تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3731896
شناسه : 3731896
تاریخ :
مجلس سنای آمریکا ممنوعیت پهپاد‌های DJI را لغو کرد اقتصاد ایران: مجلس سنای ایالات متحده قانون ممنوعیت پهپادهای DJI را لغو کرد؛ اما انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا، می‌تواند ورق را دوباره به‌ضرر این شرکت برگرداند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حدود یک ماه پیش، مجلس سنای آمریکا قانون CCP Drones Act را تصویب کرد؛ قانونی که به‌واسطه‌ی آن فعالیت شرکت چینی DJI در آمریکا ممنوع می‌شد. باوجوداین، اعتراض‌های گسترده به تصویب این قانون، در‌نهایت باعث لغو آن شد.

کمیته‌ی خدمات مسلح سنای آمریکا به‌تازگی نسخه‌ای از قانون مجوز دفاع ملی ۲۰۲۵ ایالات متحده (FY25 NDAA) را منتشر کرده است که در آن، ردپایی از قانون CCP Drones Act دیده نمی‌شود.

به‌گزارش Commerical UAV News، ظاهراً سنا به‌دلیل مخالفت بیش از ۶٬۰۰۰ شرکت فعال درزمینه‌ی خدمات ایمنی با قانون ممنوعیت پهپادهای DJI، تصمیم گرفت که این قانون را لغو کند.

به‌ادعای برخی، صدهاهزار خلبان آمریکایی پهپادها با نمایندگان سنا تماس گرفته‌اند و اعتراض خود را به تصویب این قانون اعلام کرده‌اند. بخشی از این ادعاها می‌گویند که درصورت ممنوعیت فروش پهپادهای DJI، تا ۶۷ درصد مشاغل کوچک مرتبط با هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی تعطیل خواهد شد.

لغو قانون ممنوعیت پهپادهای DJI خبر خوشی برای این شرکت چینی است؛ اما به‌معنی پیروزی نهایی برای DJI نیست و شرکت یادشده هنوزهم درمعرض خطر برای ازدست‌دادن بازار آمریکا قرار دارد.

قانون ممنوعیت پهپادهای DJI لغو شد؛ اما هنوزهم قانون‌های دیگری درصدد جلوگیری از فروش پهپادهای DJI در آمریکا هستند

قانون ممنوعیت پهپادهای DJI به‌تازگی از نسخه‌ی قانون مجوز دفاع ملی ۲۰۲۵ ایالات متحده (FY25 NDAA) کمیته‌ی خدمات مسلح سنای آمریکا حذف شده و هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.

کل مجلس سنا این نسخه را باید ابتدابه رأی‌ بگذارد و پس‌از‌آن، هر دو کمیته‌ی نیروهای مسلح سنا از احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه دو نسخه‌ی قبلی و فعلی این قانون را بررسی و درصورت موافقت، آن را تصویب کنند. در‌نهایت، تأیید کنگره و امضای این قانون به‌دست رئیس‌جمهور آمریکا، مُهر تأیید نهایی را به لغو قانون ممنوعیت پهپادهای DJI خواهد زد.

پیش از طی‌شدن این روند، نتیجه‌گیری نهایی برای رفع خطر از شرکت چینی DJI کمی عجولانه است. با‌این‌حال، بعید به‌نظر می‌رسد که این قانون مجدداً تصویب شود؛ زیرا کنترل دموکرات‌ها بر سنا و کاخ‌سفید که باعث لغو این قانون شد، احتمالاً باعث نهایی‌شدن این تصمیم و تصویب نهایی NDAA 2025 در سنا و کنگره و کاخ‌سفید بدون در‌نظر‌گرفتن ممنوعیت پهپادهای DJI می‌شود.

شرکت چینی DJI پیش از تصویب این قانون، بخشی از بازار خود را در آمریکا از دست داد. سال گذشته با تصویب قانون هواپیماهای بدون سرنشین امنیتی آمریکا (ASDA)، استفاده از پهپادهای این شرکت برای آژانس‌های فدرال و کارمندان آن‌ها ممنوع اعلام شد.

مقاله‌های مرتبط
  • مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ممنوعیت پهپادهای DJI را تصویب کرد
  • DJI، تولیدکننده محبوب پهپاد، حوزه فعالیتش را به سیستم محرکه دوچرخه‌های برقی گسترش داد

مشکلات پیش روی DJI صرفاً به این دو قانون محدود نمی‌شود و حتی در‌صورت تصویب قانون مجوز دفاع ملی ۲۰۲۵ ایالات متحده (FY25 NDAA) بدون درنظرگرفتن ممنوعیت برای این شرکت، بازهم قانون Drones for First Responder درصورت تصویب و اجرا، می‌تواند باعث ممنوعیت فروش پهپادهای DJI در آمریکا شود.

اگرچه فعلاً اوضاع برای DJI کمی آرام به‌نظر می‌رسد، اگر نتیجه‌ی انتخابات امسال ریاست‌جمهوری آمریکا نماینده‌ی جمهوری‌خواهان را به میدان بیاورد، احتمالاً دوباره اوضاع برای DJI تنش‌زا خواهد شد.