تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3730975
شناسه : 3730975
تاریخ :
S5 جدید؛ سدان چابک ژرمن‌ها معرفی شد اقتصاد ایران: کمپانی آئودی قرار است نسل جدید S5 را در نوامبر سال جاری به‌بازار اروپا عرضه کند و پس از آن این خودرو به‌بازارهای دیگر مانند ایالات‌متحده خواهد رفت. قیمت پایه این خودرو برای نسخه A5 در زادگاهش یعنی آلمان 45 هزار و 200 یورو اعلام شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

آئودی در دنیای پر هیجان خودروهای اسپرت از جایگاه خاصی برخوردار است. این کمپانی صاحب‌نام آلمانی که به ارباب حلقه‌ها نیز معروف است، به‌دلیل طراحی و تولید خودروهای خاص پرفورمنسی در میان اسپرت‌دوستان و عاشقان سرعت، بسیار محبوب است. RS و S محصولات پرفورمنسی آئودی هستند که در دنیای خودروهای اسپرت، شما را به‌اوج هیجان می‌رسانند. چندی پیش بود که کمپانی آئودی به‌صورت رسمی نسل سوم خانواده A5 و نسخه‌های پرفورمنسی آن (یعنی S5) را در دو کلاس سدان لیفت‌بک و استیشن‌واگن به‌جهان معرفی کرد.

طراحی اسپرت و دینامیک آئودی

با وجود این‌که اخیرا از نسل جدید خانواده A5 رونمایی شده است، اما ما در این مطلب قصد داریم نسخه پرفورمنسی آن یعنی S5 را مورد بررسی قرار دهیم. آئودی برای تصاحب سهم بیشتر از بازار سدان‌ها و استیشن‌ها، به‌صورت جدی با دو رقیب سرسخت هموطن خود یعنی ب‌ام‌و و مرسدس‌بنز همواره در رقابت است. این کمپانی صاحب‌نام، نسل جدید محبوب‌ترین سدان و استیشن خود را به‌جهان معرفی کرده است.

نکته بسیار مهمی که در طراحی و ساخت خانواده A5 و نسخه پرفورمنسی آن یعنی S5 وجود دارد، استفاده و بهره‌گیری از پلت‌فرم نسل جدید آئودی موسوم به پریمیوم پلت‌فرم کامبسیشن (Premium Platfrom Combustion) است. درحقیقت آئودی با به‌کارگیری چنین پلت‌فرمی سعی دارد به‌مشتریان خود این نوید را بدهد که همچنان از پیشرانه‌های پرتوان بنزینی می‌توانند استفاده کنند. اما نکته دیگر در طراحی استایل بدنه آئودی A5 جدید، استفاده از اِلِمان‌های زبان جدید طراحی آئودی است.

S5 جدید؛ سدان چابک ژرمن‌ها معرفی شد

این خودرو با رشد ابعادی مواجه شده و از نظر فاصله محوری، طول و عرض نسبت به‌نسل دوم تغییرات چشمگیری داشته است. فاصله محوری A5 (نسخه‌های پرفورمنسی این خودرو یعنی S5 از نظر ابعادی هیچ تفاوتی با این خودرو نداشته و تنها تغییرات آن به جزئیاتی در بدنه مربوط می‌شود) 2900 میلی‌متر، طول آن 4830 میلی‌متر و عرض این خودرو 1860 میلی‌متر است. این تغییر در ابعاد بدنه سبب شده است فضای راحت‌تری برای سرنشینان این خودرو ایجاد شود.

با نگاهی به‌پروفیل S5 شاهد طراحی جذاب و آشنای آئودی هستیم. استفاده از خطوط تیز افقی برای کاراکتر لاین (خط شخصیتی) و استفاده از مجموعه‌ای از سطوح تخت و رینگ‌های 18، 19 و 20 اینچی، تناسبات عالی برای بدنه ایجاد کرده است. این ویژگی‌ها جذابیت این سدان کوپه را دوچندان می‌کنند.

پوزه کشیده، پشت کوتاه، سقف خمیده با ستون D کشیده (که لچکی تیزتری برای آن طراحی شده و این طراحی جزئی از DNA آئودی است)، خطوط منقطع افقی تیز با سطوح تخت و سایز رینگ‌های 18، 19 و 20 اینچی همگی سبب می‌شوند حس اسپرت و هیجان بیشتری در این خودرو ایجاد شود.

چهره آئودی S5 بسیار اسپرت و هیجان‌انگیز است. خبر خوش این‌جاست که طراحان کمپانی آئودی هرگز به‌استفاده از چراغ‌های دوبل روی نیاورده‌اند. بر این اساس چراغ‌های زاویه‌دار نسبتا کشیده با گرافیک OLED به‌سبک آئودی در این خودرو مشاهده می‌شوند.

