تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3730432
شناسه : 3730432
تاریخ :
شیب روبه رشد زوال حوزه ریلی در دولت سیزدهم گرفته شد اقتصاد ایران: اهواز - مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: با مجموعه فعالیت‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم، موفق شدیم جلو رشد زوال حوزه ریلی در کشور را بگیریم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، سید میعاد صالحی پیش از ظهر امروز شنبه در آئین افتتاح پروژه خط دوم راه آهن اندیمشک به اهواز که با حضور ویدئو کنفرانسی سرپرست ریاست جمهور و وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار کرد: اردیبهشت ماه سال گذشته با حضور رئیس جمهور شهید، ۷۰ کیلومتر از خط دوم راه آهن اهواز به اندیمشک را افتتاح کردیم و امروز بعد از پانزده ماه، در فقدان آن شهید جمهور ۴۰ کیلومتر باقی مانده از خط، با فرمان سرپرست ریاست جمهوری به صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح می‌شود.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ارزش این پروژه بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است، تصریح کرد: سه بلاک بامدژ به خاور، خاور به نظامیه و نظامیه به اهواز با افتتاحی که امروز انجام می‌شود، این مسیر ۲ خطه به پایان می‌رسد. خط اول این پروژه از سال ۱۳۰۷ تا ۱۳۱۷ احداث شده بود و اینک خط دوم به پایان رسید.

وی اضافه کرد: با افتتاح پروژه مذکور، افزایش ظرفیت قطارهای باری از حدود ۱۰ میلیون تن به حدود ۲۰ میلیون تن و افزایش سرعت قطارهای مسافری را تا حدود ۴۰ کیلومتر بر ساعت خواهیم داشت.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: همچنین میزان تلاقی‌ها بسیار کاهش پیدا خواهد کرد و به ویژه زائرین اربعین حسینی در هفته‌های آینده از این امکان بهره مند خواهند شد.

صالحی با اشاره به دستاوردهای راه آهن در دولت سیزدهم و تلاش‌های انجام شده در مجموع ۳۳ ماه، عنوان کرد: در ابتدای دولت که کار را تحویل گرفتیم کرونا آرام آرام کنار می‌رفت و اثرات انباشت بدهی‌های بیش از ۳ هزار میلیارد تومان در حوزه لوکوموتیو، تعمیرات لوکوموتیو، انباشت عدم تعمیرات لوکوموتیو باری و مسافری و انباشت عدم تعمیرات بهسازی و نوسازی در خط به میزان بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان را شاهد بودیم که کار بسیار سخت بود.

وی ادامه داد: از ۱۵۰ لوکوموتیو زیمنس مسافری که عمر آنها زیر ۱۰ سال بود، ۴۸ لوکوموتیو متوقف شده بود، ۲۰ لوکوموتیو خراب و تنها ۸۲ لوکوموتیو راه می‌رفت که از این تعداد نیز تنها ۱۷ تا اورهال شده بود.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: این شرکت از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ هر سال ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان با دلار ۳ هزار تومانی بود در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرده بود به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۰ با دلار ۳۰ هزار تومانی بودجه راه آهن از سال‌های ۹۵ و ۹۶ کمتر بود.

افزایش سالانه بودجه به میزان ۵۰ درصد

صالحی با اشاره به انباشت کاهش تزریق نقدینگی به حوزه تعمیرات ریلی گفت: در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ با تلاش‌های انجام شده در این شرکت و حمایت‌های رئیس جمهور شهید، موفق شدیم سالانه بودجه راه آهن را حدود ۵۰ درصد افزایش دهیم. به لحاظ تخصیص با تلاش‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۳۰ درصد، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۸۰ درصد، در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۵۰ درصد و سه ماهه سال‌جاری ۱۷۰ درصد تخصیص گرفتیم اما با وجود همه این موارد، عمق عقب ماندگی و عدم نوسازی و انباشت تعمیرات بسیار زیاد بود.

وی با اعلام اینکه شیب روبه زوال حوزه ریلی در سال‌های گذشته گرفته شد، عنوان کرد: امروز شاهد هستیم که همه در حال تلاش برای جبران عقب ماندگی‌های گذشته هستند و اتفاقاتی که مشاهده می‌شود حاصل تلاش همه پرسنل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، دولت سیزدهم به ویژه رئیس جمهور شهید است.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در دولت سیزدهم توانستیم در حوزه تولید واگن باری با تولید ۴ هزار و ۵۸ عدد واگن باری نو، رکورد تاریخ عقب ماندگی این حوزه را بشکنیم و بیش از ۱۰۵ درصد رشد نسبت به ۳۳ ماه قبل داشته باشیم. همچنین در حوزه تولید و نوسازی لوکوموتیو باری از ۶۳ دستگاه به ۹۳ دستگاه برسیم.

صالحی اضافه کرد: در دولت سیزدهم موفق شدیم ۸۸۳ کیلومتر خط ریلی را احداث و بهره برداری کنیم که ۳۲۰ کیلومتر خط دوم، ۱۶۰ کیلومتر خطوط اتصال بنگاه بزرگ فولادی و خودرویی و ۳۸۰ کیلومتر خط ریلی اول بوده است.

وی با بیان اینکه در حوزه مسافری، ۲ بار تاریخ مسافر جابجا شده در ایران را جابجا کردیم، تصریح کرد: سال ۱۴۰۱ با رکورد ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و یک بار در سال ۱۴۰۲ با ۳۱ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر اتفاق افتاده است. همچنین در بخش سوانح نیز سال گذشته کمینه سوانح را داشتیم و رکورد تاریخ حمل و نقل ریلی در کمترین سانحه را داشتیم.

رکورد ترانزیت زده شد

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوعات ترانزیتی گفت: در دولت سیزدهم، رکورد ترانزیت با یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن سالانه و ۴ میلیون ۶۰۰ هزار تن ترانزیت بیش از ۷۰ درصد افزایش نسبت به ۳۳ ماه پیش از دولت سیزدهم داشته‌ایم که همه این اتفاقات با تلاش‌های مجموعه راه آهن جمهوری اسلامی ایران بوده است که افتخاری برای دولت سیزدهم به عنوان خادمین مردم است.

صالحی ادامه داد: یکی از اقدامات بسیار مهم در این حوزه ۱۰ میلیارد دلار در تهاتر نفت برای خطوط ریلی و نوسازی ناوگان ریلی بوده است که پس دستور حضرت آقا در سال ۱۴۰۱ و چندین مصوبه هیأت دولت، شیرینی تهاتر نفت به کام حوزه ریلی چشانده شده و ان‌شاءالله با این ابتکار بسیار مهم که شاید انقلابی در حوزه ریلی باشد بتواند نوسازی ناوگان ریلی را داشته باشیم.