تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3731257
شناسه : 3731257
تاریخ :
تحلیل رفتاری ۴ قدرت جهانی درتوسعه هوش مصنوعی اقتصاد ایران: بررسی های جهانی نشان می دهد ۴ کشور آمریکا، چین، ژاپن و آلمان ۴ قدرت جهانی در حوزه هوش مصنوعی هستند و تحلیل رفتار آنها در این حوزه نشان می دهد در کنار سرمایه گذاری در این حوزه، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی موتور حرکت و توسعه این کشورها هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

امیرعباس محمدی کوشکی، سرپرست تیم اختراعات ایران و عضو رسمی ویکی آمار سازمان ملل متحد  در خصوص گزارش ۲۰۲۴ سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) درباره وضعیت کشورها در توسعه هوش مصنوعی گفت: در گزارش WIPO 2024، اطلاعات مرتبط با هوش مصنوعی در کشورهای مختلف ارائه شده و تحلیل وضعیت هوش مصنوعی در چهار کشور برتر یعنی ایالات متحده، چین، ژاپن، و آلمان واقعیاتی را نمایان می کند از جمله اینکه ایالات متحده امریکا به عنوان پیشرو در حوزه هوش مصنوعی شناخته می‌شود. این کشور دارای بالاترین تعداد پتنت‌ها و انتشارات علمی مرتبط با هوش مصنوعی است به گونه ای که تعداد پتنت‌های این کشور بالغ بر ۱۵۷ هزار و ۴۴۶ اختراع و تعداد انتشارات علمی آن نیز ۱۰۱ هزار و ۷۸ سند علمی گزارش شد.

وی افزود: همچنین ایالات متحده امریکا با سرمایه‌گذاری‌های عظیم در زمینه تحقیق و توسعه، توانسته است جایگاه نخست را در نوآوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی به دست آورد و بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی و دانشگاه‌های معتبر این کشور در حال کار بر روی پروژه‌های پیشرفته هوش مصنوعی هستند.

کشور چین

محمدی، با بیان اینکه این گزارش نشان می دهد که کشور چین به سرعت در حال رشد و توسعه در زمینه هوش مصنوعی است، جایگاه این کشور در توسعه هوش مصنوعی را در رتبه دوم جهانی اعلام کرد و یادآور شد: تعداد پتنت‌های ثبت شده این کشور  ۱۴۹ هزار و ۶۳۲ اختراع و تعداد انتشارات علمی آن بالغ بر ۹۳ هزار و ۲۱۷ سند علمی است. 

این عضو رسمی ویکی آمار سازمان ملل متحد اظهار کرد: دولت چین با سیاست‌های حمایتی و سرمایه‌گذاری‌های کلان، توانسته است بخش‌های مختلف تحقیقاتی و صنعتی را به سوی توسعه هوش مصنوعی سوق دهد و در این میان دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی چین نیز نقش بسیار مهمی در افزایش تعداد انتشارات علمی مرتبط با هوش مصنوعی ایفا می‌کنند.

کشور ژاپن

عضو رسمی ویکی آمار سازمان ملل متحد، به وضعیت کشور ژاپن در توسعه فناوری های هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش وایپو، ژاپن یکی از کشورهای پیشرو در زمینه فناوری و نوآوری است و جایگاه سوم را در هوش مصنوعی دارد به گونه ای که این کشور توانست ۴۵ هزار و ۲۱۵ ثبت پتنت و ۲۷ هزار و ۹۰۶ مقاله علمی را به ثبت جهانی برساند.

وی تاکید کرد: ژاپن با تأکید بر تحقیق و توسعه و همچنین همکاری‌های بین‌المللی، توانسته است به یک بازیگر کلیدی در حوزه هوش مصنوعی تبدیل شود. صنایع روباتیک و الکترونیک ژاپن نیز به طور گسترده از فناوری‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

کشور آلمان

وی آلمان را به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه هوش مصنوعی معرفی کرد که در جایگاه چهارم جهانی قرار دارد و گفت: کسب این جایگاه توسط این کشور به دلیل ثبت ۳۲ هزار و ۶۴ پتنت‌ و انتشارات ۱۹ هزار و ۲۰۳ سند علمی است.

محمدی اضافه کرد: آلمان با داشتن اقتصاد قوی و سیستم تحقیقاتی پیشرفته، در زمینه هوش مصنوعی به دستاوردهای قابل توجهی رسیده است به گونه ای که بسیاری از شرکت‌های بزرگ صنعتی و خودروسازی آلمان از هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندهای تولید و توسعه محصولات جدید استفاده می‌کنند.

عضو رسمی ویکی آمار سازمان ملل متحد، در پایان خاطر نشان کرد: این گزارش نشان‌دهنده توانمندی‌ها و دستاوردهای کشورهای پیشرو در زمینه هوش مصنوعی است. ایالات متحده، چین، ژاپن، و آلمان با سرمایه‌گذاری‌های گسترده در تحقیق و توسعه، تعداد زیادی پتنت و انتشارات علمی را به خود اختصاص داده‌اند و نقش کلیدی در پیشبرد فناوری هوش مصنوعی ایفا می‌کنند. این کشورها با تمرکز بر نوآوری و توسعه فناوری، به دنبال حفظ و تقویت جایگاه خود در این زمینه هستند.