تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3731145
شناسه : 3731145
تاریخ :
ماندگاری هوای گرم در اصفهان تا ۲۰ مرداد

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دمای ماکسیمم بالاتر از ۴۰ درجه طی روز جاری در ۲۱ شهرستان استان اصفهان ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه با تقویت توده هوای حاره ای افزایش ۲ تا ۵ درجه‌ای دمای هوا در استان اصفهان را شاهد هستیم، افزود: امروز در خوروبیابانک و چوپانان دمای ۴۷ درجه، زواره، بادرود و مهاباد دمای ۴۵ درجه، کاشان و آران و بیدگل دمای ۴۴ درجه و اصفهان و ورزنه دمای ۴۳ درجه سانتیگراد ثبت شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه کمینه دما در خور و بیابانک با مینیم دمای ۳۳ درجه، اردستان ۳۰ درجه، اصفهان ۲۸ درجه، مهاباد ۳. درجه انارک ۳۲ درجه، چوپانان و زواره ۳۱ درجه و بادرود ۲۹ درجه ثبت شده است، اضافه کرد: پیش بینی شده روز یکشنبه هم همین شرایط جوی و الگوی گرم تابستانی در استان تداوم داشته باشد و به تدریج از روز دوشنبه شاهد کاهش ۱ تا ۲ درجه دما در سطح استان خواهیم بود.

وی ادامه داد: تشدید سرعت باد از روز دوشنبه در مناطق شمالی و شرق استان موجب خیزش کانون‌های گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش میدان دید و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و قرار گرفتن شاخص آلاینده‌ها در وضعیت ناسالم برای عموم طی روز سه شنبه خواهد شد که متناسب با این شرایط هشدار لازم به دستگاه‌های اجرایی ادارات محیط زیست، مرکز بهداشت، اداره کل صمت و شهرداری‌ها برای اجرای وظایف مندرج در شیوه نامه مدیریت شرایط اضطرار گرد و خاک ابلاغ شده است.

شیشه فروش با اشاره به تداوم الگوی گرم تابستانی تا ۲۰ مرداد در استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به کاهش ساعات اداری طی روز جاری و تعطیلی ادارات در پنج شنبه هفته گذشته حدود ۱۰۰ مگاوات صرفه جویی در مصارف برق در بخش اداری گزارش شد.

وی ضمن قدردانی از مشترکان برق خانگی و ساکنان مناطق شهری و روستایی در رعایت الگوی مصارف برق و آب ابراز کرد: از تمامی مشترکان برق تجاری و عمومی فروشگاه‌های زنجیره‌ای پاساژها، مجتمع‌های تجاری درخواست می‌شود نسبت به رعایت کامل اصول صرفه جویی در مصارف برق با خاموش کردن سیستم‌های روشنایی، تابلوهای تبلیغاتی در روز و در پیک مصرف و تنظیم دمای سامانه‌های سرمایشی بین ۲۴ تا ۲۶ درجه اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه همچنین با توجه به اطلاعیه کشوری در پی استقرار توده هوای گرم و اعلام تعطیلی مراکز و ادارات دولتی و بانک‌ها در سراسر کشور طی روز یکشنبه
مراکز خدمات امدادی، فوریتی و اورژانسی سطح استان در قالب ۳۲۰ تیم آماده ارائه خدمات درمانی و فوریتی مورد نیاز هستند، ادامه داد: برای حفظ سلامت عموم دستورالعمل‌های خود مراقبتی و بهداشتی در برابر گرما زدگی ابلاغ شد از جمله عدم انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی در فصای باز و در معرض هوای گرم و آفتابی،
انجام امور در ساعات اولیه صبح و کاهش سفرهای غیر ضرور در ساعات پیک گرما و استفاده از لوازم حفاظت فردی در برابر تابش آفتاب و اشعه فرابنفش توصیه شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین زمان تابش اشعه فرابنفش ساعت ۹ صبح تا ۱۶ بعدازظهر است، اضافه کرد: تابش اشعه فرابنفش طول موج خاصی از طیف الکترو مغناطیس است که از خورشید به سمت زمین می‌رسد که در مواقعی که غلظت ازن لایه استراتوسفر کاهش می‌یابد موجب آفتاب سوختگی افرادی که در معرض تابش هستند، می‌شود و در مناطق مرتفع بیشتر است

شیشه فروش گفت: تاکید مجدد مدیریت بحران بر رعایت الزامات مرتبط با صرفه جویی در مصارف برق و آب و کمک به تأمین پایدار آب و برق توسط تمامی مشترکان اعم از خانگی تجاری صنعتی اداری و …است

وی ادامه داد: تاکید بر پیشگیری از آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع و ضایعات گیاهی فضای سبز و جلوگیری از هرگونه اقدامی که منجر به ایجاد گرد و خاک و آلودگی هوا شود، رعایت اصول ایمنی در تردد با خودروها با رفع نقص از خودروها در برابر گرما، جوش آوردن خودرو, ترکیدگی لاستیک، حریق در خودرو به دلیل قرار دادن اقلام آتش زا مثل اسپری و …ضروری است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اصول ایمنی تردد در جاده‌ها به علت کاهش میدان دید و گرمازدگی باید رعایت شود، افزود: طی ۳ روز گذشته به علت شدت موج گرما به ۲۳۰ خودرو امداد رسانی شده است.