تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد دانش بنیان
لینک : econews.ir/5x3730476
شناسه : 3730476
تاریخ :
ضدعفونی تاسیسات دامداری‌ها با «ازن ژنراتور» ایران ساخت اقتصاد ایران: یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید و بومی سازی دستگاه ازن ژنراتوری شده که امکان تصفیه و ضدعفونی حوزه هایی همچون آب و فاضلاب، دام و طیور و کشتارگاه ها را دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت دانش بنیان توسعه فناوری ازن تجهیز نوین با هدف نیل به آرمان ارتقا سطح کیفی وضعیت محیط زیست،کاهش هزینه، افزایش راندمان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی با بهره‌گیری از فن آوری های نوین در سال ۱۳۸۵ تاسیس شده و توانسته است با ارائه خدمات مشاوره، طراحی و تولید دستگاه های ازن ژنراتور صنعتی دائم کار با توان تولید ۱۰گرم بر ساعت تا ۴۰ کیلوگرم بر ساعت گاز ازن و پکیج های اکسیداسیون پیشرفته سهم بسزایی در آگاهی و بومی‌کردن تکنولوژی‌های روز دنیا در صنایع داخلی داشته‌ باشد.

گفتنی است این شرکت دارای گواهی دانش بنیان نوع یک و مجوز واحد فناور از معاونت علم و فناوری نهاد ریاست جمهوری، پروانه بهره برداری و پروانه فنی مهندسی در زمینه تخصصی تصفیه و بازیابی آب، فاضلاب و پساب از وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین دارای گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران است و محصولات تولیدی این شرکت از گواهی های CE وISO و تاییدیه کیفیت از شرکت آب و فاضلاب کشور برخوردار هستند.

پریسا همتی، کارشناس فنی بازرگانی شرکت توسعه فناوری ازن تجهیز نوین در خصوص سازوکار عملکرد ازن ژنراتور گفت: این دستگاه در واقع برای تصفیه و ضدعفونی پروژه های مختلف استفاده می شود و ما در این راستا، بیش از ۵۰۰ پروژه‌ اجرایی را در سراسر کشور در زمینه آب و فاضلاب، دام و طیور، کشتارگاه ها و مرغداری ها داشته ایم.

وی در خصوص کاربست این محصول افزود: کاری که ازن انجام می دهد، حذف بو و رنگ است. از این رو، در پرژوه های مختلف کاربست های مختلفی پیدا می کند برای مثال در کشتارگاه ها و دامداری ها برای شست و شو و ضدعفونی کردن تجهیزات فلزی، آب شرب دام ها یا تصفیه و ضدعفونی هوای سالن‌ها، تانکرها یا مثلا شیردوش ها و .... کاربرد دارد.

همتی ادامه داد: قیمت تمام شده این محصول نسبت به نمونه های مشابه خارجی ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین تر است اما در عین حال همان کیفیت را به مشتری ارائه می دهد. همچنین بحث تعمیر و نگه داری و خدمات پس از فروش از دیگر مزایای این محصول است و دو سال گارانتی و ۵ سال خدمات پس از فروش دارد.

به گفته وی شرکت ازن تجهیز نوین در تولید ازن ژنراتور، محدودیت خط تولید ندارد و کار سفارشی سازی را هم انجام می دهد.

همتی با بیان اینکه امروزه کارآمدترین روش تولید ازن، تخلیه الکتریکی Corona در مقیاس صنعتی و تجاری است، افزود: گاهی DischargeCorona را به عنوان تخلیه الکتریکی بدون صداSilent Discharge) ) نیز می‌شناسند. در این روش اکسیژن یا گاز حاوی اکسیژن (هوا) از فضای ما بین دو الکترود که توسط مواد دی‌الکتریک مانند شیشه جدا شده، عبور داده می‌شود، اگر هوای عبوری مرطوب باشد اتلاف انرژی نیز زیاد می‌شود. لذا بهتر است هوای لازم برای تهیه ازن، پیش از ورود به دستگاه از خشک کننده‌های خاص عبور کند.

وی ادامه داد: الکترودهای دستگاه ازن ژنراتور، اغلب به شکل استوانه‌های فلزی هم‌مرکز یا صفحه‌ای هستند که به یک منبع با ولتاژ بالا متصل می‌شوند. هنگامی که ولتاژی بالا (حدود ۱۵۰۰۰ ولت) به فضای بسیار باریک بین دوالکترود اعمال می‌شود تخلیه کرونا مابین دو الکترود ایجاد شده و اکسیژن در فضای تخلیه به ازن تبدیل می‌شود. تخلیه الکتریکی در گاز در حضور لایه‌ای از دی‌الکتریک (شیشه) صورت می‌گیرد که با این نوع تخلیه، تخلیه سطح دی‌الکتریک می‌گویند.

وی در ادامه بر موارد مصرف ازن در دامداری ها متمرکز شد و گفت: کاهش آمونیاک، کاهش بو، کاهش میکرو ارگانیسم‌های موجود در هوا مانند ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری زا، افزایش اکسیژن موجود در سالن، کاهش بیماری ریوی طیور و .... از فوائد استفاده از ازن در مرغداری ها است و این محصول امکان ضدعفونی و استریل آب مصرفی، بهبود ضریب تبدیل، کاهش تلفات، کاهش هزینه دارو و آنتی بیوتیک، کاهش املاح آب مصرفی و ... را هم فراهم می کند.

به گفته همتی، از دیگر کاربردهای ازن، ضدعفونی کانتینرهای حمل جوجه و ضدعفونی انبارهای مواد اولیه و غلات محسوب می شود.

وی ادامه داد: سایر مزایای استفاده از ازن در گاوداری ها، ضدعفونی علوفه و خوراک دام، کاهش ۳۰ درصدی تلفات گوساله، کاهش عفونت رحم، افزایش تولید شیر و افزایش چربی شیر و گوشت تولیدی، بهبود ضریب تبدیل خوراک مصرفی و بهبود زخم‌ها به وسیع شست و شو با ازن آب است. همچنین، ضدعفونی و میکروب کشی کامل آب مصرفی، از بین بردن بیماری ورم پستان، استفاده در CIP و شیردوشها و در نتیجه کاهش بار میکروبی شیر و کاهش مگس و حشرات از دیگر کاربردهای این محصول در گاوداری ها است.

همتی در پایان خاطرنشان کرد: ازن ژنراتور، مورد تائید مراکز داخلی و خارجی از جمله اداره بهداشت و سلامتی شغلی آمریکا، انستیتو ملی بهداشت و سلامت شغلی، سازمان بهداشت جهانی، اداره دارو و مواد غذایی آمریکا، آژانس حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.