تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3731380
شناسه : 3731380
تاریخ :
سم‌پاشی ۳۹۱ هزار راس دام به صورت رایگان در سیستان و بلوچستان  اقتصاد ایران: زاهدان_ رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان وبلوچستان از سم‌پاشی ۳۹۱ هزار راس دام به صورت رایگان خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ویدا معزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از اهمیت سم پاشی در کنترل بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو، افزود: در چهار ماه ابتدای امسال، سمپاشی ۹۵۰ هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام در دامداری‌ها و تعداد ۳۹۱ هزار رأس (دام به صورت رایگان توسط اکیپ‌های دامپزشکی دولتی در استان انجام شده است.

وی ادامه داد: بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو، یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

وی اضافه کرد: عامل اصلی انتقال این بیماری، کنه است که حامل ویروس‌های تب زا بیماری است.

وی ادامه داد: این بیماری می‌تواند به‌طور مستقیم با نیش کنه آلوده به ویروس باعث ابتلای افراد شود و همچنین با له کردن کنه روی پوست و تماس پوست با خون و مایعات لاشه کنه آلوده هم امکان آلوده شدن به این ویروس وجود دارد.

معزی در خصوص کنترل این بیماری گفت: کنترل تب کریمه کنگو در حیوانات دشوار است زیرا چرخه ورود ویروس از کنه تا حیوانات بدون هیچ علامتی به‌وجود می‌آید، عفونت در حیوانات اهلی مشهود نیست.

وی در ادامه افزود: از این‌رو تماس با بافت‌های آلوده مانند خون یا مایعات خروجی از افراد، حیوانات اهلی یا وحشی آلوده به این ویروس هم سبب انتقال سریع بیماری به فرد سالم خواهد شد، البته جالب است بدانید که موارد میزبانی ویروس این بیماری در پرندگان (به جز شترمرغ‌ها) گزارش نشده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در خصوص علائم بیماری تب کریمه کنگو بیان کرد: علائم این بیماری پس از نیش کنه، یک تا سه روز و در بعضی موارد تا نه روز طول می‌کشد تا ظهور یابد، این زمان برای شخصی که در تماس با بافت آلوده شده است، پنج تا شش روز و در بعضی افراد تا ۱۳ روز طول می‌کشد.

معزی گفت: احتمال مرگ‌ومیر حاصل از بیماری ۳۰ درصد است که در صورت تشخیص سریع و به‌موقع و درمان، از کشندگی بیماری کاسته خواهد شد، علت مرگ هم اختلال شدید در انعقاد خون و خونریزی شدید در کل قسمت‌های بدن است، در چنین شرایطی در اثر تزریق خون هم خونریزی غیر قابل کنترل بوده و در بسیاری از موارد موجب مرگ بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به مخاطرات بیماری تب کریمه کنگو، یکی از راه‌های کنترل بیماری، حذف کنه ناقل بیماری است، در این راستا از ابتدای سال تا کنون میزان ۹۵۰ هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام در دامداری‌ها و تعداد ۳۹۱ هزار رأس دام به صورت رایگان توسط اکیپ‌های دامپزشکی دولتی سم پاشی شده‌اند.

وی افزود: سم پاشی دوره‌ای دام‌ها و جایگاه‌های دامی توسط دامداران نقش مهمی در کنترل بیماری تب کریمه کنگو و برخی بیماری‌های اختصاصی دام مانند تیلریوز (زردی) دارد و توصیه می‌شود دامداران با دریافت مشاوره از طریق درمانگاه‌های دامپزشکی و مراکز مایه کوبی نسبت سم پاشی دام و جایگاه‌های دامی اقدام کنند و افرادی که دارای علائم بالینی بیماری با سابقه قبلی گزش کنه، تماس با خون و ترشحات دامی بوده‌اند با فوریت به مراکز بهداشتی مراجعه و به پزشک این سوابق را برای تسریع در تشخیص و اقدامات درمانی اعلام کنند.