تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3730408
شناسه : 3730408
تاریخ :
تمهیدات وزارت نیرو برای پایداری شبکه برق همزمان با اوج‌گیری گرما اقتصاد ایران: همزمان با افزایش شدید دمای هوا در نقاظ مختلف کشور و بالا رفتن میزان تقاضای مصرف برق، وزارت نیرو تدابیر ویژه‌ای را برای حفظ پایداری شبکه برق در دستور کار قرار داده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، استقرار گنبد حرارتی در غرب آسیا و افزایش بسیار زیاد دما در منطقه نسبت به میانگین بلندمدت که بر اساس نظر سازمان جهانی هواشناسی در برخی نقاط تا ۷ درجه سانتی گراد عنوان می‌شود، شرایط ویژه‌ای را برای تمامی کشورهای منطقه در حوزه تأمین برق کافی ایجاد کرده است.

با اینکه برخی کشورهای منطقه همزمان با افزایش شدید دما نسبت به اعلام جدول خاموشی اقدام کردند، در ایران همچنان شبکه سراسری برق پایدار است، اتفاق مهمی که حاصل ماه‌ها برنامه‌ریزی و ساعت‌ها جلسه هماهنگی در صنعت برق کشور است.

میزان تقاضای مصرف برق کشور در بیستم تیرماه سال جاری با شکستن رکورد به رقم بی‌سابقه ۷۷ هزار و ۵۱۴ مگاوات رسید، تقاضای مصرف برق در روز سه شنبه دوم مرداد ماه نیز به ۷۸ هزار ۱۰۶ مگاوات رسید و در ادامه نیز با استمرار روند صعودی مصرف برق در روز چهارشنبه هفته گذشته عدد ۷۹ هزار و ۱۸۹ مگاوات را ثبت کرد که به ثبت رکورد جدیدی در حوزه مصرف برق کشور منجر شد.

جدا از برنامه‌ریزی ۱۸۰ اقدام راهبردی توسط وزارت نیرو به منظور عبور موفق از اوج بار سال جاری که ابتدای پاییز سال گذشته اجرایی شد، در روزهای گذشته نیز همزمان با افزایش شدید دما، جلسات متعددی در دستور کار قرار گرفت تا ضمن بهره‌برداری حداکثری از تمامی ظرفیت‌های نیروگاهی، همچنین میزان مصرف برق در بخش‌های مختلف به گونه‌ای مدیریت شود تا مشکلی در زمینه پایداری شبکه سراسری ایجاد نشود.

بر همین اساس صبح روز شنبه و جمعه هفته گذشته جلسه‌های فوق العاده‌ای با حضور وزیر نیرو و مدیران ارشد صنعت برق در مرکز دیسپاچینگ ملی و شرکت توانیر برگزار شد و در این جلسه‌ها پس از پیگیری آخرین وضعیت تولید برق در واحدهای نیروگاهی همچنین نسبت به اتخاذ تدابیر ویژه برای بخش‌های مختلف مصرفی اقدام شد.

در جلسه روز شنبه و به عنوان نمونه برای روز سه شنبه هفته گذشته، پیش‌بینی رسیدن تقاضای مصرف برق به ۷۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات مطرح شد که در مقام عمل این عدد به ۷۸ هزار و ۱۰۶ رسید و با پیش‌بینی صورت گرفته فاصله اندکی داشت.

وزیر نیرو در جلسه روز شنبه هفته گذشته به صورت موردی وضعیت تولید نیروگاه‌های مختلف کشور را پیگیری کرد و در خصوص برخی واحدهای در حال تعمیر دستورات ویژه برای حل سریع مشکل و افزوده شدن به شبکه را صادر کرد.

علی اکبر محرابیان همچنین در جلسه دیروز جمعه که با هدف ایجاد آمادگی هر چه بیشتر برای تأمین برق هفته جاری برگزار شد، دستورات هفته گذشته را پیگیری کرد و در مورد استقرار گروه‌های واکنش سریع در مناطق حساس و آسیب پذیر شبکه توزیع و انتقال برق دستور دارد.

