تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3731445
شناسه : 3731445
تاریخ :
اساسنامه مناطق آزاد سرخس و دوغارون تصویب شد اقتصاد ایران: مشهد- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: اساسنامه عملیاتی شدن مصوبه تبدیل مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون این استان به مناطق آزاد تجاری و صنعتی تصویب شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن نوری زاده اظهار کرد: اساسنامه عملیاتی شدن مصوبه تبدیل مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون این استان به مناطق آزاد تجاری و صنعتی تصویب شد و در انتظار تأیید شورای نگهبان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی افزود: اساسنامه منطقه ویژه اقتصادی دوغارون که مالکیت زمین آن در انحصار دولت است، به تازگی در نشست شورای عالی مناطق آزاد کشور تصویب و ابلاغ شد و تنها مرحله تأیید آن توسط شورای نگهبان مانده است که مدت زمان زیادی طول نخواهد کشید.

وی بیان کرد: شرق کشور بویژه استان خراسان رضوی از وجود منطقه آزاد تجاری - صنعتی محروم بوده است، پس از پیگیری‌های مستمر برای تبدیل مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون در این استان به مناطق آزاد، زمینه عملیاتی شدن این طرح‌ها فراهم شد و به تصویب رسید.

نوری زاده ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس به جهت موقوفه بودن زمین‌های آن (تحت مالکیت آستان قدس رضوی است) و طی شدن بخشی از فرآیند اداری آن در خارج از مجموعه دولت، کمی بیشتر از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون زمان برد.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی، نقش تولیت آستان قدس رضوی به تسریع در فرآیند اداری تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد کمک شایانی کرد.

وی اظهار کرد: در یکی از بندهای اساسنامه منطقه آزاد سرخس باید نظرات آستان قدس رضوی لحاظ شود، چراکه سرخس به جهت موقوفه بودنش شرایط متفاوتی نسبت به سایر مناطق آزاد کشور دارد، لذا طول کشیدن فرآیند اداری آن قدری زمان بر شد.

نوری زاده گفت: با هماهنگی که بین مجموعه آستان قدس رضوی و دولت وجود داشت، مقرر شد یکشنبه هفته گذشته طرح به تصویب شورای عالی مناطق آزاد برسد، اما این نشست لغو شد و نگران بودیم که تصویب اساسنامه تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد به دولت چهاردهم موکول شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: خوشبختانه در انتهای هفته گذشته نشست شورای عالی مناطق آزاد برگزار و اساسنامه تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد تصویب و برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شد.

وی با بیان اینکه بزودی نتیجه بررسی تبدیل مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون به مناطق آزاد از سوی شورای نگهبان اعلام می‌شود، افزود: تبدیل منطقه ویژه اقتصادی به منطقه آزاد مزایای زیادی برای سرخس و دوغارون از بعد شهرستانی و برای خراسان رضوی و کشور از بعد ملی و بین‌المللی خواهد داشت.

تسهیل در جذب سرمایه گذار خارجی

نوری زاده گفت: سرمایه گذاران در مناطق آزاد از بخشودگی‌های زیادی برخوردار می‌شوند و در مجموع جذب سرمایه گذار خارجی در این مناطق آسان‌تر است، هم اینک نیز سرمایه‌گذاران روسی، چینی و ترکیه‌ای برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد سرخس اعلام آمادگی کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری- صنعتی به رشد منطقه پیرامونی آن و ساکنین شهرستان‌ها کمک زیادی می‌کند، ضمن اینکه سرخس در منطقه استراتژیکی قرار گرفته است که می‌تواند مسیر تبادل کالا از روسیه به سمت کشورهای مختلف واقع در ضلع شرق به غرب کریدرو شمال به جنوب را برقرار کند.

وی اضافه کرد: قرار گرفتن مرزهای ورودی استان خراسان رضوی در مسیر خط ریلی شاخه شرقی کریدور شمال – جنوب موقعیت ممتازی را برای منطقه ویژه اقتصادی سرخس فراهم می‌کند.