تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3731262
شناسه : 3731262
تاریخ :
حاشیه‌های تغییر یک نام در میمه/ پرونده‌ای که ۲۰ سال روی زمین ماند اقتصاد ایران: اصفهان- پرونده ارتقای بخش میمه به شهرستان از ۲۰ سال گذشته مطرح و روی زمین مانده و امسال با قطعی شدن تحقق این امر، تغییر نام شهرستان با حاشیه‌هایی همراه است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: پرونده ارتقای بخش میمه به شهرستان حدود ۲۰ سال است که مطرح شده است، این موضوع در سال ۱۳۹۱ یعنی حدود ۱۲ سال قبل بیش از پیش قوت گرفت و در هیئت دولت دهم، مطرح و تصویب شد که با مداخله شهر وزوان مبنی بر قرار گرفتن نام این شهر در کنار میمه این مورد مختومه ماند و بخش میمه اول در کنار برخوار و در نهایت به عنوان یک بخش مجزا در کنار شاهین شهر قرار گرفت.

بر این اساس شورای اسلامی شهر میمه در دوره ششم، پیگیری ارتقای بخش میمه به شهرستان را در اولویت کاری خود قرار داده و با جدیت بیشتری این موضوع را دنبال کردند.

بهنام سمائی، رئیس شورای شهر میمه در این ارتباط به خبرنگار مهر می‌گوید: در شورای ششم موضوع ارتقای بخش میمه به شهرستان با حضور حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شهرستان در مجلس مطرح و از تمامی ظرفیت‌های بخش میمه از جمله ادارات، مکان‌های تفریحی، گردشگری، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و دیگر پتانسیل‌های بخش میمه گزارش تهیه و طرح ارتقای بخش میمه به شهرستان در تاریخ اول شهریور ماه سال گذشته در وزارت کشور مصوب و در تمام کمیسیون‌های امنیتی و سیاسی استانداری اصفهان و وزارت کشور تصویب شد.

وی می‌افزاید: در همین ایام با توجه به مخالفت مجدد شهر وزوان در کمیسیون نامگذاری نام شهرستان میمه و وزوان مجدد مطرح و این نام توسط هیئت دولت طبق قانون نامگذاری رد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر میمه ادامه می‌دهد: در ابتدای سال ۱۴۰۳ مجدد پرونده ارتقای بخش میمه به شهرستان پیگیری و لازم به ذکر است که تمامی استعلامات مربوط به به این موضوع توسط شورای اسلامی شهر میمه اخذ و متأسفانه با نفوذ برخی از دولتمردان در هیئت دولت نام شهرستان میمه و وزوان مطرح که باعث تنش و اعتراض مردم شهر میمه در این خصوص شد.

همچنین احمد بی کی حسن، عضو سابق شورای شهر میمه نیز در این باره به خبرنگار مهر می‌گوید: خواسته مردم شهر میمه اجرای قانون در مورد نامگذاری بخش میمه به شهرستان است که طبق بند ۱۰ قانون دستورالعمل نامگذاری مجلس، مبنی بر تک سیلابی بودن نام شهرستان، با اضافه کردن نام وزوان به صورت غیرقانونی در کنار میمه باعث حق خواهی دیگر شهرستان‌ها مبنی بر نامگذاری دو اسمی خواهد شد.

اضافه کردن نام وزوان در کنار میمه غیرقانونی است

همچنین غلامحسین اسفندی فعال اجتماعی گفت: هم اکنون بخشداری بخش میمه با حضور بخشدار فعال و نام شهر وزوان به عنوان یکی از شهرها و روستاهای بخش میمه بسیار غیر منطقی و خلاف قانون کشور است و از بین ۳ شهر و ۹ روستای بخش میمه فقط شهر وزوان مخالف نامگذاری شهرستان میمه است که باعث پس رفت و عقب ماندگی و البته حق خواهی دیگر شهرها و روستاهای بخش میمه نیز خواهد شد.

هنوز مصوبه‌ای در خصوص ارتقای میمه به شهرستان به فرمانداری ابلاغ نشده است

همچنین سید محمد کاظمی طبا، فرماندار شاهین شهر و میمه نیز در این ارتباط به خبرنگار مهر می‌گوید: در این خصوص هنوز مصوبه‌ای به فرمانداری ابلاغ نشده ضمن اینکه اصل موضوع مهم‌تر است و ارتقای بخش به شهرستان مورد تاکید ما و مطالبه اصلی مردم است.

وی ادامه می‌دهد: نام شهرستان را هیئت وزیران مصوب می‌کند ضمن اینکه امکان تغییر نام نیز از مجرای قانونی که همان هیأت وزیران است وجود دارد.

فرماندار شاهین شهر و میمه با بیان اینکه سال‌ها نام میمه در کنار نام شاهین شهر و قبل از آن برخوار به عنوان به عنوان یک بخش بوده و مشکلی در این زمینه وجود نداشته است، ابراز می‌کند: یک اسمی و یا دو اسمی بودن در ماهیت کار تأثیری ندارد، اصل وقوع این اتفاق است تا بتوان به صورت مجزا برای شهرستان اعتبار گرفت و شهرستان را نسبت به وضعیت موجود ارتقا داد.

حاشیه‌های تغییر یک نام در میمه/ پرونده‌ای که ۲۰ سال روی زمین ماند

وی گفت: هرچند مدیریت شهرستان و استان دغدغه مردم متدین، انقلابی، سخت کوش و فرهنگی شهر میمه در این خصوص که در چند روز گذشته مطرح شده است را به مراجع تصمیم گیر انتقال داده است و در ادامه نیز پیگیری خواهد کرد.

چه اشکالی دارد که در این دوره نام شهرستان به میمه و وزوان تغییر کند؟

علی خاکسار، عضو شورای شهر وزوان نیز در این ارتباط به خبرنگار مهر می‌گوید: ارتقای وزوان به شهرستان از حدود ۱۵ سال گذشته تاکنون دنبال شده ضمن اینکه شهر وزوان به لحاظ جمعیتی و ساختار شهری شرایط بهتری نسبت به میمه دارد.

او با بیان اینکه وجود قنات ۲ هزار و ۵۰۰ ساله ثبت جهانی شده یکی از ویژگی‌های بارز شهر وزوان است، تصریح می‌کند: این در حالی است که ما حق لایروبی قنات را به دلیل مسدود شدن چاه‌ها توسط برخی از مسؤولان میمه نداریم.

عضو شورای شهر وزوان با بیان اینکه نام میمه در یک دوره در کنار برخوار و پس از آن در کنار شاهین شهر به عنوان شهرستان بوده است، ابراز می‌کند: چه اشکالی دارد که در این دوره نیز این نام به میمه و وزوان تغییر کند؟

او با بیان اینکه مردم ۲ شهر میمه و وزوان با یکدیگر مشکلی نداشته و نسبت فامیلی نیز با یکدیگر دارند، اظهار می‌کند: عده‌ای درصدد ایجاد تفرقه بین مردم هستند.

خاکسار به مکاتبات صورت گرفته با مسؤولان شهر میمه برای برگزاری جلسه در خصوص حل این مشکل اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: نه تنها به مکاتبات پاسخی داده نشد، بلکه مسؤولان میمه حاضر به برگزاری جلسه حضوری هم نشدند.

در این ارتباط خبرنگار مهر طی تماس‌های مکرر با حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس پاسخی را دریافت نکرد.

همچنین رئیس شورای اسلامی وزوان علی رغم تماس‌های مکرر خبرنگار مهر در این زمینه حاضر به پاسخگویی نشد.