تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3730482
شناسه : 3730482
تاریخ :
نقش «هدهد ۳» در تغییر معادلات بازدارندگی در جبهه شمالی اقتصاد ایران: عملیات هدهد ۳ بخشی از جنگ روانی حزب‌الله برای ناکام گذاشتن اهداف سفر نتانیاهو به آمریکا بوده و به نظر می‌رسد بازدارندگی مناسبی را در هر جنگ احتمالی در لبنان ایجاد کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در برابر کنگره آمریکا بر اساس پیش‌بینی‌ها نبود. علاوه بر تظاهرات اعتراضی مردمی در برابر کنگره، دامنه اعتراضات به داخل کنگره نیز رسید و از سوی دیگر مضمون این سخنرانی به شکلی بود که محتوای جدید و قابل تأملی در خود نداشت و بیشتر یک پروپاگاندای رسانه‌ای مبتنی بر جنگ ضد ایران بود.

بسیاری از تحلیلگران سخنرانی نتانیاهو را شوی تبلیغاتی می‌دانند که فاقد طرح جدی برای جنگ و مبتنی بر دروغ پردازی است. نتانیاهو سعی کرد جنگ خونبار غزه را جنگی علیه حزب الله و نیروهای مقاومت یمن و حتی ایران تصویر کند تا بتواند پای آمریکا را نیز به آن باز کند.

نتانیاهو می‌خواست اینگونه وانمود کند که وارد جنگی شده که برای آمریکا است. وی در این سخنرانی که بیشتر با هدف توسل به حمایت آمریکا و سرپوش گذاشتن بر روی نسل کشی در غزه بیان شد، تهدیداتی هم داشت که فقط شامل غزه نمی‌شد، بلکه لبنان را نیز شامل می‌شود. نتانیاهو تاکید کرد اسرائیل هر کاری را که باید برای بازگرداندن امنیت به مرزهای شمالی انجام دهد، بی شک انجام خواهد داد.

آنچه در رسانه‌های اسرائیل منتشر شده، حاکی از آن است که نتانیاهو در تلاش برای گرفتن مجوز از بایدن است تا جنگی گسترده ضد لبنان را آغاز کند و دامنه جنگ در غزه را گسترش دهد، اما علیرغم همه این فضاسازی‌ها، نتانیاهو در واقع نمی‌خواهد جنگ با لبنان را آغاز کند.

«جنگ روانی» حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی که همزمان با سفر نتانیاهو به واشنگتن انجام شد، شامل انتشار قسمتی ویژه از سلسله عملیات‌های پهپاد هدهد ۳ بود که پایگاه هوایی «رمات داوود» اسرائیل که در حدود ۴۶ کیلومتری مرز با لبنان قرار دارد را به وضوح به تصویر کشیده بود و جزئیات دقیقی از آن به ویژه از نظر امکانات و سایت‌هایی که در آن قرار دارد، نشان می‌داد.

حزب الله لبنان از طریق انتشار بعضی تصاویر پهبادی هدهد خواست بار دیگر بر قدرت اطلاعاتی بالای خود تاکید کند و نشان دهد می‌تواند علیرغم آماده باش اسرائیلی‌ها همزمان با تهدیدات یمنی، به حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی نفوذ کند و به قلب این پایگاه برسد. این پهباد بعد از انجام عملیات خود بدون آنکه سیستم‌های رصد تل‌آویو بتوانند فعالیت آن را رصد کنند، به لبنان بازگشت که این خود یک دستاورد امنیتی بزرگ است.

حزب الله از طریق انتشار ویدئو هدهد ۳ که نتانیاهو را در سفرش به واشنگتن شگفت زده کرد، خواست معادله جنگ با تل‌آویو را تغییر دهد و این پیامی هشدارآمیز نه تنها برای نتانیاهو، بلکه برای آمریکا است که باید قبل از تصمیم گیری، بسیار فکر کند.

گرچه برخی تصور می‌کنند نتانیاهو می‌خواهد حزب‌الله را به جنگ بکشاند، اما آنچه مسلم است، این است که او حاضر نیست مسئولیت آغاز جنگ با لبنان را به عهده بگیرد. البته حزب‌الله نیز این اقدام را انجام نخواهد داد و با وجود اینکه می‌داند دستاوردهای زیادی در این جنگ خواهد داشت، اما نمی‌خواهد مسئولیت آغاز آن را بر دوش بگیرد.

در مجموع به نظر می‌رسد جنگ روانی عنوان اصلی جنگ کنونی بین حزب الله و اسرائیل است. جنگی رسانه‌ای بین هدهد و نخست وزیر رژیم صهیونیستی گرچه ممکن است در آینده روندی پرتنش‌تر به خود بگیرد، اما از چارچوب قواعد مرسوم دست کم تا پایان انتخابات در آمریکا فراتر نخواهد رفت.