تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : توریسم و گردشگری
لینک : econews.ir/5x3731712
شناسه : 3731712
تاریخ :
تشریح شهادت مستشاران ایران به دست داعش با بریدن سرهای شهدا اقتصاد ایران: در دادگاه شکایت "خانواده‌های شهدای مدافع حرم" از آمریکا بیان شد: تروریست‌ها به مقر تحت فرماندهی مستشاران ایرانی در سوریه حمله کردند و سر‌های آن‌ها را بریدند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دومین جلسه دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم از گروهک‌های تروریستی تحت حمایت مستقیم دولت تروریستی آمریکا با دادخواهی 725 نفر از 15 استان کشور امروز یکشنبه 7 مردادماه در شعبه 55 دادگاه حقوقی ویژه روابط بین‌الملل تهران به ریاست قاضی حسین‌زاده برگزار شد.

قاضی حسین‌زاده در ابتدای جلسه دادگاه با اشاره به اینکه جلسه دوم دادگاه بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران در شعبه 55 حقوقی تهران دایر بر دادخواهی خانواده‌های معظم شهدا علیه دولت آمریکا به نحو رسمی در حال تشکیل است، گفت: پرونده حاضر متشکل از دادخواهی 725 نفر از اتباع ایرانی به طرفیت 18 خوانده از جمله آمریکا تشکیل شده این پرونده متشکل از 59 کلاسه است.

وی با بیان اینکه دادگاه حقوقی تهران بر اساس قوانین موضوعه شایستگی و صلاحیت استماع دعاوی حاضر را دارد، ادامه داد: براساس قانون صلاحیت محاکم دادگستری جمهوری اسلامی ایران، قانون الزام دولت به پیگیری خسارت‌های ناشی از اقدامات دولت آمریکا علیه دولت و مردم ایران، قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه آمریکا در منطقه، قانون اقدام متقابل و قانون تشدید مقابله با اقدامات آمریکا به لحاظ اینکه دولت آمریکا به کرات مصونیت قضایی دولت و مردم ایران را نقض کرده است، محاکم ایران صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های علیه دولت آمریکا را دارد.

قاضی دادگاه ادامه داد: پرونده ناظر بر دادخواهی خانواده‌هایی است که برخی از اعضای خود را به دلیل اقدامات آمریکا از دست داده‌اند.

در ادامه حبیب‌الله پیشوا؛ وکیل یکی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم در ادامه دادگاه در جایگاه قرار گرفت و گفت به وکالت از وراث مرحوم شهید ستار اورنگ در این پرونده مطالب و مواردی را درباره صلاحیت رسیدگی این دادگاه برای رسیدگی به دعاوی علیه دولت آمریکا بیان می‌کنم.

وی ادامه داد: این دادگاه با توجه به قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دول خارجی مصوب سال 1390 و همچنین قانون الزام دولت به پیگیری جبران خسارت ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی مصوب سال 1395، قانون تشدید مقابله با اقدامات تروریستی دولت آمریکا مصوب سال 1368، قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه تروریستی آمریکا در منطقه مصوب سال 1396، قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم مصوب سال 1394 و قوانین اقدامات متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی در مقابل آمریکا مصوب سال 1394 و قوانین کنفدراسیون‌های بین‌المللی مبارزه با تروریسم و با توجه به اقدام خواندگان در حمایت مستقیم و غیرمستقیم اطلاعاتی و نظامی، لجستیکی، مالی و رسانه‌ای و سایر پشتیبانی‌های آن‌ها از اقدامات گروه‌های تروریستی صلاحیت رسیدگی به دعاوی علیه دولت آمریکا را دارد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: مضاف بر این قوانین از منظر ظرفیت قانونی، پیگیری خسارات مادی و معنوی ناشی از عملکرد دولت آمریکا و رهبران آن در قبال شهدای ایرانی اولیای دم و خواهان‌ها مبارزه با تروریسم می‌توان به دیگر قوانین موضوعه نیز اشاره داشت؛ از جمله ماده واحده قانون تشدید مقابله با اقدامات تروریستی دولت آمریکا مصوب سال 1396 که به صراحت به سیاست‌های خصمانه آمریکا در قبال ایران در منطقه می‌پردازد. آنچه محرز و مسلم است حمایت مستقیم قانون از نیرو‌های مسلح ایران به ویژه شهدای مدافع حرم است که به صورت حضور مستشاری ایران در قالب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و همچنین به استناد این قانون آمریکا عملاً با حمایت همه جانبه و آشکار از گروه‌های تروریستی منافع حیاتی و راهبردی جمهوری اسلامی ایران را نیز تحت‌الشعاع و خطر قرار داده است.

وی گفت: با دقت در صراحت ماده (3) قانون فوق الذکر دقیقاً این اقدامات مصداق تمثیلی فعالیت‌های ایذایی دولت آمریکا در ایجاد تقویت و حمایت تروریسم و افراطی‌گری علیه مردم کشور‌های مختلف منطقه است که یکی از آثار آن نیز همین ادعای ثابت شده خواهان‌های پرونده به عنوان اولیای دم شهدای ایرانی مبارزه با تررویسم است که جهت دفاع از جان و مال مردم بی‌گناه و بی‌دفاع منطقه در میدان جنگ نیابتی آمریکا با گروه‌های تروریستی حاضر شده‌اند و در قالب مبارزه با تروریسم جان خود را تقدیم کرده‌اند. مجدداً تأکید می‌کنم اگر حمایت‌های همه جانبه و ثابت شده‌ دولت آمریکا از گروه‌های تروریستی نبود این گروه‌ها تا این حد در منطقه غرب آسیا و دیگر مناطق قدرت جولان نظامی و اقدامات مخرب نداشتند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: اقدامات مؤثر آمریکا در تأمین مالی اطلاعاتی، تسلیحاتی، آموزشی و پشتیبانی از گروه‌های تروریستی (جبهه‌النصره، داعش، الاحرارالشام و...) و همچنین ماده (1) قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم مصوب سال 1394 به صراحت مسئولیت دولت آمریکا در جرایم تروریستی را به رسمیت شناخته است.

