تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3730395
شناسه : 3730395
تاریخ :
روایتی از دستاوردهای دو سفر رییس جمهور شهید به قم اقتصاد ایران: قم- آیت الله شهید سید ابراهیم رییسی در دولت سیزدهم دو سفر به استان قم در فاصله ۲۸ ماه داشتند که دستاوردهای خوبی در راستای توسعه، عمران و آبادانی این استان به همراه داشته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - مهدی بخشی سورکی: شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم دو سفر استانی به فاصله ۲۸ ماه به قم داشته است که دور اول آن ۹ دی ۱۴۰۰ و دور دوم نیز ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ و تنها ۱۰ روز مانده تا زمان شهادت ایشان و دیگر شهدای خدمت بوده است.

رئیس جمهور شهید در دو سفر استانی به دیار کریمه اهل بیت علیهم السلام و خاستگاه انقلاب اسلامی، در مجموع ٢٣٧ مصوبه به ارزش ١٠ هزار و ٨۵٠ میلیارد تومان داشته تا بخشی از عقب ماندگی‌های استان قم در عرصه عمران و آبادانی مرتفع شود.

عمده تمرکز سفر دوم رئیس جمهور شهید به استان قم پیگیری‌های ویژه نسبت به دستورات قبلی، حوزه مسکن، موضوعات فرهنگی و همچنین تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام و مصوبات انجام نشده در دور نخست سفر بوده است.

روایتی از دستاوردهای دو سفر رییس جمهور شهید به قم

دور اول سفر رئیس جمهور شهید به استان قم ۱۴۸ مصوبه داشته که ۳۴ مصوبه به صورت کامل اجرایی شده و ۹۸ مصوبه در دست اقدام است و ۱۶ مصوبه دیگر نیز به دلایل مختلفی از جمله مشکلات زیرساختی و حقوقی اجرا نشده و در مجموع ۶۴ درصد مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور به استان قم اجرایی شده است.

دور دوم سفر شهید رئیسی به استان قم با ۸۹ مصوبه به ارزش ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان همراه بوده است.

بررسی مصوبات دور نخست و دوم سفر رئیس جمهور شهید به استان قم نشان می‌دهد، بیشترین مسائلی که مورد توجه بوده موضوعات آموزش و پژوهش، مسکن، اقتصاد، جاده، سلامت، کشاورزی، فرهنگ، آسیب‌های اجتماعی، ورزش، آب و برق، حمل و نقل، طرح عمرانی، محیط زیست، شهرسازی، راه‌آهن و بافت فرسوده است.

تکمیل طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در استان قم که بخشی از شاهراه بزرگ کریدور شمال به جنوب کشور و به طول ۱۷۰ کیلومتر است، از جمله مصوبات دور دوم بوده که ای طرح قرار است و در سه مرحله به اجرا درآید.

مرحله نخست به طول ۳۲ کیلومتر در دو قطعه از کیلومتر ۳۰ آزادراه قم تهران، مرحله دوم به طول ۴۳ کیلومتر تا راهجرد و مرحله سوم به طول ۵۵ کیلومتر از راهجرد تا حدود کیلومتر ۱۷ آزادراه اراک به قم است.

ساخت و تجهیز ۶ مرکز آموزشی طی دو سال در قم

عملیات ساخت و تجهیز ۶ مرکز آموزشی که از مصوبات اولین سفر رئیس جمهور به قم بوده از سال ۱۴۰۱ آغاز و تا اردیبهشت ۱۴۰۳ با اعتباری بالغ بر ۲۱۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.

تکمیل و تجهیز ساختمان اردوگاه تفریحی ۱۵ خرداد، ساخت مجتمع آموزشی درمانی ایمان، تخریب و بازسازی هنرستان امام رضا، ساخت مدرسه کودکان استثنایی مسعودیان در پردیسان و تجهیز مدارس و هنرستان‌ها، ۶ طرح اجرایی شده از مصوبات سفر رئیس جمهور به قم بوده است.

