرد.

زعفرانی افزود: امسال با آشپزخانه کنار موکبمان صحبت کردیم، که غذای مخصوص کودکان با ادویه کمتر و مناسب‌تر طبخ کنند، یا در خصوص سرویس‌های بهداشتی و حمام شرایط ویژه برای مادران و کودکان فراهم شده بود و همه کنشگرها در بحث فرزندآوری و جوانی جمعیت در ایم خصوص فعالیت دارند.

این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه با سرگروه‌ها در شهرستان‌های مختلف ارتباط داشته و در طول سال جلساتی برقرار می‌شود گفت: در همه مناسبت‌ها به عنوان مثال عید غدیر، ۲۲ بهمن، راهپیمایی روز قدس، غزه و.... پیوست جمعیتی را داشتیم.

زعفرانی با اشاره به اینکه مشکل مهم در سال گذشته آموزش ندیدن والدین برای همراهی کردن و مراقبت از کودکان بود، گفت: به عنوان مثال موارد متعددی ریختن آب جوش از پلاسک و سوختگی در کودکان را داشتیم، که با یک آموزش کوچک می‌توانستیم، جلوی این معضلات را بگیریم.