در ادامه این دادگاه پروین مرادی نراکی؛ همسر شهید تقوی‌فر در جایگاه قرار گرفت و ضمن تشکر از قوه قضاییه برای برگزاری این دادگاه بین‌المللی که چهره واقعی آمریکای تروریست را برملا می‌کند، گفت: فرصت را مغتنم شمرده و به گوشه‌ای از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های آمریکا در استمرار جنایت‌های داعش و گروه‌های تکفیری و انجام عملیات‌های تروریستی توسط این گروهک‌های تکفیری در اقصی نقاط دنیا و به ویژه کشور اسلامی ایران عزیز می‌پردازم.

وی ادامه داد: دولت آمریکا با حمایت غیرمتعارف و خلاف حقوق بین‌الملل از گروهک تروریستی تکفیری داعش از آغاز شکل‌گیری در طول حیات شوم و حتی بعد از پایان رسمی دولت شیطانی داعش در عراق و سوریه با راهبرد تروریسم خوب، تروریسم بد به دنبال استفاده ابزاری از گروهک‌های تروریستی تکفیری در تحقق اهداف و منافع شوم و استکباری خود در اقصی نقاط جهان است؛ دولت مستکبر آمریکا با هدف مقابله با انقلاب اسلامی با ایجاد جنگ نیابتی علیه جمهوری اسلامی ایران، تهدید مرز‌ها و نفی استقلال و تمامیت ارضی، ضربه زدن به امنیت و آسایش مردم شریف ایران، تخریب و تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت اسلامی در منطقه از جنایات داعش و گروه‌های تکفیری در سطوح و حوزه‌های مختلف تسلیحاتی، مالی و پشتیبانی حمایت کرده و می‌کند.

این همسر شهید با بیان اینکه گروه تروریستی داعش، جبهه‌النصره و احرارالشام، از خطرناک‌ترین و بزرگ‌ترین گروه‌های تروریستی هستند که جهان تاکنون به خود دیده است، گفت: تسلط این گروه‌های تروریستی بر منابع اطلاعاتی و همچنین دسترسی به سلاح‌های آمریکایی و شیوه‌های مدرن و رزمی گویای این است که این گروه‌ها دست پرورده‌ آمریکا هستند؛ گرچه در ظاهر، مقامات آمریکایی و غربی این موضوع را رد کرده و حتی خود را در صف مبارزین با این گروهک‌ها قرار می‌دهند اما همه شواهد و مستندات دال بر ارتباط بین آمریکا با گروه‌های تروریستی تکفیری است.

مرادی نراکی با اشاره به جنایت‌هایی که گروه‌های تروریستی تکفیری در ایران عزیز ما و منطقه غرب آسیا مرتکب شدند و اعترافات صریح مقامات آمریکا از جمله آنچه در کتاب خاطرات هیلاری کلینتون؛ وزیر خارجه وقت آمریکا آمده است، گفت: آیا نباید براساس آموزه‌های عدالت با مقامات گذشته و حال دولت آمریکا که همان مسیر تروریست‌ها به خصوص حمایت از تروریسم دولتی رژیم غاصب صهیونیستی را ادامه می‌دهند و مرتکب نقض فاحش حقوق بشر می‌شوند برخورد قضایی و حقوقی شود؟

این همسر شهید گفت: منافع مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی ایجاب می‌کند که داعش، فعالیت خود را از سر بگیرد تا دوباره با انجام عملیات‌های تروریستی در نقاطی که آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال تحقق اهداف امنیتی، نظامی و سیاسی خاصی هستند، افکار عمومی جهان را منحرف کنند.

مرادی نراکی گفت: آمریکایی‌ها با آموزش و سازماندهی اتباع خارجی در پایگاه‌های نظامی در منطقه خاورمیانه به خصوص در عراق و سوریه که غیرقانونی اشغال کرده‌اند و با اعزام آن‌ها در قالب گروهک‌های تروریستی برانداز به کشور‌های هدف، چون جمهوری اسلامی ایران اقدام به اجرای عملیات‌های تروریستی می‌کنند؛ عملیات تروریستی داعش در گلزار شهدای استان کرمان در سالگرد شهید عزیز سردار سلیمانی الگو و اسوه مبارزه با تروریسم در منطقه و جهان همچنین عملیات‌های تروریستی در راسک و چابهار و سایر اقدامات تروریستی، از مصادیق عینی حمایت آمریکا از گروهک‌های تروریستی در اقصی نقاط جهان است.

این همسر شهید با اشاره به اینکه تسلیح گروهک تروریستی داعش در ادوار مختلف فعالیت‌های تروریستی توسط آمریکا، مورد اذعان دولتمردان، سیاستمداران و سناتور‌های آمریکایی نیز بوده است، گفت: در این راستا، راند پاول، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا یکی از دلایل تقویت داعش را ارسال سلاح‌های آمریکایی برای متحدان این گروه در سوریه عنوان می‌کند و می‌گوید؛ "داعش در سوریه متحد ما بود؛ ما برای عقب راندن نیرو‌های وفادار به دولت دمشق به شبه نظامیان سلاح دادیم و مکانی امن برای این افراد در سوریه درست کردیم، به نظر من دخالت ما در سوریه منجر به اوضاع جاری عراق شد". آمریکا و متحدان او همچون انگلیس و رژیم صهیونیستی تلاش کرده‌اند با تقویت گروه‌های تروریستی و شعله‌ور کردن جنگ‌ها، بازار فروش تسلیحات خویش را در غرب آسیا رونق بخشند و زمینه دسترسی به منابع طبیعی و معدنی این کشور‌ها را فراهم کنند.

وی ادامه داد: ارتباط آمریکا با تروریست‌ها در غرب آسیا به خوبی روشن است، اکنون این سؤال مطرح می‌شود که با وجود آن‌ که آمریکا شعار‌های مبارزه با تروریسم سر می‌دهد، چرا دنبال نابودی و از بین بردن گروه‌های تروریستی نیست؟ در این مورد، رهبر انقلاب اخیراً اعلام کردند آمریکا بر خلاف ادعا‌های ظاهری به هیچ وجه دنبال ریشه‌کن شدن تکفیری‌ها نیست و تلاش دارد تا بخشی از این تروریست‌ها را برای مقاصد آینده خود حفظ کند.