میانگین سرانه فضای آموزشی کشوری ۵.۲ متر مربع است در صورتی که میانگین استان قم ۴.۲ متر مربع بوده که این عدد نشان می‌دهد سرانه فضای آموزشی قم پایین‌تر از میانگین کشوری است به همین دلیل برای جبران بخشی از کسری سرانه آموزشی استان در دور دوم سفر رئیس جمهور شهید به قم تصویب شد تا ۱۵ مجتمع آموزشی با اعتباری بالغ بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان احداث شود.

تخصیص هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های راه و جاده‌های استان قم از جمله تکمیل مسیر پردیسان به کهک و کهک به ورجان، اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه‌آهن سراسری، ۲ بانده شدن جاده قدیم قم تهران و بهسازی راه‌های استان از دیگر مصوبات دور دوم سفر شهید آیت الله رئیسی به قم بوده است.

روایتی از دستاوردهای دو سفر رییس جمهور شهید به قم

افتتاح طرح فیبر نوری قم

در دور دوم سفر رئیس جمهور شهید به قم طرح فیبر نوری استان مورد بهره برداری قرار گرفت. این طرح در مدت بیش از ۱۸۰ روز و با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد تومان اجرا شده که با بهره برداری از طرح فیبر نوری قم سرعت اینترنت در این استان ۱۸ تا ۵۶ برابر افزایش یافته است.

برای طرح فیبر نوری قم که کل استان قم شامل ۷ شهر و ۴۳۵ هزار خانوار قمی را تحت پوشش قرار می‌دهد، بیش از ۶۵ کیلومتر حفاری و اجرای فیبر بین شهری و بیش از ۳۴۰ کیلومتر حفاری، داکت گذاری و ایجاد شبکه شهری اجرا شده است.

واگذاری ۳ هزار و ۷۴۸ واحد مسکونی و ۳ هزار و ۵۰۸ قطعه زمین در استان قم

همزمان با دور دوم سفر شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی به قم، ۳ هزار و ۷۴۸ واحد مسکونی و ۳ هزار و ۵۰۸ قطعه زمین تحویل متقاضیان شد که شامل ۵۶۰ واحد مسکونی انبوه ساز، ۲۰۰ واحد مسکن روستایی، هزار و ۴۸۸ واحد خود مالک و هزار و ۵۰۰ واحد بافت فرسوده بوده است.

همچنین ۳ هزار و ۵۰۸ قطعه زمین شامل ۱۱۸ قطعه در طرح «کلید به کلید»، ۱۰۰۰ واحد طرح جوانی جمعیت، هزار و ۲۵۰ قطعه واگذاری انفرادی، ۶۰۰ قطعه ایثارگران و ۵۴۰ قطعه نیروهای مسلح بوده است.

بر اساس آمارها، طرح نهضت ملی مسکن استان قم هم اکنون همزمان در ۱۲ سایت برای ساخت بیش از ۷۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن فعال است و قم در بین ۲ استان برتر کشور از نظر تأمین مسکن قرار گرفته و پیش بینی می‌شود برنامه ریزی برای احداث واحدهای نهضت ملی در قم به ۱۰۰ هزار واحد نیز برسد.

بهره‌برداری مسیر بزرگراهی قم – کهک

درهمچنین در دور دوم سفر هیأت دولت مسیر بزرگراهی قم – کهک به طول ۱۷ کیلومتر به صورت رسمی به بهره برداری رسید. این پروژه ادامه مسیر بزرگراهی قم- کهک است که دسترسی به بلوار آیت الله بروجردی و بزرگراه پردیسان- ورجان این استان را تسهیل می‌کند.

برای بهره‌برداری از این طرح مهم حمل و نقلی در استان قم افزون بر ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

مسیر بزرگراهی و جدید قم - کهک، از تپه سلام جاده اراک آغاز می‌شود و بعد از گذر از عرض رودخانه و پردیسان به ورجان، کهک و روستای دستگرد قم ختم می‌شود.