بر اساس این گزارش در حال حاضر ظرفیت تولید عملی نیروگاه‌های کشور نسبت به سال گذشته چیزی حدود ۳.۵ درصد افزایش پیدا کرده است. به عنوان نمونه در حالی که میزان ظرفیت تولید تجمعی برق حرارتی تا ۳۱ تیرماه سال گذشته ۱۱۸ میلیون و ۱۳۴ هزار مگاوات ساعت بود، این رقم در مدت مشابه سال جاری با بیش از ۲ میلیون مگاوات ساعت افزایش به ۱۲۰ میلیون و ۸۷۷ هزار مگاوات ساعت رسید.

افزایش ظرفیت تولید برق در یک سال اخیر در حالی است که به واسطه افزایش شدید دمای هوا در روزهای اوج بار، میزان مصرف برق کشور به صورت کلی ۸ درصد و در بخش خانگی تا ۱۵ درصد افزایش یافته است.
با توجه به اینکه حفظ پایداری برق و کاهش ناترازی در شرایط کنونی تابعی از میزان مصرف برق به ویژه در بخش‌های غیر مولد است، در بخش دیگری از جلسه مورد اشاره، آخرین اقدامات و برنامه‌های دستور کار برای مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش‌های غیر مولد مورد تأکید قرار گرفت.

با توجه به گزارش‌های ارائه شده از سوی شرکت مادر تخصصی توانیر، ناترازی صنعت برق در ساعات گرم روزهای اخیر به چیزی حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسیده است که بر همین اساس ضرورت دارد جدا از بهره‌برداری حداکثری از توان تولید برق نیروگاهی، همچنین مصرف برق نیز در بخش‌های مختلف کنترل شود.

در بخش خانگی به واسطه اجرای پویش با انرژی و اعطای پاداش قبض رایگان به مشترکان خوش مصرف مقرر شد تا اطلاع‌رسانی حداکثری نسبت به این پویش در سطح جامعه پیگیری شود و شرکت توانیز موظف شد جدا از تشویق عموم مشترکان خانگی به کاهش مصرف و بهره‌مندی از جوایز ویژه پویش باانرژی، همچنین نسبت به اخطار و یا قطع برق آن دسته از مشترکانی که ۲ الی ۳ برابر الگو برق مصرف می‌کنند اقدام کند.

در بخش اداری نیز گزارش‌ها نشان می‌داد که باوجود هدف‌گذاری ۱۵۰۰ مگاواتی برای صرفه‌جویی در این بخش به دنبال تغییر ساعت کار ادارات، اما به دلیل عدم عمکاری برخی ادارات این رقم به ۱۱۰۰ مگاوات رسید که مقرر شد تا در روزهای گرم پیش رو میزان سخت‌گیری و نظارت در این بخش افزایش یابد و ادارات موظف شوند از حداکثر ظرفیت مولدهای خود برای تولید برق استفاده کنند.

همچنین در بخش کشاورزی و صنعت که در واقع بخش‌های مولد محسوب می‌شوند، مقرر شد برنامه‌های از پیش تعیین شده طبق جدول زمان‌بندی در شرایط اضطرار اجرایی شود.

در این جلسه وزیر نیرو به واحدهای مختلف به ویژه شرکت‌های توزیع برق تأکید کرد با توجه به افزایش بار و بالا رفتن احتمال بروز حادثه، در آماده باش کامل قرار گیرند و تیم‌های واکنش سریع خود را در نقاط حساس شبکه انتقال و توزیع مستقر کنند.

علاوه بر این شرکت‌های توزیع مکلف شدند نسبت به میزان برق مصرفی در بخش تجاری به ویژه مال‌های بزرگ نهایت دقت را به عمل آورند و اجازه ندهند در این بخش‌ها نیز مشترکان بالاتر از الگو و حد متعارف اقدام به مصرف برق کنند.
بر اساس این گزارش میزان کل تولید برق سالانه کشور در ابتدای دولت ۲۸۴ میلیارد کیلووات ساعت بود که در حال حاضر این رقم به ۳۳۲ میلیارد کیلووات ساعت رسیده است.