این همسر شهید بیان کرد: آمریکایی‌ها همواره به دنبال استفاده ابزاری از تروریسم و گروه‌های تروریستی در تحقق اهداف و مطالبات سیاسی خود هستند.

مرادی نراکی خطاب به قاضی دادگاه بیان کرد: جناب قاضی هدف اصلی آمریکا استفاده ابزاری از تروریسم در جهت حفظ منافع نامشروع، راهبردی و تعریف‌شده آن است؛ رزمندگان مجاهد و ضدتروریسم ایران اسلامی با فرماندهی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از جمله همسر بنده (سردار شهید حاج حمید تقوی‌فرد) برای جلوگیری از نفوذ و تجاوز داعش از مرز‌های غربی به داخل ایران عزیز ما برای انجام عملیات‌های تروریستی به مبارزه با مزدوران نیابتی و تروریست‌های تحت امر آمریکا اعزام و به جهاد برخاسته‌اند و در آنجا در خط مقدم مقابله با تروریست‌های آمریکایی قهرمانانه جنگیدند و مظلومانه به دست اشقیا به شهادت رسیدند.

این همسر شهید با اعلام اینکه هیچ ثمنی ارزش برابری با خون عزیزان ما را ندارد و نمی‌تواند فقدان حضور آن‌ها را در ذهن و ضمیر ما جبران کند، گفت: از دادگاه استدعا داریم حداکثر محکومیت قانونی و بازدارنده را برای دولت و مقامات تروریست آمریکا صادر کند.

پس از آن شهابی‌فر، مستشار جبهه نظامی و یکی از مطلعان با دعوت قاضی در جایگاه حاضر شد و با بیان سخنانی اظهار کرد: عامل تشکیل داعش در منطقه آمریکایی‌ها بودند و از داعش پشتیبانی مالی و نظامی کردند. اگر حضور نیرو‌های مقاومت در منطقه نبود، نه فقط جهان اسلام بلکه کل جهان تحت تأثیر جنایت‌های داعش و گروه‌های تکفیری قرار می‌گرفتند.

وی با بیان اینکه در عراق شاهد جنایات داعش بوده است، گفت: مشاهده کردم که آمریکایی‌ها با هواپیما برای نیرو‌های داعشی اسلحه می‌فرستادند، در سوریه نیز همین طور بود؛ فرماندهان داعش توسط بالگرد‌های آمریکایی از منطقه فراری داده می‌شدند.

این مستشار نظامی ضمن اشاره به اینکه در سوریه بالگرد‌های آمریکایی بالای سر ما بود و تمام تحرکات ما را رصد می‌کرد، گفت: بریدن سر اسیران و شلیک مستقیم به آن‌ها بخشی از جنایت‌های داعش است؛ اگر کمک‌های ایران نبود الان چیزی به اسم عراق و سوریه وجود نداشت. امروز از دادگاه درخواست داریم حق شهدای ما را از آمریکا بگیرد، داعش از هیچ جنایتی دریغ نمی‌کرد.

در ادامه فاطمه آقاجانی، همسر شهید یعقوبی در جایگاه قرار گرفت و گفت: رشد تروریسم و افراط‌گرایی قومی جزو راهبرد‌های دولت آمریکا بوده است این سیاست نظم و رشد اقتصادی منطقه را از بین برده است و تحت تأثیر قرار داده و وهابیت و سلفی‌گری به عنوان نوعی از ایدئولوژی افراطی که منشأ آن انگلیس است در منطقه گسترش پیدا کرده است. با حمایت و پشتیبانی آمریکا گروهک تروریستی داعش را به مناطق مرزی غرب ایران حرکت دادند و داعش‌ بخش‌هایی از کردستان عراق را تصرف کرد و به مرز‌های ایران نزدیک شد. حضور مستشاران ایرانی در منطقه عملی پیش دستانه بوده و از ورود داعش به کشور جلوگیری کرد.

این همسر شهید با طرح این سوال که کدام دادگاه می‌تواند این جنایت‌ها را محاکمه و عدالت را اجرا کند، گفت: این دادگاه می‌تواند بهانه‌ای برای تسکین آلام ما باشد، از همین رو از دادگاه درخواست صدور حداکثر حکم را داریم.

در ادامه تصاویری از مستندات جنایت‌های تکفیری‌های داعش در صحن دادگاه پخش شد و پس از آن رفیعی، به عنوان مطلع در جایگاه قرار گرفت و گفت: داعش بعد از موفقیت نسبی در عراق که با حمایت‌های آمریکا به دست آورده بود به سمت مرز‌های ما حرکت کرد و تا 40 کیلومتری مرز‌های ایران آمده بود و قصد تصرف کشور را داشت، اما ایران با جانفشانی سردار سلیمانی، این تهدید را دفع کرد.

این مستشار نظامی ضمن اشاره به این موضوع که ما بنا به درخواست قانونی دولت سوریه و عراق به این کشور‌ها برای دفع داعش رفتیم، بیان کرد: دولت آمریکا پاسخ دهد به درخواست چه کسی در منطقه حاضر شده بود؟ آیا یک نفر از این کشور خواسته بود به عراق و سوریه بیاید؟

وی یادآور شد: به حرم زینب کبری(س) تعرض شده بود و ما به صورت قانونی در منطقه حاضر شدیم و به قصد کمک رفته بودیم.

رفیعی از دادگاه تقاضا کرد تا برای تسلای دل خانواده شهدا از فرصت قانونی این دادگاه استفاده شود و بخشی از آلام آن‌ها جبران شود.

این مستشار نظامی با یادآوری این موضوع که آمریکا در دو تناقض حمایت کردن و حمایت نکردن از داعش دست و پا می‌زند، گفت. اگر از داعش حمایت کرده باید پاسخ‌گو باشد و اگر حمایت نکرده باید پاسخ دهد که الان داعش کجاست؟ اگر حمایتی از داعش نمی‌کند پس باقی مانده این گروهک در حمایت چه کسی است؟ بنده با چشمان خودم دیدم سر و دو مچ دست «سید مهدی مصطفوی همدانی» را بریدند و پیکر شهید را به ما تحویل ندادند و ما در عملیات بعدی پیکر شهید را پس گرفتیم.

