تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3730902
شناسه : 3730902
تاریخ :
«وِیز» یا «گوگل‌ مپ»؛ کدام را انتخاب کنیم؟ اقتصاد ایران: «وِیز» و «گوگل‌مپ» جزو محبوب‌ترین برنامه‌های ناوبری دنیا هستند و معمولا به عنوان جایگزین یکدیگر در نظر گرفته می‌شوند. کاربرانی که خواهان کنار گذاشتن گوگل‌مپ هستند درنهایت وِیز را نصب می‌کنند و برعکس، افراد فراری از وِیز به دنبال گوگل‌مپ می‌روند. انتخاب بین این دو برنامه شاید کار سختی باشد اما ویژگی‌های متمایزی وجود دارد که قضاوت را راحت‌تر می‌کند. 

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

گوگل‌مپ به یک پلت‌فرم ناوبری جامع تبدیل شده و چیزی بیشتر از ناوبری ساده را ارائه می‌کند. اگر خواهان نقشه‌های آفلاین و ماهواره‌ای و رابط کاربری ساده‌تر هستید، گوگل‌مپ انتخاب درست خواهد بود. وِیز همچنان روی ناوبری ترافیکی تمرکز دارد و به کاربران اجازه می‌دهد گزارش ترافیک را ارسال کرده و به دیگران هشدار دهند. وِیز نیازمند ارتباط اینترنت بوده و فاقد نقشه‌های آفلاین است و رابط کاربری کارتونی و رنگی را به نمایش می‌گذارد که حس به‌هم‌ریخته‌ای دارد.

مردم همواره در حال مقایسه گوگل‌مپ با وِیز هستند و با اینکه هر دو برنامه ویژگی‌های متفاوتی دارند اما هدف مشابهی را دنبال می‌کنند و انتخاب برنامه مناسب همیشه به لیست ویژگی‌ها محدود نمی‌شود. اگر فقط می‌خواهید از جایی که هستید به مقصد برسید و اهمیتی به گزارش ترافیک، حالت‌های آفلاین و دیگر ویژگی‌های اضافی نمی‌دهیدریال اساسا جذب برنامه‌ای می‌شوید که فقط به همین منظور کاربرد دارد.

همین موضوع هدف مقاله ماست. ما گوگل‌مپ و وِیز را از نظر ویژگی‌های موجود در آن‌ها مقایسه نمی‌کنیم. همه با توانایی‌های هر دو برنامه آشنا هستند و به همین خاطر تجربه کاربری آن‌ها را پس از سال‌ها استفاده به اشتراک می‌گذاریم. با توجه به اینکه مقاله موردبحث بر پایه تجربیات شخصی به نگارش درآمده بنابراین شاید برخی موارد آن امری سلیقه‌ای باشند و بنابراین دریافت بازخورد شما عزیزان مهم خواهد بود. به منظور ارائه جزئیات بهتر از تجربه کاربری هر دو برنامه ما ۵ بخش را در نظر گرفته‌ایم.

رابط کاربری

یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک نرم‌افزار ظاهر آن است. همه برنامه‌ها باید رابط کاربری سرراست و یکدستی داشته باشند تا استفاده از آن‌ها راحت‌تر شود. هیچ‌کسی رابط‌های به‌هم‌ریخته و شلوغ را دوست ندارد. همه این موارد درباره برنامه‌های ناوبری اهمیت دوچندان پیدا می‌کنند.

اینترفیس این برنامه‌ها باید یک دست و خوانا باشد زیرا راننده‌ها فقط در کسری از ثانیه به آن‌ها نگاه می‌کنند. اینجا گوگل‌مپ برنده است. در جدیدترین نسخه این برنامه رنگ‌های جدیدی دیده می‌شوند و اگرچه این موارد به همراه حالت‌های شب و روز باب‌میل همه نیست اما استفاده از گوگل‌مپ راحت‌تر خواهد بود.

این برنامه نقشه را با وضوح بالا به نمایش می‌گذارد و رابط کاربری آن در نمایشگر بزرگ‌تر بهتر به نظر می‌رسد. وِیز به روشی پایبند است که همچنان کودکانه جلوه می‌کند. رابط کاربری رنگی و کارتونی شاید چند سال پیش منطقی بود اما امروزه شاهد ویژگی‌های مدرن هستیم.

وِیز با ارائه اطلاعات غیرحیاتی همچون وضعیت دیگر کاربران راننده را اذیت می‌کند و ما رابط کاربری آن را بازنگری کردیم تا فقط تجربه‌ای ساده‌تر داشته باشیم. ما معمولا از هر دو برنامه استفاده می‌کنیم و واضح‌ترین چیزی که هر فردی می‌تواند مشاهده کند احساس بهتر و راحت‌تر ناوبری در گوگل‌مپ است.