S5 جدید؛ سدان چابک ژرمن‌ها معرفی شد

LED های درون چراغ جلو به‌بهترین شکل ممکن طراحی شده که با جلوپنجره ماتریسی 6 ضلعی سه‌بعدی حجیم آئودی و طراحی دو دریچه عمودی هوا درون سپر، چهره کاملا جسورانه‌ و خشنی به‌این سدان لیفت‌بک می‌بخشد.

در نمای عقب طراحی چراغ‌های کشیده و حالت پیوسته‌ای که ایجاد شده و همچنین گرافیک OLED های درون چراغ و حجم‌پردازی خاص و ویژه روی درِ صندوق‌عقب، زیبایی در این خودرو را به‌اوج می‌رساند.

S5 جدید؛ سدان چابک ژرمن‌ها معرفی شد

اضافه شدن دیفیوزر بزرگ و اگزوزهای کروی‌شکل چهارتایی دوبل در طرفین سپر نیز حس هیجان بیشتری به‌این سدان لیفت‌بک تزریق می‌کنند. در نظر داشته باشید که خانواده A5 به‌صورت استاندارد طراحی شده و نسخه S5 دارای قطعات الحاقی مانند لیپ سپر جلو، جلوپنجره مشکی پیانویی، ورودی هوا عمودی درون سپر در دو طرف به‌رنگ مشکی پیانویی، قاب آینه‌های مشکی پیانویی، رکاب اسپرت S، اسپویلر کوچک فیبرکربنی روی درِ صندوق‌عقب، نشان S آئودی، اگزوزهای چهارتایی دوبل در طرفین سپر به‌همراه دیفیوزر است.

نکته‌ دیگری که باید در نظر داشت این است که طراحان کمپانی آئودی به‌طراحی آینه روی درهای خودرو و جلوپنجره 6 ضلعی وفادار مانده‌اند تا حس هیجان آشنای آئودی را به‌بهترین شکل ممکن حفظ کنند.

کابین مدرن و هیجان‌انگیز

پس از باز کردن درِ سمت راننده و قرارگیری در پشت فرمان آئودی S5 با یک فضای کاملا مدرن و هوشمندانه مواجه می‌شویم. یک صفحه‌نمایش خمیده بزرگ در کابین مشاهده می‌شود که شامل یک صفحه‌نمایش 11.9 اینچی مقابل راننده برای کلاستر و یک نمایشگر 14.5 اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی است.

همچنین علاوه‌بر این دو نمایشگر یک صفحه‌نمایش 10.9 اینچی برای سرنشین جلو نیز تعبیه شده تا بتواند به‌وسیله آن، به‌تمام امکانات رفاهی خودرو دسترسی داشته باشد.

چنین طراحی حس مدرن بودن را در فضای کابین S5 و A5 دوچندان می‌کند. نکته بسیار مهم دیگر در طراحی دریچه‌های سیستم تهویه‌مطبوع این خودرو است که به‌صورت کاملا هوشمندانه طراحی شده‌اند و با کلیت داشبورد ساده و مینیمال، هارمونی بسیار خوبی پیدا کرده‌اند.

S5 جدید؛ سدان چابک ژرمن‌ها معرفی شد

طراحی نورپردازی LED نواری روی داشبورد و رودری‌ها سبب شده است فضای داخلی بسیار جذاب جلوه داده شود. درعین حال کنسول میانی آئودی S5 و A5 به‌صورت شناور است. خبر نه‌چندان خوب برای طرفداران پروپاقرص آئودی این است که دیگر خبری از دسته‌دنده جذاب کوچک اسپرت آئودی نیست. در این خودرو از دسته‌دنده‌ای کوچک (مانند پورشه 911 ) استفاده شده است.

این دسته‌دنده در کنار نسل جدید غربیلک‌فرمان دی-کات به‌سبک آئودی، پدال‌های شیفتر منیزیومی و صندلی‌های اسپرت جلو، نهایت حس اسپرت و هیجان را به‌راننده و سرنشینان القا می‌کنند.