این مستشار نظامی با ذکر گوشه‌ای از جنایت‌های داعش، گفت: داعش به خانه امن مردم در سوریه حمله کرد؛ وقتی به خانه مردم می‌رفتیم هنوز ظروف غذای مردم آماده بود و لباس‌ها روی بند رخت بودند و مردم حتی فرصت نکرده بودند لباس بپوشند. بنده با چشمان خودم دیدم کودکان آواره شده و مدرسه‌ها تخریب شده بودند. بعد از آزادی منطقه کودکان در مدرسه تخریب شده با موشک‌ها بازی می‌کردند.

وی با بیان اینکه ما دنیا را خوب می‌شناسیم، ادامه داد: امروز کسانی به سیاست غلط آمریکا اعتراض دارند، امروز دانشجویان آمریکایی به سیاست‌های این کشور اعتراض دارند. ما دیدیم که آمریکا به داعش موشک‌های هدایت‌شونده داد.

در ادامه قاضی از این مستشار نظامی پرسید: شما جنایت‌های داعش را در منطقه دیدید. نیرو‌های ایرانی با دعوت کشور‌های عراق و سوریه در منطقه حاضر شدند. نوع جنایات داعش به گونه‌ای بود که توقع انجام این جنایات از این گروهک نمی‌رفت، این گروهک چگونه به این تسلیحات دست پیدا کرد؟

رفیعی؛ مستشار نظامی پاسخ داد: داعش با حمایت‌های آمریکا به سوریه وارد شد. سوریه نفت زیادی ندارد، اما همین مقدار هم توسط آمریکا از منطقه خارج می‌شد، اما گلوله‌ای به سمت آن‌ها از سوی داعش شلیک نمی‌شد.

در ادامه مریم رضایی، همسر شهید مدافع حرم علی‌اکبر عربی در جایگاه قرار گرفت و گفت: در اثر ظهور گروه‌های تروریستی و تکفیری مورد حمایت آمریکا علاوه بر تهدید امنیت مردم و کشور عزیز ما ایران، بالاترین سطح از ناامنی، جنایت، تخریب، تجاوز و نسل‌کشی در منطقه غرب آسیا ایجاد شده بود؛ در این ایام برای جلوگیری از نفوذ و تجاوز داعش و گروه‌های تکفیری به داخل کشور که از مرز‌های غربی تا منطقه جلولا در عراق در حد فاصل قصر شیرین و گیلانغرب نفوذ کرده و مستقر بودند و دست به انجام عملیات‌های تروریستی در اقصی نقاط کشور عزیزمان می‌زدند. همچنین بخش عمد‌ه‌ای از شهر‌ها و روستا‌های عراق و سوریه را تصرف کرده بودند؛ مجاهدان مهاجر و ضد تروریسم ایران اسلامی با فرماندهی سردار آسمانی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با دعوت مستشاری و درخواست رسمی دولت‌های عراق و سوریه برای مبارزه با مزدوران نیابتی و تروریست‌های تحت امر آمریکا اعزام و به جهاد برخاستند، گروهک تروریستی مذکور را مجبور به عقب‌نشینی از پشت مرز‌های غرب کشورمان کردند، سپس به دور کردن این حرامیان از اطراف عتبات مقدس و به کمک نیرو‌های مردمی و ارتش عراق و سوریه شتافتند.

وی ادامه داد: بر اساس مستندات در دادخواست، ماهیت گروه تروریستی تکفیری داعش در غرب آسیا، کاملاً آمریکایی ـ صهیونیستی است که با هدف ایجاد حیات خلوت برای بقای سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی و تقابل نیابتی با انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت، در جغرافیای مقاومت توسط آمریکا و غرب ایجاد شده است.

این همسر شهید با بیان اینکه تفکرات التقاطی و افراطی گروهک تروریستی تکفیری داعش، جایی در جهان اسلام ندارد، گفت: خلق این پدیده شوم در جغرافیای اسلامی مقاومت، سناریویی آمریکایی ـ صهیونیستی بود تا با ایجاد تفرقه و تشکیک در جهان اسلام، باعث ایجاد واگرایی و تقابل حکومت‌های اسلامی در جهان اسلام شوند و بستری را فراهم کنند تا رژیم غاصب صهیونیستی، بتواند پایه‌های حکومت جعلی خود را تقویت و ماهیت و هویت از دست رفته خود را ترمیم کند.

وی در ادامه افزود: در این راستا، دولت آمریکا با طرح «صلح ابراهیم» در منطقه خاورمیانه و در قالب ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش، حضور نظامی و امنیتی خود را در منطقه خاورمیانه توسعه داده بود، با درگیر کردن جبهه مقاومت با داعش در عراق و سوریه، چارچوب امنیتی جدیدی از رابطه بین دول عربی همسو با رژیم غاصب صهیونیستی در قالب توافق صلح اعراب و اسرائیل طرح‌ریزی کرد؛ لذا در قالب ائتلاف آمریکایی، اقدام به ارسال سلاح و تجهیزات نظامی برای گروه‌های تروریستی و داعش در مقابله با جبهه مقاومت می‌کرد. با تجهیز این گروه‌های تروریستی، شاهد پیچیدگی اوضاع در میدان‌های نبرد بودیم و گروه تروریستی مذکور با بهره‌گیری از تجهیزات و تسلیحات پیشرفته آمریکایی و صهیونیستی، تلفات قابل توجهی را به رزمندگان ضدتروریسم جبهه مقاومت وارد کردند.

