تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3731599
شناسه : 3731599
تاریخ :
هشدار پوتین به آمریکا درباره استقرار موشک‌ دوربرد در آلمان اقتصاد ایران: رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی در مراسم رژه دریایی در سن پترزبورگ، به واشنگتن هشدار داد که در صورت استقرار موشک‌های دوربرد آمریکایی در خاک آلمان، مسکو دیگر به تعلیق یکجانبه در خصوص استقرار سلاح‌های میان‌برد و کوتاه‌برد پایبند نخواهد بود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه امروز، یکشنبه، در مراسم اصلی رژه ناوگان دریایی این کشور در روز نیروی دریایی در سن پترزبورگ، اعلام کرد که در صورت استقرار موشک‌های آمریکایی در آلمان، روسیه خود را از تعلیق یکجانبه استقرار تسلیحات تهاجمی میان برد و کوتاه‌تر  آزاد خواهد دانست. 

پوتین تأکید کرد که روسیه به اظهارات مقامات ایالات متحده درباره برنامه‌های استقرار سامانه‌های موشکی دقیق در آلمان توجه دارد. به عقیده او، این اقدامات یادآور دوران جنگ سرد است.

رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد که در صورت استقرار این نوع موشک‌ها، اهداف مهمی مانند مراکز دولتی و نظامی روسیه، مراکز صنعتی-اداری و زیرساخت‌های دفاعی این کشور در معرض تهدید واقعی قرار خواهند گرفت بود.  به گفته وی، زمان پرواز این موشک‌ها، که در آینده می‌توانند به کلاهک‌های هسته‌ای نیز مجهز شوند، تا رسیدن به اهدافی در خاک روسیه حدود 10 دقیقه خواهد بود.

پوتین گفت: «در صورت اجرای چنین برنامه‌هایی توسط ایالات متحده آمریکا، ما خود را از اجرای تعلیق یکجانبه‌ای که برای استقرار سلاح‌های میان‌برد و کوتاه‌برد اعمال کرده بودیم، آزاد می‌دانیم و از جمله توانایی دفاعی نیروهای ساحلی ناوگان دریایی خود را افزایش خواهیم داد.»

او با اشاره به اینکه در حال حاضر، توسعه برخی از این سیستم‌ها در روسیه به مراحل پایانی رسیده، یادآور شد که مسکو در پاسخ به اقدامات واشنگتن و متحدانش در اروپا و دیگر مناطق جهان، تدابیر مشابهی برای استقرار سلاح‌های میان‌برد و کوتاه‌برد اتخاذ خواهد کرد.

پوتین همچنین تاکید کرد که روسیه از نزدیک افزایش تنش از سوی ایالات متحده در مورد پروازهای هواپیماهای راهبردی روسیه را زیر نظر دارد. وی افزود که این اقدامات روسیه پاسخی به فعالیت‌های فزاینده‌ی هواپیماهای جاسوسی آمریکا در مناطق حساس جهان برای کشور است.

پیش‌ از این، پنتاگون اعلام کرد که واشنگتن در سال 2026 استقرار سلاح‌های دوربرد در آلمان را آغاز خواهد کرد. صحبت بر سر استقرار سامانه‌های ضدهوایی SM-6، موشک‌های کروز Tomahawk و سلاح‌های مافوق صوت آمریکایی است.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان در این باره مدعی شد که استقرار سلاح‌های آمریکایی در خاک این کشور منجر به تشدید تنش‌ها با روسیه نخواهد شد. وی اضافه کرد که شرط لغو تصمیم مربوط به چنین استقراری توقف اقدامات نظامی روسیه در اوکراین است.

انتهای پیام/