تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3730925
شناسه : 3730925
تاریخ :
بررسی روند نوسان بهای مدل‌های وارداتی در بازار اقتصاد ایران: منحنی قیمت در بازار خودروهای خارجی نو طی دوران سپری‌شده از آغاز واردات، افت‌وخیز زیادی داشته؛ اما نکته طلایی این‌جاست که درحال‌ حاضر قیمت تمام مدل‌های واردشده به‌کشور نسبت به ابتدای ورود آن‌ها به بازار، افت قابل‌ توجهی داشته است. 

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

نگاهی به‌روند قیمتی خودروهای وارداتی جدید به‌کشور نشان می‌دهد افت بهای تا بیش از ۴۰ درصد نیز در این بازار رخ داده است. با توجه به‌این‌که ورود خودروها به‌کشور در بازه‌های زمانی مختلف رخ داده و همچنین به‌نوعی هر یک از آن‌ها مبدا زمانی خاصی را به‌عنوان زمان عرضه به‌بازار (عرضه قیمت پیشنهادی به بازار آزاد) ثبت کرده‌اند، نمی‌توان یک بازه زمانی کلی را به‌عنوان مبدا قیمت در نظر گرفت و میانگین کلی از میزان افت ارائه کرد. بااین ‌حال بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت خودروهای خارجی جدید بین ۲۰ تا ۴۴ درصد افت کرده است.

در این بین، بیشترین افت بها نصیب مدل‌های هیبرید و سپس چینی‌ها شده است؛ موضوعی که با ضعف تقاضا برای این محصولات ارتباط مستقیم دارد. در بین ۱۰ مدل خودرو، بیشترین افت بها نصیب دانگ‌فنگ شاین مکس با ۴۴ درصد نزول شده است.

همچنین کمترین افت قیمت در بین ۱۰ خودرو منتخب به‌هونگچی چینی رسیده است.

از آغاز واردات خودرو به‌کشور (پس از لغو ممنوعیت مربوطه در اردیبهشت ۱۴۰۱) بیش از یک سال و نیم می‌گذرد و طبق آخرین آمار رسمی، تعداد کل خودروهای ترخیص قطعی به ۲۵ هزار دستگاه نیز نمی‌رسد.

با توجه به‌ممنوعیت پنج‌ساله ورود خارجی‌ها، مدل‌های واردشده در ابتدای عرضه به‌بازار با قیمت‌های بسیار بالایی نسبت به‌قیمت نمایندگی عرضه می‌شدند. هرچند هنوز هم اختلاف سنگینی بین قیمت نمایندگی و بازار خودروهای خارجی کشور وجود دارد، با ‌این ‌حال این شکاف نسبت به‌ابتدای واردات کمتر شده است.

خودروهای خارجی جدید در ابتدای واردات نرخ‌های پیشنهادی (منظور ارائه نخستین پیشنهاد قیمتی در بازار آزاد است) بالایی داشتند که بیشتر ناشی از عطش فراوان بازار به‌دلیل ممنوعیت پنج‌ساله واردات بود.

این عطش به‌حدی بود که حتی خودروهای چینی وارداتی نیز در ابتدا با استقبال مشتریان روبه‌رو شدند، اما رفته‌رفته با ورود خودروهای اروپایی و ژاپنی و افزایش تنوع، از عطش بازار کاسته شد.

این البته بدان معنا نیست که درحال حاضر بازار خودرو خارجی کشور تعادل پیدا کرده و قیمت‌ها به‌کف حقیقی خود رسیده‌اند (زیرا واردات هنوز قطره‌چکانی و کند پیش می‌رود)، بلکه منظور این است که هیجان قیمتی ابتدایی بازار خودروهای خارجی جدیدالورود تا حدی تخلیه شده است.

به‌نظر می‌رسد در صورت ادامه ثبات نسبی انتظارات تورمی و قیمت ارز و البته رخ دادن اتفاقاتی مانند تسریع واردات خودروهای نو و اجرایی شدن قانون واردات دست‌دوم‌ها، تخلیه حباب در بازار وارداتی‌ها سرعت بگیرد.

درحالت کلی عواملی مانند کاهش انتظارات تورمی، افت قیمت ارز، بهبود هرچند اندک روند واردات و البته ضعف تقاضا (بیشتر در مورد خودروهای با شناسنامه چینی) بیشترین تاثیر را در نزولی شدن نرخ و کاهش حباب قیمت داشته‌اند. البته شاید مسائلی مانند قیمت تمام‌شده بالای خودروهای وارداتی و ضعف قدرت خرید شهروندان و همچنین انتظار برای ورود مدل‌های دیگر (به‌عنوان عوامل موثر بر کاهش تقاضا) نیز در نزولی شدن قیمت این خودروها اثرگذار بوده‌اند.

در بین عوامل مطرح‌شده، کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز، عوامل اثرگذار بر کل بازار خودرو کشور بوده‌اند نه فقط وارداتی‌ها. درواقع افت‌وخیز این عوامل نقش مهمی در کاهش و افزایش قیمت تمام خودروهای بازار ایران از جمله وارداتی‌ها داشته است.

از طرفی طی همین چند روزی که از اعلام رسمی ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده می‌گذرد، قیمت خودروهای وارداتی جدید افت کرده است. به‌اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار، اگر واردات خودروهای کارکرده درسطح گسترده اجرایی شود، افت قیمت بزرگی در بازار رخ خواهد داد، نه فقط در بخش مدل‌های صفرکیلومتر جدید، بلکه در بازار مونتاژی‌ها و داخلی‌ها نیز شاهد افت قیمت خواهیم بود.

رشد بهای برخی خودروهای داخلی و چینی در آخرین روز هفته گذشته

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته رشد بهای ۲ تا ۳۱ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۳۱ میلیون‌تومان افزایش ۹۷۱ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۲۱ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۳ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۸۹۴ میلیون‌تومان، دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۳) با ۱۸ میلیون‌تومان افزایش ۷۸۳ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۱۶ میلیون‌تومان افزایش ۷۵۶ میلیون‌تومان و پارس سال (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۱۴ میلیون‌تومان افزایش ۶۶۲ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد رشد بهای ۵ تا ۲۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت دانگ‌فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۸۴۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۶۱۵ میلیون‌تومان، جک J۴ (۱۴۰۳) با ۱۷ میلیون‌تومان افزایش به ۷۷۴ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی X۵ (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۶۳۰ میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۹۷۰ میلیون‌تومان رسید.

اما در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان و تویوتا کرولا - ۱۲۰۰ سی‌سی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افت بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ب‌ام‌و سری ۳ (۳۳۰i) با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیاردتومان اعلام قیمت شد.