این همسر شهید ادامه داد: ماهیت صهیونیستی ـ آمریکایی گروه تروریستی داعش زمانی نمایان‌تر شد که مجروحان و زخمی‌های داعشی در بیمارستان‌ها و مراکز درمان رژیم اشغالگر تحت درمان قرار می‌گرفتند. شبکه تلویزیونی العالم در روز دهم تیرماه 1394 در گزارشی نشان داد، که مجروحان داعشی در بیمارستان‌های اسرائیل درمان و بستری می‌شوند. آمار مجروحان داعشی و تکفیری تحت درمان‌ در مراکز درمانی رژیم صهیونیستی حداقل 1674 نفر اعلام شده است. این گزارش‌ها در رسانه‌های صهیونیستی، چون جروزالم (اورشلیم) پست، تایمز اسرائیل و هاآرتص نیز منعکس شده است. این گزارش‌ها سند تأییدی بر همراهی رژیم غاصب صهیونیستی با گروهک‌های تروریستی تکفیری و داعش ایجاد شده توسط آمریکا در جنگ با جبهه مقاومت است و به نوعی اثبات کننده ماهیت صهیونیستی ـ آمریکایی این گروهک‌های تروریستی است؛ اسناد فوق الذکر، تأییدی بر ارتباط آشکار و پنهان گروه‌های تروریستی و تکفیری مذکور با رژیم غاصب صهیونیستی و دولت مستکبر آمریکا است. لذا موجبات مسئولیت بین‌المللی آن‌ها را در حمایت و پشتیبانی از گروه‌های تروریستی ایجاب می‌کند و باید در برابر آسیب‌دیدگان و زیان‌دیدگان عملیات‌های تروریستی تکفیری داعش در ایران، عراق، سوریه، افغانستان و دیگر نقاط جهان پاسخگو باشند و ملزم به جبران خسارات مادی، معنوی و تنبیهی شوند.

وی تصریح کرد: در برهه زمانی فعلی و در اثنای جنگ حماس و رژیم غاصب، شاهد آن هستیم که با فضاسازی رسانه‌ها و حمایت همه‌جانبه آمریکا و غرب، جای جلاد و شهید در تحولات امنیتی مذکور عوض شده است و بعد از عملیات دفاعی گرو‌ه‌های مقاومت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی در 7 اکتبر 2023 که در قالب و چارچوب حق مشروع مقاومت در برابر اشغالگر انجام و مورد تأیید اصول و مقررات حقوق بین‌الملل موضوعه است، رژیم غاصب صهیونیستی و ایادی غربی و عربی او، مبارزان فلسطینی را با گروه‌های تروریستی تکفیری مقایسه می‌کنند. اما کذب بودن این ادعا، زمانی نمودار می‌شود که گروه تروریستی داعش، علیه مبارزان حماس اعلان جنگ کرده و آن‌ها را تروریست می‌خواند، این اقدام سند تأیید دیگری بر ماهیت صهیونیستی ـ آمریکایی گروهک تروریستی داعش است و آمریکا و ائتلاف همسوی عربی ـ غربی ـ عبری او می‌بایست به دلیل ایجاد، پشتیبانی و حمایت از گروه‌های تروریستی تکفیری و داعش، مورد تعقیب و پیگرد حقوقی و کیفری قرار گیرند و نسبت به کلیه اقدامات، فعالیت‌ها و عملیات‌های تروریستی انجام شده توسط این گروه‌ها در اقصی نقاط جهان و علی‌الخصوص در خاک مقدس ایران اسلامی، مسئولیت حقوقی و کیفری دارند و باید پاسخگو باشند.

این همسر شهید خطاب به قاضی دادگاه گفت: هیچ برآورد مادی و مالی، نمی‌تواند ارزش اقدام سردار شهید سلیمانی و یاران مظلوم او و شهدای مجاهد ما را در دور کردن این حرامیان و یزیدیان زمان از مرز‌های ایران اسلامی و برچیدن بساط جنایت تروریست‌های آمریکایی ـ صهیونیستی از جغرافیای مقاومت را تقویم و ارزش‌گذاری کند؛ این جلسه و دادگاه محترم تنها بهانه‌ای برای تسکین اندوه و آلام عمیق مستمر ما است. انتظار ما این است جناب عالی حداکثر محکومیت قانونی و بازدارنده را برای دولت و مقامات تروریست‌پرور آمریکا و ایادی صهیونیستی او صادر کنید، تا سندی از هزاران برگ جنایت آمریکا در تاریخ ماندگار شود.

در ادامه اشک‌تلخ؛ مستشار نظامی به عنوان شاهد جنایات داعش در جایگاه قرار گرفت و گفت: به عنوان شاهد میدانی در صحنه نبرد که از اولین روز‌های ظهور و بروز تروریست‌های داعش تا روز‌های پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی توفیق داشتم در صحنه نبرد باشم، می‌خواهم این نکته را یادآور شوم که آمریکایی‌ها چه نقش مستقیمی در حمایت تاکتیکی از تروریست‌های تکفیری داشتنند.

وی افزود: روزی که ما در یکی از مناطق سوریه در تقابل مستقیمی با داعش بودیم، در صورتی که به نیرو‌های ما کمین زده بودند، آمریکایی‌ها وارد عمل شدند و با هدایت موشک‌های هوا به زمین و حمله با تانک و دیگر سلاح‌های خود مانع زمین‌گیر شدن داعش در این منطقه شدند.

این مستشار نظامی حاضر در سوریه اظهار کرد: در منطقه شار البر واقع در صحرای سوریه به مقر تحت فرماندهی مستشاران ایرانی حمله کردند و سر‌های آن‌ها را بریدند، مشاهده کردیم که آمریکایی‌ها  در میدان نبرد حمایت‌هایی در تجهیز، آموزش و پشتیبانی‌ از تروریست‌های تکفیری داشتند و مانع انهدام کامل عناصر داعش در منطقه می‌شدند.

وی گفت: وقتی وارد منطقه‌ای در شمال حلب شدیم و آنجا پاکسازی‌هایی صورت گرفته و داعش در حال فرار بود، وقتی از باقیمانده‌های آن عناصر منحوس سؤال می‌کردیم و آن‌ها را به عنوان داعش خطاب می‌کردیم، می‌گفتند داعش نگویید و دولت اسلامی خطاب کنید. مجازات همکاری مردم در مناطق تحت اشغال داعش این بود که اموال آن‌ها مصادره شده، زن‌های آن‌ها به کنیزی رفته و مردان آن‌ها اعدام می‌شدند و این شروط همکاری کردن مردم با دولت به اصطلاح اسلامی داعش بود.