از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی آئودی S5 می‌توان به: سیستم پیشگیری از برخورد هوشمند خودرو با خودرو، سیستم ارتباط خودرو با خودرو Car-to-X، سیستم کمکی رانندگی پیشرفته خودران سطح 2.5 مبتنی بر ترمز اضطراری خودکار، کروزکنترل هوشمند، دوربین 360 درجه، دوربین دید عقب، سیستم تعلیق تطبیقی، فرمان مکاترونیکی، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم حرکت بین خطوط، سیستم پایش هوشمند نقاط کور به‌همراه شناسایی دقیق عابرپیاده و دوچرخه‌سوار، سیستم هشدار خواب‌آلودگی، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه هوشمند با مکانیزم الکترونیکی تنظیم پرتاب باد و مجزا برای سرنشینان عقب، 10 ایربگ، سیستم ورود بدون کلید و استارت روی گوشی، استارت دکمه‌ای، صندلی‌ راننده برقی در 8 جهت و سرنشین جلو برقی در 6 جهت، کول‌باکس (یخچال جمع‌وجور)، ورودی AUX، برق 12 ولت و سیستم ارتباط کاربری نسل جدید آئودی موسوم به MMI و... اشاره کرد.

S5 جدید؛ سدان چابک ژرمن‌ها معرفی شد

S5 جدید؛ سدان چابک ژرمن‌ها معرفی شد

غرشی که از یک پیشرانه 6 سیلندر بر می‌خیزد!

خبر خوش دیگر برای اسپرت‌دوستان و دوست‌داران خودروهای بنزینی این است که آئودی برای نسخه S5 دو مدل 4 سیلندر 2 لیتری مزین به‌فناوری توربوشارژ با پاشش سوخت مستقیم TFSI و یک موتور 6 سیلندر وی‌شکل 3 لیتری مزین به تکنولوژی توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم با ساختار هیبرید را در نظر گرفته است.

اما سیستم هیبرید آئودی متفاوت بوده و براساس ساختار هیبرید متوسط MHEV 48 ولتی است. بر این اساس موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژ با پاشش سوخت مستقیم می‌تواند 204 اسب‌بخار قدرت و 358 نیوتون‌متر گشتاور فراهم آورد.

با هماهنگی نسل جدید موتور الکتریکی سنکرون مغناطیس دائم، این قدرت به 275 اسب‌بخار و گشتاور تولیدی به 500 نیوتون‌متر می‌رسد. از سوی دیگر قوی‌ترین نسخه A5 (که با پسوند S5 معرفی می‌شود) زیر کاپوت خود یک موتور 6 سیلندر 3 لیتری با آرایش وی‌شکل را جا داده است.

S5 جدید؛ سدان چابک ژرمن‌ها معرفی شد

این پیشرانه به‌لطف سیستم توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم می‌تواند حداکثر 367 اسب‌بخار توان و 600 نیوتون‌متر گشتاور را فراهم آورد. این پیشرانه قدرتمند نیز به‌لطف هماهنگی با موتور الکتریکی نسل جدید سنکرون مغناطیس دائم می‌تواند تا 500 اسب‌بخار قدرت و حداکثر تا 700 نیوتون‌متر گشتاور را در اختیار راننده قرار دهد.

البته ناگفته نماند که در ساختار پیشرانه احتراق‌داخلی یعنی سیستم پرخوران توربوشارژ، تغییراتی اعمال شده که این تغییرات به‌نصب توربوشارژ با هندسه متغیر VGT محدود می‌شود.

این نوع سیستم پرخوران توربوشارژ به‌افزایش راندمان کمک بسزایی کرده و از لگ بسیار کمتری برخوردار است. درحقیقت توربوشارژ VGT نسخه بهینه‌سازی‌شده توربوشارژهای معمولی هستند. بر این اساس و به‌لطف نصب توربوشارژ VGT و سیستم هیبرید متوسط MHEV بالاترین راندمان برای این خودرو در دسترس است.

ناگفته نماند که مهندسان کمپانی آئودی گیربکس 7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک تیپ‌ترونیک برای این خودرو را در نظر گرفته‌اند تا انتقال قدرت به‌تمام چرخ‌ها انجام شود. از سوی دیگر نصب گیربکس 7 سرعته دوکلاچه اس-ترونیک آئودی سبب تسریع شتاب این خودرو شده است.

S5 جدید؛ سدان چابک ژرمن‌ها معرفی شد

ویژگی‌های منحصربه‌فرد

نسل جدید آئودی S5 از سیستم بازیابی انرژی بهره می‌گیرد که براساس آن، انرژی لازم برای موتور الکتریکی ذخیره‌سازی می‌شود. درحقیقت S5 جدید در زمان شتاب‌گیری و شرایطی که نیاز به‌گشتاور و توان بالاتری وجود داشته باشد، به‌خوبی با استفاده از نیروی الکتریکی، عملکرد خود را بهبود می‌دهد. بر این اساس ساختار MHEV به‌بهبود پرفورمنس و تسریع در شتاب این خودرو و نسخه استیشن‌واگن آن کمک بسزایی کرده است.