روایتی از دستاوردهای دو سفر رییس جمهور شهید به قم

بهره برداری از ۳۰ پروژه بهداشت و درمان در قم در دولت سیزدهم

از ابتدای شروع به کار دولت شهید رئیسی ۳۰ پروژه بهداشتی و درمانی با اعتباری بالغ بر ۹۴۰ میلیارد تومان در استان قم مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

در جریان سفر دور دوم استانی رئیس جمهور شهید به قم دو مرکز فرماندهی بحران اورژانس و مرکز رصد مراکز مختلف مورد بهره‌برداری قرار گرفت و مراکز جامع سلامت در شهرستان‌های استان قم نیز راه اندازی و در حوزه‌های مختلف و رشته‌های پزشکی مورد نیاز، ۶ رشته تخصصی و فوق تخصصی در قم ایجاد شده است.

۱,۰۰۰ میلیارد ریال به توسعه زیر ساخت‌های جامعه ایثارگری قم اختصاص یافت

همزمان با دور دوم سفر رئیس جمهور شهید و هیأت دولت به استان قم، ۱,۰۰۰ میلیارد ریال به طرح‌های عمرانی بنیاد شهید و امور ایثارگران اختصاص یافت و در این سفر مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل فازهای باقیمانده مجتمع فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار استان قم و ۱۰۰ میلیارد ریال برای احداث خانه‌های ایثار اختصاص یافت.

اختصاص ۱۰ درصد از سهمیه تسهیلات معیشتی استان، ۱۰ درصد از سهمیه تسهیلات اشتغال استان و ۵ درصد از سهمیه نهضت ملی مسکن به خانواده‌های شاهد و ایثارگر و همچنین اختصاص مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال برای ساماندهی گلزار شهدای استان قم و ۱۵۰ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات توانبخشی جانبازان و خانواده‌های شهدای استان قم از جمله مصوبات دور دوم سفر استانی هیأت دولت به قم بوده است.

از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم ظرفیت موافقتنامه فاضلاب شهر قم از ۵۰۰ هزار نفر به ۹۴۵ هزار نفر رسیده است و طبق ماده ۲۳ جهت این موافقتنامه و اصلاح احجام موافقتنامه با افزایش احداث خط انتقال به طول ۲۱ کیلومتر و احداث یک تصفیه خانه فاضلاب به ظرفیت ۴۲۵ هزار نفر عملیاتی شده است.

احداث ۶ کیلومتر از خط انتقال ۲۱ کیلومتری فاضلاب قم هم اینک پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی دارد و بر اساس مصوبات سفر اول رئیس جمهور شهید به قم مقرر شد هزار میلیارد تومان جهت طرح فاضلاب قم تخصص یابد که تاکنون ۱۴۰ میلیارد تومان تخصص داده شده است.

بهره برداری از پست برق ۴۰۰ کیلوولتی قم

پست برق ۴۰۰ کیلوولت «قم ۲» به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های تأمین برق قم با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم در این استان اجرایی شده که همه مراحل طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی این پروژه برقی توسط متخصصان داخلی انجام گرفته است.

ساخت پست یاد شده در کمترین زمان و در جهت خدمت‌رسانی مستمر و بیش از پیش به مشترکان استان قم انجام شده و در تأمین برق مورد نیاز صنایع، بخش کشاورزی، خانگی و غیره این استان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

شبکه برق استان قم از طریق سطح ولتاژ ۲۳۰ کیلوولت تأمین می شده که محدودیت‌هایی در منطقه ایجاد می‌کرد که با بهره‌برداری از نخستین پست برق ۴۰۰ کیلوولت در استان قم، مشکلات افت ولتاژ رفع شده و ظرفیت مورد نیاز صنایع نیز به صورت مطمئن‌تری تأمین شده است.