وی ادامه داد: در منطقه نوامین حلب، وقتی داعش توسط نیرو‌های ایرانی محاصره شده بود، 23 هزار شهروند سوری اهل سنت حلب را به عنوان سپر انسانی گرفتند و اعلام کردند یا محاصره را باز کنید یا همه این 23 هزار نفر کشته خواهند شد. حاج قاسم سلیمانی اعلام کرد که جنگ را متوقف کنید تا 23 هزار نفر شهروند سوری از حلقه محاصره خارج شوند در همین زمان بود که تک تیرانداز‌های داعش به مردمی که در حال فرار از این حلقه محاصره بودند، شلیک می‌کردند؛ این نوع برخورد تربیت‌یافته اسلام آمریکایی است.

در ادامه مهدی‌ زاده‌اکبر؛ فرزند شهید علی زاده‌اکبر در جایگاه قرار گرفت و گفت: شیطان بزرگ بعد از خیزش‌های اسلامی و ناکامی خود و دست نشاندگانش در مقابله با حرکت‌های مردمی با مبانی دست به طراحی و ایجاد گروه‌های تروریستی خطرناک مانند القاعده، داعش، جبهه‌النصره، تحریرالشام زد. آن‌ها را آموزش، تسلیح و برای ایجاد ناامنی و کشتار مردم بی‌گناه در منطقه به خصوص در ایران، عراق و سوریه به کارگیری کرده است. این موضوع ادعا نیست؛ بلکه مقامات آمریکا، مکرر به آن اعتراف کرده‌اند؛ این اعترافات صریح نشانگر برنامه نظام‌مند و راهبردی دولت آمریکا در حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه و جهان است؛ به برخی از آن موارد که مستندات آن در دادخواست آمده است اشاره می‌کنم.

این فرزند شهید گفت: آمریکا از سال 2011 سوریه را به عنوان اردوگاه آموزشی جدیدی برای گروه‌های تروریستی (داعش، القاعده، النصره و ...) انتخاب کرده بود. باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در تاریخ 26 ژوئن 2014، برای آموزش نیرو‌های اپوزیسیون سوریه یعنی همین تروریست‌هایی که ده‌ها شهر سوریه را تصرف و هزاران نفر از مردم مظلوم آنجا را آواره، به قتل رسانده و زخمی کرده‌اند، از کنگره 500 میلیون دلار درخواست کرد، تا تروریست‌های دست پرورده خود را با ا نام اپوزیسیون سوریه، تجهیز کرده و آموزش دهد. هدف از این اقدام آموزش 15 هزار تروریست شورشی از دیگر کشور‌ها بود تا بتوانند به سوریه بازگشته و با دولت قانونی و مردم مقاوم سوریه که تنها جرمشان ایستادگی در مقابل رژیم جنایتکار صهیونیستی و اتحاد با جبهه مقاومت در منطقه بود، مقابله کنند.

وی گفت: در تاریخ 3 سپتامبر 2013 خبرگزاری ایندیپندنت گزارش داد که اوباما می‌گوید؛ نخستین گروه از شورشیان ضد اسد توسط سازمان سیا آموزش دیدند. این امر دقیقاً گویای حمایت مستقیم دولت آمریکا از این تروریست‌هاست.

این فرزند شهید با اشاره‌ای به اعتراف و اظهارات جان کری، وزیر امور خارجه وقت آمریکا در به وجود آمدن گروه جنایت‌کار و تکفیری داعش، گفت: نیویورک تایمز در تاریخ 30 سپتامبر سال 2016 گوشه‌هایی از سخنان تبادل شده بین وزیر امور خارجه ایالات متحده جان کری و مخالفین دولت سوریه را پخش کرد. این سخنان در 22 ماه سپتامبر سال 2016 و در حاشیه‌ مجمع عمومی سازمان ملل صورت می‌گرفت صدای او در حالی شنیده می‌شد که اظهار تأسف می‌کرد که کنگره‌ آمریکا حاضر نیست نیرو‌هایی برای سرنگونی دولت عرب سوریه به آنجا بفرستد و به مخالفین گوش زد می‌کرد تا از نیرو‌های نظامی دیگری به جهت پیش برد کار‌های قدرت گرفتن خود بهره بگیرند.

وی افزود: گوشه‌های منتخب این گفت‌وگو‌ها از سوی نیویورک تایمز این تصور را ایجاد می‌کرد که وزارت امور خارجه آمریکا دیگر قادر به حمایت از ائتلاف ملی نیرو‌های مخالف سوریه یعنی همان تروریست‌های تحت امر آمریکا نیست و از آن‌ها می‌خواهد تا به دنبال حامیان دیگری باشند. در فایل صوتی کامل مصاحبه، می‌توان صدای وزیر امور خارجه آمریکا را شنید که تأیید می‌کند هدف استراتژیک جنگی که از سال 2011 توسط دولت اوباما علیه جمهوری عرب سوریه آغاز کرد در جهت سرنگونی رژیم این کشور بود. دولت اوباما امیدوار بود تا داعش توان سرنگونی جمهوری عرب سوریه را به عنوان یک نیروی نیابتی به جای نیرو‌های ایالات متحده داشته باشد. دولت اوباما داعش را مجهز به سلاح کرد تا جمهوری عرب سوریه را سرنگون سازد و افزود حمایت آمریکا از داعش بسیاری از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند و خود جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود. حمایت‌های تمام قد دولت تروریست آمریکا و مقامات جنایتکار آن از داعش و اقدامات تروریستی به استناد منابع موجود محرز و مسلم است.

