تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3731230
شناسه : 3731230
تاریخ :
«احیاگری»رویکرد سیزدهمی‌ها برای سمنان/ گردشگری بالاخره تکان خورد اقتصاد ایران: سمنان- نگاهی به کارنامه دولت سیزدهم در استان سمنان نشان می‌دهد که در بخش‌های صادرات، مسکن، احیای واحدهای تولیدی راکد، مشاغل خانگی، اشتغال و همچنین گردشگری اتفاقات خوبی رخ داده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: دولت چهاردهم همین روزها کار خود را رسماً آغاز می‌کند و این بهانه‌ای است که ببینیم دولت سیزدهم که به واسطه شهادت شهید رئیسی، تنها سه سال دوام داشت، چه کارنامه‌ای در استان سمنان از خود برجای گذاشته است.

کارنامه دولت سیزدهم را می‌توان به سه دسته عمده تقسیم کرد؛ اقداماتی که انجام شد و نتیجه خوبی نیز داشت مانند احیای واحدهای راکد صنعتی و کشاورزی و تولیدی، افزایش صادرات، اقداماتی که بخشی از آنها انجام ولی نیمه کاره ماند مانند نهضت ملی مسکن و همچنین کارهایی که متأسفانه دولت نتوانست آنها را به خوبی اجرا کند مانند به زنجیر درآوردن تورم و گرانی که به خصوص در محصولاتی مانند گوشت، خودرو و … تا چندین برابر شاهد افزایش قیمت بودیم.

فراز و فرودهای سیزدهمی‌ها

دولت سیزدهم هم مانند هر دولت دیگری فراز و فرودهایی داشت، شروع نسبتاً خوبی را در استان سمنان شاهد بودیم زیرا در همان ۴۰ روز اول دولت سیزدهم دو کارخانه راکد استان سمنان به تولید بازگشتند اما به مرور سرعت پیشرفت کارها قدری کاسته شد، از سوی دیگر دولت با چالش‌هایی مانند رشد نقدینگی هم روبرو شد هر چند باید اذعان کرد که یکی از دلایل دیگر ناکامی دولت سیزدهم در برخی بخش‌ها در استان این بود که بخش بزرگی از کارها در ادارات توسط همان‌هایی انجام می‌شد که از دولت قبل باقی مانده بودند.

به هر صورت دولت سیزدهم به کار خود خاتمه داد و علیرغم تمام فراز و نشیب‌ها توانست از نخبگان استان سمنان نمره قبولی بگیرد زیرا آمارها نشان می‌دهد که در بخش‌های مهمی مانند اشتغال زایی، کاهش بیکاری، مسکن دولتی و توسعه صادرات و … اقدامات خوبی صورت گرفت اما دست آخر بخشی از مردم نیز همچنان به گرانی‌هایی که از اواسط دهه ۸۰ اوج و هیچ دولتی از اصولگرا تا اصلاح طلب نتوانست سرعت آن را بکاهد، نقدهایی دارند.

شهید رئیسی فروردین امسال مهمان مردم استان سمنان بود تا در یکی از آخرین دیدارهای مردمی خود در شاهرود، دامغان و سمنان سخنرانی کند و هیچکدام از مردم این استان تصورش را هم نمی‌کردند که این آخرین دیدارشان با شهید جمهور است.

«احیاگری»رویکرد سیزدهمی‌ها برای سمنان/ گردشگری بالاخره تکان خورد

رونق تولید

استاندار سمنان در گفت وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه فروردین ماه امسال جشن احیای ۲۰۱ واحد راکد تولیدی و صنعتی در استان با حضور شهید رئیسی برگزار شد، گفت: احیای واحدهایی که ۱۰۰ درصد راکد بودند یکی از اقدامات ماندگار و مهم دولت سیزدهم در استان است.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه جشن احیای تولید با حضور شهید جمهور دقیقاً در کارخانه‌ای انجام شد که سال‌های سال تعطیل مانده بود و به همت دولت سیزدهم راه اندازی شد، تاکید کرد: با احیای این تعداد واحد راکد چهار هزار و ۵۰۰ شغل در استان تثبیت شد که اقدام مهمی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه البته روند احیای تولید بعد از این سفر نیز ادامه داشت، افزود: برای این ۲۰۱ واحد ۱۰۰ درصد راکد در بخش صنعتی، صنایع تبدیلی، غذایی، کشاورزی بودند، اعتباری بالغ بر ۱۰۱ هزار میلیارد ریال تا فرودین ماه امسال هزینه شده بود که تحول بزرگی را نیز در استان سمنان رقم زد.

ایجاد اشتغال

استاندار سمنان از کاهش بیکاری در استان به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم یاد کرد و بیان داشت: استان سمنان به لحاظ کاهش نرخ بیکاری در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ رتبه دوم کشور را به خودش اختصاص داده که از افتخارات دولت شهید رئیسی در این استان است.