روایتی از دستاوردهای دو سفر رییس جمهور شهید به قم

تعیین تکلیف دو ابر پروژه نیمه کاره قم با دستور رئیس جمهور

رئیس جمهور شهید در جریان دور دوم سفر استانی به قم در نشست پیگیری موضوع‌های ویژه قم پس از استماع گزارش موانع پیش‌روی تکمیل دو طرح عظیم منوریل و فرودگاه بین‌المللی قم، دستورهای لازم برای رفع مشکلات و آغاز عملیات اجرایی این طرح‌ها را صادر کرد.

شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در این نشست با اشاره به پروژه منوریل گفت: به هر حال این پروژه‌ای است که منابع قابل توجهی برای آن هزینه شده و نمی‌تواند ناتمام و بلااستفاده بماند.
وی دستور داد که اجرای پروژه به شکل فاز به فاز و بر اساس توافق مسئولان دستگاه‌های مرتبط، از سوی شهرداری قم آغاز شود و دولت نیز در زمینه تأمین منابع لازم اجرای پروژه به شهرداری قم کمک خواهد کرد.

تعیین تکلیف وضعیت و تکمیل پروژه فرودگاه بین‌المللی قم نیز موضوع دیگر مطرح در این جلسه بود که معاون اجرایی رئیس جمهور و استاندار گزارش‌هایی از سابقه و آخرین وضعیت این پروژه ارائه کردند که در پایان این جلسه شهید رئیسی با بیان این دولت به دنبال تعیین تکلیف و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است و لذا با نگاه حل مسئله این جلسه را تشکیل داده‌، دستور داد که حداکثر در مدت ۵۰ روز وضعیت معارضان این پروژه و تعیین مجری با رویکرد احقاق حقوق همه ذی‌حقوقان و دقت برای عدم تضییع حقوق هیچیک از طرفین به شکل دقیق مورد مطالعه و تصمیم‌گیری قرار گیرد و با اخذ نظر مشاوران تخصصی نسبت به ادامه پروژه تصمیم مقتضی اتخاذ شود.

روایتی از دستاوردهای دو سفر رییس جمهور شهید به قم

تاکید رئیس جمهور شهید بر تأمین واگن برای متروی قم

در حال حاضر متروی قم به طول ۶ کیلومتر کاملاً آماده بهره برداری است، اما نیازمند تست گرم است که برای این کار نیز حداقل نیاز به یک رام قطار بوده که البته مسؤولیت تهیه واگن با وزارت کشور است و برای تأمین آن مسیرهای مختلفی طی شده، اما متأسفانه تاکنون انجام تست گرم متروی قم محقق نشده است.

در جلسه‌ای که بیستم اردیبهشت سال جاری در با حضور شهید آیت‌الله رئیسی برای خطوط متروی قم نیز برگزار شد، وی به‌صورت ویژه هم به استاندار و هم معاون اجرایی تأکید کرد که مشکل واگن‌های متروی قم حل و موضوع ماده ۶۲ و قسط اول پیش‌پرداخت توسط سازمان برنامه پرداخت شود تا فاز نخست که تنها مشکل واگن دارد به مدار مسافرگیری اضافه شود.

در این زمینه دو راهبرد در قم مطرح بود که اولین راهبرد خرید واگن‌ها از مشهد یا تهران به دلیل مشابهت با واگن‌های موردنظر قم بود که از طرف نمایندگان، دولت و استانداری پیگیری شد، اما به نتیجه نرسید.

راه دوم مذاکره وزارت کشور با شرکت چینی تولیدکننده واگن بود که در حال رسیدن به نتیجه است، اما در میانه راه یکسری مسائل و بوروکراسی‌های اداری در سازمان برنامه و بانک مرکزی وجود دارد که چنانچه قسط اول که حدود هفت میلیون یورو بوده از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران پرداخت شود، شرکت چینی به ایران تعهد داده است تا ظرف شش تا ۱۰ ماه، واگن‌های قم را پس از پرداخت قسط اول تحویل دهد.