تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3731328
شناسه : 3731328
تاریخ :
موتورهای توربو و سوپرشارژر نیاز به روغن متفاوت و بهتری دارند اقتصاد ایران: عصر خودرو- به موتور ماشین خود توربو یا سوپرشارژر اضافه کرده اید؟ خب، وقت آن رسیده به فکر استفاده از روغن موتور متفاوتی باشید.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، همه می‌دانند که افزودن بوست یا قدرت اضافه به موتور یک خودرو بسیار سرگرم‌ کننده‌ است. قدرت بیشتر همیشه چیز خوبی است، اما بدون هزینه هم نیست.

عوامل مختلفی وجود دارند که باید هنگام نصب توربوشارژر یا سوپرشارژر بر روی موتور خود در نظر بگیرید، مانند اینکه بقیه سیستم انتقال قدرت چگونه با گشتاور اضافی کنار می‌آیند.

بوست یا قدرت بیشتر نقش مهمی در نوع روغنی که باید استفاده کنید نیز دارد.

صفحه Motor Oil Geek در یوتیوب اخیراً ویدیویی منتشر کرده که نشان می‌دهد وقتی بوست به سیستم اضافه می‌شود، چه اتفاقی برای روغن موتور می‌افتد و نتایج آن شگفت‌انگیز است.

در این آزمایش از یک موتور V-8 مبتنی بر LS شورلت استفاده شده بود که برای مسابقات درگ سنگین ساخته شده بود. این موتور هم با بوست و هم بدون بوست روی دینامومتر آزمایش شد. سپس روغن از طریق یک تحلیل و آزمایش دقیق بررسی شد تا ببینیم روغن موتور چگونه با این فشار اضافی کنار می‌آید.

 

روغن در موتور تنفس طبیعی به خوبی توانست ویسکوزیته سالمی را در طول آزمایش‌های دینامومتر حفظ کند و مقدار مناسبی از افزودنی‌ ها را خود نگه دارد، اما وقتی سوپرشارژر اضافه شد اوضاع نگران‌کننده بود.

افزودن بوست به معنای تزریق سوخت بیشتر به موتور است که به معنای ورود سوخت بیشتر به روغن است. این امر باعث رقیق شدن روغن و کاهش ویسکوزیته می‌شود. این بدان معناست که موتور دیگر با وزن و معیار درستی که از قبل برای آن تعیین شده کار نمی‌کند.

صد البته که نتیجه ویسکوزیته نادرست، افزایش سایش و نابود شدن موتور است.

این تحلیل نشان می‌دهد که سطوح فلزات سایش مانند آهن و مس در روغن استفاده شده برای موتور V-8 با بوست به شدت افزایش یافته است.

در طول زمان طولانی‌تر، این موتور خیلی زودتر از معادل تنفس طبیعی خود خراب می‌شود. این اتفاق فقط به این دلیل است که روغن برای مقابله با بوست و قدرت اضافی ایجاد شده توسط توربو یا سوپرشارژر طراحی نشده بود.

این را به عنوان یک درس مهم در نظر بگیرید و قبل از اینکه یک توربو یا سوپر شارژر به موتور خود اضافه کنید مطمئن شوید که آیا روغن شما می‌تواند با بوست اضافی کنار بیاید یا نه.

البته اگر قبلا موتور ماشین شما تنفس طبیعی بوده و حالا ماشین جدید با توربو یا سوپرشارژر خریداری کرده اید یا قصد خرید همچین خودرو هایی را دارید، باید دانش خود درباره روغن موتور را به روز کنید.