این فرزند شهید بیان کرد: تولسی گابارد، عضو مجلس نمایندگان آمریکا در صفحه توئیتر خود، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را فردی دانست که از القاعده پشتیبانی می‌کند. مسئول کنسولی پیشین آمریکا در جده عربستان مایکل اسپرینگمن به مناسبت سالروز حملات 11 سپتامبر در بخشی از خاطرات خود از ارتباط دستگاه دیپلماتیک و اطلاعاتی آمریکا (سیا) با افراط‌گرایان را در گفت‌وگو با ایرنا بازگو کرد و گفت؛ دستگاه‌های امنیتی آمریکا، افراط‌گرایان وابسته به القاعده را در عربستان جذب کردند و زمینه ساز حملات 11 سپتامبر در آمریکا شدند. این صرفاً بخشی از اعترافات این عضو ارشد کنسولگری آمریکا در جده عربستان است که در دوران اشتغال ایشان در وزارت امور خارجه آمریکا اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: مکرر اعتراف ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به این موضوع که در بسیاری از رسانه‌های جهان منعکس شده است در خطاب به رقیب خود هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا و کاندیدای ریاست جمهوری 2016 چنین می‌گوید؛ شما با حمایت از اپوزیسیون سوریه موجب ظهور گسترش گروه‌های تروریستی شدید، که منتسب به القاعده و گروه‌های تروریستی جبهه‌النصره داعش، الاحرارالشام و ... هستند و توانستند با جذب اسلحه و پول و سرباز در سوریه از مرز عبور کرده وارد عراق شوند و کنترل برخی مناطق و شهر‌های این کشور را به دست بگیرند. گروه‌های تروریستی ادعای دولت اسلامی (خلافت) کرد و در تمام جهان به خصوص عراق، سوریه اروپا دست به جنایات وحشتناکی زدند و ما اجازه دادیم گروه‌های تروریستی رشد کرده و شدت بگیرند؛ همچنین در سال 1402 کندی از حزب دمکرات که قصد کاندیداتوری در ریاست جمهوری آمریکا در سال جاری را دارد در جمع طرفدارانش اذعان کرد داعش توسط دولت وقت آمریکا برای پیش برد اهداف این دولت ایجاد شده است. این همان چیزی است که در ایمیل‌های هیلاری کلینتون نیز آمده است.

فرزند شهید زاده‌اکبر گفت: فرصت نیست تا مستندات دیگری را از طراحی و مدیریت گرو‌ه‌های تروریستی توسط آمریکا در منطقه بیان کنم، اما همان گونه که می‌دانید رزمندگان مجاهد و ضد تروریسم ایران اسلامی با فرماندهی سردار آسمانی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی جهت جلوگیری از نفوذ و تجاوز گروهک تروریستی تکفیری داعش به داخل کشور ایران از سمت مرز‌های غربی در منطقه جلولا عراق حد فاصل مرزی قصر شیرین و گیلانغرب اعزام و جهاد کردند و موجب عقب نشینی آن‌ها از مرز‌های کشورمان شدند. این گروه‌های تروریستی به خصوص داعشیان جنایت‌کار تلاش داشتند با نفوذ و انجام عملیات‌های تروریستی در اقصی نقاط کشور، امنیت ایران و مردم ما را به خطر بیندازند. همچنین برابر دعوت و درخواست رسمی دولت‌های عراق و سوریه برای مبارزه با این مزدوران آمریکایی که برجسته‌ترین آن گروهک تکفیری داعش بود و با حمایت آمریکا بخش اعظم سرزمین عراق و سوریه را تصرف کرده بودند اعزام و به جهاد برخاستند. شهید اکبرزاده یکی از این رزمندگان مهاجر مجاهد ضد تروریسم ایرانی بود که در یک فرآیند قانونی به صورت مستشاری به سوریه اعزام و در آنجا در خط مقدم مقابله با تروریست‌های آمریکایی به دست اشقیای عصر حاضر به شهادت رسید.

وی گفت: هیچ چیز در این جهان نمی‌تواند فقدان پدر عزیز ما را جبران کند. سازمان‌های بین‌المللی نیز تحت تسلط قدرت‌های استکباری هستند و نمی‌توانند عدالت را در مورد جنایات جنگی آمریکا و هم‌پیمانان او جاری کنند؛ این دادخواست حقوقی و محکومیت آمریکا تنها می‌تواند، بخش بسیار کمی از آلام و خسارات مادی و معنوی ما را جبران کند؛ لذا از جنابعالی و مرجع محترم قضایی درخواست داریم حداکثر محکومیت قانونی و بازدارنده را برای دولت و مقامات تروریست آمریکا صادر کنید.

در ادامه بهرامی، وکیل خانواده شهدای مدافع حرم در جایگاه قرار گرفت و گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای وظایف بین‌المللی و همچنین داخلی خود بنا به درخواست رسمی و دعوت کشور‌های مورد تهاجم داعش و گروه‌های تروریستی تکفیری سوریه و عراق برای مقابله با پدیده شوم تروریسم و نفوذ آن به خاک جمهوری اسلامی ایران در آنجا حضور یافته است و تحت فرماندهی واحد کشور‌های مذکور با رعایت کلیه قوانین و مقررات حاکم بر حقوق بین‌الملل و کنوانسیون‌های مربوطه که در این خصوص وجود دارد و مهم‌تر از همه با رعایت قوانین کشور‌های میزبان و درگیر پدیده تروریسم و در راستای منافع، قانونی در دفاع از حقوق بشر و مردم مظلوم و آواره این کشور‌ها نیروی نظامی مستشاری اعزام کرده است.

وی افزود: متأسفانه دولت آمریکا باعث تسهیل اقدامات گروه‌های تروریستی در منطقه شده‌اند که به شرح پیوست در دادخواست تقدیم شده؛ لذا نظر به صلاحیت قانونی دادگاه که در جلسه به آن پرداخته شد نظر ریاست محترم دادگاه را به شرح دادخواست جلب می‌کنم که به صورت مبسوط، مستند و مستدل به شرح قصور و تقصیرات خواندگان و همچنین علل آن در برقراری رابطه علت و معلولی در باب استقرار مسئولیت مدنی و نقض دیگر قوانین داخلی و خارجی توسط دولت آمریکا و مقامات و مسئولین و نهاد‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی آن به علت حمایت از اقدامات گروه‌های تروریستی در حق خواهان پرونده مرتکب شده‌اند لذا به شرح مراتب ذیل و به استناد موارد نقض شده قانونی داخلی و بین‌المللی محکومیت تضامنی خواندگان نسبت به موکلین به تشخیص و نظر آن مرجع عالی از محضر دادگاه محترم مورد استدعاست.

