تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3731371
شناسه : 3731371
تاریخ :
وانگ یی: حاکمیت چین بر جزیره "رنای" تغییر ناپذیر است اقتصاد ایران: وزیر امور خارجه چین، در نشست وزرای خارجه همکاری شرق آسیا در وینتیان، ضمن انتقاد از نقش مخرب بعضی کشورها در برهم زدن صلح و ثبات منطقه، موضع چین در مورد مسئله دریای جنوبی چین را تشریح کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "وانگ یی"، وزیر امور خارجه چین در دیدار با وزرای خارجه کشورهای منطقه شرق آسیا بیان کرد: حاکمیت ارضی و حقوق دریایی چین در دریای جنوبی چین دارای مبانی تاریخی و قانونی کافی است. چین با توجه به اصل حفظ دوستی با همسایگان و همکاری منطقه‌ای، با کشورهای آسه‌آن "بیانیه رفتار طرفین در دریای جنوبی چین" را امضا کرده و به طور مداوم و مؤثر این بیانیه را اجرا می‌کند.

وی در ادامه افزود: چین همزمان از طریق گفت‌وگو با کشورهای مربوطه به دنبال بهبود و مدیریت اختلافات است. چین و کشورهای آسه‌آن به طور مستمر در حال پیشبرد مشاوره در مورد "قواعد رفتار در دریای جنوبی چین" و همکاری‌های عملی در حوزه دریایی هستند تا به طور مشترک صلح و ثبات در دریای جنوبی چین را حفظ کنند. کشورهای منطقه اطمینان کامل و هوشمندی و توانایی لازم برای مدیریت مسئله دریای جنوبی چین را دارند.

وانگ یی در پاسخ به یادآوری مجدد پرونده موسوم به "داوری دریای جنوبی چین" توسط برخی کشورها، با جدیت اشاره کرد: اظهار نظر در باره این پرونده، خارج از صلاحیت دادگاه داوری موقت بوده و این دادگاه حکمی غیرقانونی صادر کرده است. چه از نظر حقوقی و چه از نظر واقعیات موجود، ایرادات جدی به این حکم وارد است و کاملاً یک بازی سیاسی است. این حکم داوری کاملاً ناقض قوانین بین‌الملل به‌ویژه "کنوانسیون سازمان ملل در مورد حقوق دریاها" است و از نظر حقوقی غیر قانونی و بی‌اثر است. حاکمیت ارضی و حقوق دریایی چین در دریای جنوبی چین، تحت هیچ شرایطی تحت تأثیر این حکم غیرقانونی قرار نخواهد گرفت.

وانگ یی ادامه داد: جزیره رنای جزئی از سرزمین چین است. فیلیپین با توقف غیرقانونی کشتی‌های جنگی به‌طور یکجانبه وضعیت رنای را تغییر داده و حتی تلاش دارد آن را به یک پایگاه دائمی تبدیل کند که به‌طور جدی ماده پنجم بیانیه مذکور را نقض کرده و همچنین تعهدات مکرر خود به چین را زیر پا گذاشته است. اخیراً، چین از نظر بشردوستانه، با رسیدن به یک توافق موقت با فیلیپین برای مدیریت وضعیت جزیره رنای، با تایید در محل و نظارت کامل در طول مسیر، موافقت کرده است که فیلیپین فقط برای تأمین نیازهای انسانی خود به تأمین اقلام ضروری اقدام کند. فیلیپین باید به تعهدات خود عمل کرده و به حرف خود پایبند باشد و به مشکلات نیفزاید.

وانگ یی در آخر اظهار داشت: دریای جنوبی چین یکی از امن‌ترین و آزادترین گذرگاه‌های دریایی در جهان است و هیچ مشکلی در مورد آزادی ناوبری و پرواز در این منطقه وجود ندارد. برخی کشورهای خارجی که از صلح در جهان می رنجند، در همه جا به تحریک و مداخله پرداخته و حتی تلاش می‌کنند موشک‌های میان‌برد را به این منطقه منتقل کنند تا تقابل و خصومت را تحریک کنند که این بزرگ‌ترین عامل مخرب صلح در دریای جنوبی چین است.

انتهای پیام/