هاشمی با بیان اینکه در سه ماهه اول سال جاری بر طبق آمارهایی که از مرکز آمار ایران دریافت شده در حوزه فارغ‌التحصیلان ما در زمره استان‌های اول کشور هستیم، تاکید کرد: این استان رتبه برتر در بین تمام استان‌های کشور را در شاخص ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار، به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه درصد ایجاد اشتغال کل در استان سمنان ۳۹.۹ درصد اعلام شده است، افزود: نرخ بیکاری نقطه به نقطه استان در بهار ۱۴۰۳ نیز ۵.۶ درصد اعلام شده است همچنین درصد ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان در استان ۵۶.۲۸ درصد بوده که رتبه اول کشور را با اختلاف بسیار نسبت به استان دوم، کسب کرده‌ایم.

«احیاگری»رویکرد سیزدهمی‌ها برای سمنان/ گردشگری بالاخره تکان خورد

توسعه صادرات

مدیرکل گمرک استان سمنان نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر، از رشد صادرات استان خبر داد و گفت: از نظر وزنی صادرات استان در بهار سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد رشد ۶۰ درصدی بوده است همچنین ۳۱ کشور دنیا میزبان کالاهای تولیدی این استان بودند.

مرتضی حاجیان نژاد با اشاره به اینکه طی سه ماه نخست سال جاری ۹۹ هزار تن کالا از مبادی رسمی و گمرکی استان سمنان صادر شده است، تاکید کرد: آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، ترکیه، افغانستان و … در زمره کشورهایی هستند که میزبان کالاهای تولیدی استان در سه ماه اول امسال بوده‌اند.

وی با بیان اینکه ارزش کالاهای صادراتی استان سمنان طی بهار سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۴۳ میلیون دلار برآورد شده است، افزود: به لحاظ ارزش دلاری شاهد رشد ۶۲ درصدی ارزش کالاهای صادراتی استان در بهار امسال در قیاس با مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم، همچنین ظروف پلاستیکی، سیم و کابل، پودر ماشین لباسشویی، کربنات سدیم و … در زمره صادرات استان بوده است.

۲ پایتخت در یک استان!

یکی دیگر از اقدامات مهم و سرنوشت ساز صورت گرفته در استان سمنان طی دولت سیزدهم ثبت شش کاروانسرای این استان در فهرست میراث جهانی بود این اقدام باعث شد که کاروانسراهای استان بر سر زبان‌ها افتاده و در همین سه سال اخیر میزبان خیل گردشگران خارجی و داخلی باشد که حضور دو گروه گردشگر خارجی از چین و اندونزی در زمره این گردشگران محسوب می‌شود.

دومین موضوع مهم رخ داده در دولت سیزدهم برای سمنان، انتخاب مرکز استان به عنوان پایتخت کتاب ایران و همچنین نماینده ایران در کنسرسیوم بین‌المللی جاده ابریشم با حضور ۲۰ کشور منطقه شامل چین، قزاقستان و … است که این دو نیز سبب شد تا سمنان بیش از هر زمان دیگری در سال ۱۴۰۲ در صدر اخبار حوزه گردشگری و فرهنگی و مقوله کتاب قرار گیرد. حتی در مراسمی، رسماً عنوان پایتخت کتاب ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سمنان اعطا شد.

مدیرکل ارشاد اسلامی استان سمنان درباره اخذ عنوان پایتخت کتاب ایران در سمنان به خبرنگار مهر، گفت: اقدامات بسیار خوبی در استان از سال‌های قبل صورت گرفته بود و در سال ۱۴۰۱ نیز سمنان تا یک قدمی این عنوان پیش رفت اما در نهایت سال ۱۴۰۲ توانست این عنوان را کسب کند.

«احیاگری»رویکرد سیزدهمی‌ها برای سمنان/ گردشگری بالاخره تکان خورد

نهضت ملی مسکن مهر

ساخت ۶۰ هزار مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان سمنان مصوب شد این یکی از اقدامات مؤثر و مهم دولت در این استان بود و از همان ابتدا نیز مورد توجه مسئولان ارشد استانی قرار گرفت، قرار بود در چهار سال در ایوانکی که شهر جدید و میزبان سرریز جمعیتی تهران محسوب می‌شود ۳۰ هزار و در دیگر نقاط استان نیز ۳۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی ساخته شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان به خبرنگار مهر گفت: در سراسر استان شامل مناطق تحت پوشش اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان، اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان (شاهرود و میامی) و همچنین شهر جدید ایوانکی مجموعاً ۲۱ هزار واحد مسکونی در دست ساخت قرار دارد.

سید محمد حسینی طباطبایی با بیان اینکه این خانه‌ها در ۱۶ سایت نهضت ملی مسکن در سراسر استان سمنان تعریف شده که توسط شهرداری‌ها در دست آماده سازی است، تاکید کرد: ساخت مسجد، مدرسه و واحدهای تجاری نیز در این مناطق و سایت‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه به تازگی سهم یک‌سوم وزارت راه و شهرسازی به اداره کل راه و شهرسازی استان جهت تأمین خدمات زیربنایی پرداخت شده است، تاکید کرد: امیدواریم با همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان (آب و فاضلاب، شرکت توزیع برق و برق منطقه‌ای) خدمت‌رسانی مناسبی در موضوع خدمات زیربنایی به متقاضیان نهضت ملی مسکن استان در سایت‌ها داشته باشیم.