این وکیل دادگستری ادامه داد: حسب گزارش، مدارک و مستندات موجود که در سابقه دادخواست پیوست موجود است، شهدای ایرانی که به عنوان مستشار و در راستای دعوت رسمی دولت‌های سوریه و عراق برای مبارزه با تروریسم منطقه‌ای و بین‌المللی و دفاع از جان و مال مردم این کشور‌ها و در راستای کمک به مردم بی‌دفاع و مظلوم آن سرزمین‌ها بدون هیچ چشم داشتی در قالب دفاع مشروع و با رعایت قوانین بین‌المللی از جمله ماده (51) منشور ملل متحد به محل‌های مذکور اعزام شده‌اند، ولی متأسفانه حمایت‌های اطلاعاتی، مادی، معنوی لجستیکی مستقیم و غیرمستقیم دولت آمریکا از گروه‌های تروریستی موجب شد مظلومانه توسط گروه‌های تروریستی به بدترین وجه شهید، مثله و قطعه قطعه شوند، حتی بعد از چند سال پیکر مطهر برخی از این شهیدان پیدا نشده و به آغوش خانواده آنان برنگشته است مدارک و مستندات این اقدامات قانونی و مستشاری در پیوست و ضمائم تقدیم می‌شود.

وی افزود: علت و نحوه شهادت هر یک از این قربانیان تروریسم که به تفکیک به استناد مستندات خاصه آن در ادامه‌ دادخواست به دادگاه محترم به تفکیک منطبق با ادله موجود تقدیم شده است؛ دقیقاً مسئولیت گروه‌های تروریستی و حامیان آن از جمله دولت آمریکا را به اثبات می‌رساند.

بهرامی ادامه داد: دولت آمریکا قطعاً در تشکیل، تقویت و پشتیبانی از اقدامات تروریستی گروه‌های تروریستی نقش مستقیم و مؤثری را بازی می‌کند و یقیناً اگر حمایت‌های آمریکا در تمامی ابعاد نبود، عملاً گروه‌های تروریستی شکل نمی‌گرفتند و از نظر زمانی به این حد نمی‌توانستد مقاومت کنند. همچنین اقدامات تروریستی این گروه‌ها تا این حد مخرب و ویرانگر نمی‌بود، البته آنچه اینجا مهم است این نکته است که حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی جبهه‌النصره، داعش، الاحرارالشام و ... بنا به یکسری اصول و مفروضات و استراتژی‌های تعیین شده کوتاه‌مدت، میان‌مدت، بلندمدت برای تأمین منافع نامشروع آمریکا در غرب آسیا شکل گرفته است که در شرح دادخواست تقدیمی به دادگاه به عنوان مرجع صلاحیت دار قانونی به صورت مبسوط پرداخته شده است؛ جهت اثبات نقش آمریکا در جنایات گروه‌های تروریستی در دادخواست تقدیمی علاوه بر اسناد رسمی و منتشر شده که بخشی از آن‌ها رسانه‌ای شده است، به برخی از اسناد نیز اشاره شده است که هنوز آن چنان در رسانه‌های جمعی در دسترس عموم نبوده و به علت سانسور شدید دولت آمریکا در رسانه‌ها در دسترس نیست؛ در حد امکان تقدیم می‌شود.

بهرامی بیان کرد: اقدامات عملی دولت آمریکا در حمایت از گروه‌های تروریستی فوق‌الذکر نه تنها علیه صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای بوده است؛ بلکه باعث کشته شدن مستشاران ایرانی و آلام و رنج‌های خانواده‌های آن‌ها یعنی اولیای دم خواهان شده است که به گوشه‌ای از آلام، درد‌ها و رنج‌های ناشی از آن اشاره شد و امید است دادگاه این امر را مورد نظر قرار دهد.

این وکیل دادگستری بیان کرد: با توجه به ماهیت دعاوی مطروحه نه تنها مسئولیت متوجه دولت‌های کنونی و سابق آمریکاست، بلکه متوجه دیگر افراد حقیقی و حقوقی خواندگان نیز است؛ به عنوان مثال وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی تولید تجهیزات ادوات جنگی و دیگر نهاد‌های وابسته به دولت آمریکا، اشخاص حقیقی با نوعی هم‌افزایی در جهت تجهیز گروه‌های تروریستی که مرتکب چنین اقداماتی شده‌اند این گروه نه تنها در اقدام دولت آمریکا مشارکت داشته‌اند بلکه این مشارکت به عنوان یک منبع درآمد از سوی دولت آمریکا برای ایشان به رسمیت شناخته شده است لذا در این باره می‌توان به برخی از آن‌ها از جمله وزارت امور خارجه آمریکا، وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرکت‌های حمل و نقل کشتیرانی، آمریکا، آمریکن ایرلاین، شرکت‌های امنیتی همانند بلک واتر و ... نیز اشاره کرد.

وی گفت: با توجه به واقعیت‌های موجود و اسناد به دست آمده از گروه‌های تروریستی همانند (داعش، جبهه‌النصره و ...) و دیگر دلایل و مستندات و مُنْضَمات که بخشی از آن‌ها در قالب این دادخواست تقدیم حضورتان شده می‌توان چنین گفت؛ اگر حمایت‌های مادی و معنوی، اطلاعاتی، اقتصادی نظامی و لجستیکی و رسانه‌ای دولت آمریکا و نهاد‌های وابسته به آن در شکل‌دهی و رشد و تقویت تروریسم در جهان مخصوصا منطقه غرب آسیا انجام نمی‌شد شاهد چنین جنایت‌هایی در این سطح نبودیم و با توجه به مستندات محکمه پسند و غیرقابل انکاری که بدان اشاره می‌شود، مسئولیت کامل در تمامی ابعاد از جمله مسئولیت مدنی خواندگان نسبت به خواهان‌ها برقرار و محرز و مسلم است.

این وکیل دادگستری خطاب به قاضی دادگاه گفت: به استناد قوانین موضوعه محکومیت خواندگان مبنی بر پرداخت خسارات مادی و معنوی ناشی از این اقدامات تروریستی و خسارت تنبیهی مؤثر که بازدارنده برای تکرار رفتار‌های خلاف حقوق بین‌الملل خواندگان شود، همچنین کلیه خسارات دادرسی اعم از هزینه دادرسی حق الوکاله مورد استدعاست.

در پایان قاضی ختم جلسه دادگاه را اعلام کرد و گفت که دادگاه تلاش می‌کند حداکثر ظرف مدت چند ماه آینده حکم پرونده را صادر کند.

انتهای پیام/