تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3731121
شناسه : 3731121
تاریخ :
رفع موانع مبادلات تجاری در برنامه هفتم توسعه مورد توجه ویژه باشد اقتصاد ایران: اراک- نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت:رفع موانع مبادلات تجاری در برنامه هفتم توسعه مورد توجه ویژه باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، نادرقلی ابراهیمی، شامگاه شنبه در آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی اظهار کرد: ۲۴ صادرکننده برتر بخش خصوصی، افتخار این استان هستند و تعدادی از این واحدهای تولیدی در سطح کشور مدال آور هستند.

وی افزود: سال‌های گذشته مرکزی ۴۰ شرکت تجاری بزرگ صادرکننده در حوزه فرش فعال بودند که به دورترین نقاط کشور صادرات صورت گرفته و بیشترین ارز کشور از محل فرش حاصل شده است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: تحقق شعار سال از سوی مقام معظم رهبری نیازمند تعامل و هم افزایی مسئولان اجرایی و مردم است.

ابراهیمی گفت: اکنون در ابتدای برنامه هفتم هستیم و در برنامه سنواتی و ضوابط اجرایی بودجه باید راهکارهایی ارائه شود تا رفع موانع ارزی، صادرات و واردات متوازن و پیدا کردن کشورهای هدف را به همراه داشته باشد.

وی افزود: سفارتخانه‌ها باید قطب و سنگر صادرات ما باشند اما سفارتحانه‌ها و رایزن‌های اقتصادی در این راستا عملکرد رضایت‌بخشی ندارند.

ابراهیمی با اشاره به میزان صادرات ۴۷ میلیارد دلاری کشور، گفت: از این میزان، ۱۲۰۰ میلیون دلار صادرات از استان مرکزی بوده است که رقم مناسبی است اما کفایت نمی‌کند و در این راستا باید زنجیره ارزش را در مباحث و خوشه‌های مختلف تعریف کنیم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شماری از این ۲۴ شرکت صادرکننده برتر استان از ظرفیت فرصت‌های یارانه‌ای به خوبی بهره گیری کردند که می‌توان گفت استفاده ارز ترجیحی و نیمایی برای برخی واحدهای تولیدی می‌تواند اثربخش باشد.

ابراهیمی با تاکید بر اقتصاد دیجیتال و بازاریابی مدرن تصریح کرد: شدت تحریم‌ها به گونه‌ای است که با روش‌های عادی نمی‌توان از سد تحریم‌ها گذشت از این رو باید تدابیری اندیشید تا بازار صادراتی مطمئن، پایدار و با ارز آوری مناسب فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: با مشارکت تولید کننده، صادر کننده و تعیین دقیق زنجیره ارزش می‌توانیم بازارهای هدف پایداری مشخص کنیم و ارز حاصل از صادرات را وارد کشور کنیم و راهکارهای برون رفت از این مشکلات را باید به نتیجه برسانیم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در انجام مبادلات تجاری باید با اخذ مجوزهای لازم بتوان سرمایه گذار جذب کنیم و برای استان مرکزی مشوق‌ها و مزایای صادرات در حوزه گمرکی مورد توجه ویژه باشد.

ابراهیمی گفت: اکنون نرخ بیکاری استان مرکزی به ۴.۷ درصد رسیده است که آمار مناسبی است اما مطلوب نیست همچنین در بعضی شهرستان‌های استان نیز نرخ بیکاری، منفی شده است‌.

وی تاکید کرد: انتظار است شرکت حمل و نقل هوایی در استان ایجاد کنیم و زیرساخت‌های ایجاد این شرکت نیز فراهم است تا بتوان شرایط مطلوب صادرات را در این استان فراهم کنیم.

هدفگذاری ۱۴۰۰ میلیون دلاری صادرات

مدیرکل صمت استان مرکزی نیز، ضمن گرامیداشت یاد شهدای صنایع استان مرکزی در پنجم مرداد سال ۶۵ اظهار کرد: امروز تولید، جهاد است و هرکس در حوزه تولید فعالیت کند، جهادگر است.

علی جودکی افزود: امروز واحدهای تولیدی استان با وجود همه مسائل و مشکلات، فعال هستند و با این وضعیت تحریم، صادرات نیز انجام می‌دهند.

جودکی با بیان اینکه استان مرکزی یکی از قطب‌های صنعت و تجارت است گفت: چنانچه آمار گمرکات بر پایه منشأ تولید بررسی شود، استان مرکزی با ارزش صادراتی حدود ۱۲۰۰ میلیون دلار، رتبه پنجم صادرات را در کشور دارد.

مدیرکل صمت استان مرکزی با اشاره به اینکه صادرات ۱۴۰۰ میلیون دلاری برای امسال استان مرکزی هدف گذاری شده که انتظار است نمایندگان مجلس تدابیر ویژه ای در راستای رفع تعهدات ارزی بیندیشند تا میزان صادرات فعالان اقتصادی افزایش یابد.