وِیز داده‌های بیشتری ارائه می‌کند و با اینکه موافقیم این ویژگی می‌تواند باعث فروش بهتر شود اما تجربه ناوبری باید بسیار ساده باشد. زمانی که ناوبری فعال شود کاربران به راهی که می‌خواهند بروند توجه می‌کنند و با اینکه گزارش کاربران دیگر باعث می‌شود جاده پیش‌بینی پذیرتر و ایمن‌تر باشد اما این گزارش‌ها حواس‌پرتی را بیشتر می‌کنند.

به همین خاطر است که هشدارهای صوتی باید همیشه فعال باشند هرچند همه می‌دانیم نرم‌افزارهای اطلاعات سرگرمی همچون اندروید اتو و اپل‌کارپلی باعث می‌شوند رانندگان چشمان خود را بیشتر از جاده بردارند.

به دلیل گزارش‌های ترافیکی که باعث شده وِیز برنامه‌ای خاص باشد، احساس کلی ناوبری آن جالب نیست. برای کنار آمدن با این موضوع هشدارهای صوتی را در زمان رانندگی و فعال بودن وِیز خاموش کرده و فقط روی جاده تمرکز می‌کنیم.

نقص‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری

هیچ راننده‌ای نمی‌خواهد برنامه ناوبری‌اش هنگام رانندگی از کار بیفتد. متاسفانه تجربه ناوبری بی‌نقص چیزی است که برای بسیاری از افراد در حد آرزو باقی مانده و هر دو برنامه گوگل‌مپ و وِیز دارای نقص‌های ناگوار در اکثر موارد هستند. البته بسیاری از این مشکلات به خاطر ارتباط جی‌پی‌اس یا خود دستگاه به وجود می‌آیند.

بیشترین نگرانی دراین‌باره حین به‌کارگیری اندروید اتو به وجود می‌آید چراکه تجربه کاربری گوگل‌مپ و وِیز در آن بسیار بد است. برنامه‌ها معمولا ایراد پیدا می‌کنند و یافتن مقصر مشکلات هم تقریبا غیرممکن است.

به‌نظر می‌رسد گوگل عجله‌ای برای حل مشکلات ندارد. گوگل‌مپ و وِیز معمولا از یک برنامه به برنامه‌ای دیگر پرش دارند تا از باگ‌ها و خطاها جلوگیری کنند هرچند نتیجه نهایی آن چیزی نیست که باید باشد.

ما قول دادیم که درباره اینکه یک برنامه بهتر از برنامه دیگر عمل می‌کند صحبت نمی‌کنیم اما همچنان باید بگوییم هر دو برنامه فاقد ویژگی‌های اساسی‌ هستند که کاربران از یک نرم‌افزار پیشرفته انتظار دارند.

گوگل‌مپ سرعت شمار را در اختیار تمامی کاربران قرار نداده و تنها بخشی از آن‌ها می‌توانند این ویژگی را تجربه کنند و البته دلیلش هم مشخص نیست. البته این یک مشکل قانونی نیست چراکه در محل زندگی ما وِیز چنین ویژگی‌ای را ارائه می‌کند.

وِیز فاقد حالت آفلاین است و با اینکه دلایل موجهی برای این کار ارائه می‌کند اما کاربران انتظار چنین ویژگی‌هایی را دارند. این برنامه برای دانلود و آپلود گزارش‌های ترافیکی نیازمند ارتباط اینترنتی است و زمانی که کاربر برای مدت طولانی آنلاین نباشد برنامه می‌تواند مسیر را بدون داده‌های به‌روز شده دنبال کند. زمانی که یک پیچ یا مسیر را به اشتباه طی کنید وِیز تا زمان بازگشت به حالت آنلاین نخواهد توانست شما را راهنمایی کند.

به‌روزرسانی‌ها

در صورتی که برنامه‌های نرم‌افزاری پایدار و مطمئن باشند بسیاری از مردم اهمیتی به توالی به‌روزرسانی‌ها نمی‌دهند اما دقیقا به همین خاطر است که گوگل‌مپ و وِیز نیازمند پچ‌هایی برای ارائه تجربه کاربری سریع‌تر و بهتر هستند.

دو برنامه یادشده گاهی اوقات به مشکل برمی‌خورند ولی به‌روزرسانی‌های آن‌ها به کندی ارائه می‌شود. گوگل‌مپ معمولا زودتر به‌روز می‌شود اما در مورد وِیز این‌گونه نیست.

متأسفانه تیم توسعه وِیز در حل مشکلاتی که عده زیادی گزارش کرده‌اند به کندی عمل می‌کنند. در عوض باید گفت گوگل‌مپ پایدارتر حس می‌شود و در اندروید و iOS به‌روزرسانی‌های سریع‌تری را دریافت می‌کند. با این تفاصیل کدام برنامه ناوبری را ترجیح می‌دهید؟ خواهشمندیم شما نیز تجربیات خود از کار با این دو برنامه را به اشتراک بگذارید.